Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilken kula använder du till åteljakt på vildsvin?

Featured Replies

Publicerat

fördelar nackdelar?

Publicerat

Jag har kört med lite olika.

6,5x55.   Oryx, Vulkan, Trophy bonded BC & Nortfork.     Inte märkt någon större skillnad. Bara mindre grisar skjutna med dessa.

30-06.    Oryx & Naturalis.   Överlag mer blod o kortare flyktsträcka än 6,5x55

300WM. Nosler AB 180gr, Swift A-fram 180gr & Rhino 200gr.   Nästan alltid knall o fall med alla dessa kulor. Samtliga typ maxladdade.

8x57IS.  Oryx, Woodleigh 220gr.  Bra med blod men flyktsträckan har varit lite i överkant av vad jag vill ha på åtel. Liten köttförstöring. (för få åtelgrisar med dessa kulor för att vara tillförlitligt)

9,3x62.   Swift A-frame 250. För få åtelgrisar för att räkna med. Med de jag skjutit har blivit knall o fall.

Av dessa är 300WM Rhino 200gr min favorit.

Publicerat

.308: en 118kg galt med Vulkan 11,7 gram. (typ 15-20 år gamla skott som var något snabbare laddade än vad dagens är) ingen märkvärdig köttförstöring, skott bakom bogen, andra skottet i huvudet så flyktsträcka går ej att räkna med.
Kör nu med mega 12 gram. skjutit en årsgris med den, flyktsträcka 30m, ingen köttförstöring i princip, skott bakom bogen.
inte alls tillräckligt skjutet med någon av dem för att få fram olika resultat, men mina erfarenheter iaf :)

Publicerat

Jag har använt "MILJÖKULOR" rena kopparkulor då jag fick testjaga innan den släpptes.

fick aldrig någon på plats utan alla ville springa en bit innan dom trilla, 30-50m, jäkligt störande

(Skall tillgäggas att skjuts djuren i ryggraden, halsen eller huvudet så går dom ingenstans och därför har jag valt att inte redovisa dessa utan resultatet utgår från domdjuren som är skjutna i kroppen, oftast bakom bogen) 

både före och efter har jag jagat med nosler partition 150grs (rena blybomben och miljöbov) och där har djuren gått ingenting! alla utom en har gått mer än 5m och han knalla säkert 15m

Skjutit några med 15gvulcan och några andra kulor i 9,3 och där får sägas att vulcan är som cyanid, dör på fläcken!

Vet inte hur andra upplevt men kopparkulor och bondade kulor ger mindre hål i mina djur men destå mer blodsprängning i hinnorna runt hålet.

en vanlig blyspets ger betydligt "större" hål men mycket mindre blodsprängning vilket jag tycker resulterar i att den totala mängd kött som går bort vid putsning av skottskador blir samma eller lite mer på koppar/bondade kulor.

Publicerat

kör endast med gamala trotjänaren megan en 13grams i min 30.06a :) endast bra efarenheter av denna ett skott  bakom bogen på en råbock han stack iväg ca 35m knappt någon köttförstöring :)

Publicerat

Sako Super Hammerdhead .308, 11,7 gr

Publicerat

180gn sst i 308

Publicerat

Har testat

6.5x55 - Vulcan och Oryx.

30-06 - oryx

308 - Vulcan

Flycktsträckor kring 30-100 meter, sämst upplever jag 308an men har bara fällt 1 gris med den, lungsmäll och den knallade kring 100 meter. Bäst resultat har jag fått av 6,5x55, där verkar det vara desto större dom är desto hårdare faller dom för den största jag skjutit var en 100+ gris och den blev på plats medan jag har fällt någon liten gris, kanske kring 30-40 kg vet inte exakt vikt och den sprang iaf över 50 meter.

Publicerat

Körde med alaska i .308 förut, sköt 9 grisar med den. 6 klappade ihop på plats, 2st sprang ca 10m och en sprang ca 90m men då var det mitt fel pga dålig skottplacering.
Har dock bytit upp mig nu till 6,5 med vulkan. Grisarna klagar inte på den heller :)

Publicerat

Nu var det ett bra tag sen jag hade ro att sitta men använde 9.3*62 och X & TSX 16.2g, runt 30m har de tagit sig. Sköt precis bakom benet strax under grisens mitt.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Publicerat

Har det någon betydelse? :wink:

Använder ni speciella kulor vid åteljakt?

+1 :thumbsup:

Publicerat

.308 Vulcan

Publicerat

Nu har inte jag någon erfarenhet av vakjakt än men vi har två åtlar igång som vi ska börja jaga på. Jag har en .308 och kommer köra med Vulkan. Främst pga att det var en kula som Jöns Lennart på Agusa vildsvinshägn föreslog för vildsvin när jag var där och tränade hunden i sommras. Sen är det fördel att den samskjuter väldigt bra med såväl Oryx som Alaskan i min bössa (jaaaa, Normanörd som inte vågar ta ut svängarna, jag veeeet! :biggrin: )

Publicerat

SST eller RN.

Iofs använder jag just dom till allt.. inte bara vak

Publicerat

Speer 400gr i 45-70.

Publicerat

Den ammo som ligger närmast/överst. 6.5-pipan håller all ammo som jag testat inom 50-60 mm på 80 meter så det är bara att blanda å ge. Löjligt smidigt :)

Inget vilt har hittills reklamerat nån kula utan har packat ihop snygg och prydligt.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

Hård kula mitt i bogen=knall o fall, rimlig köttförstöring.

Hård kula bakom bogen=flyktsträcka, oftast under 100meter men ibland mycket längre. Då och så knall o fall men mycket sällan.

Mjuk kula mitt i boken=knall o fall, köttfärs framför femte revbenet...

Mjuk kula bakom=knall o fall ibland, flyktsträcka ibland, o genomsnitt kortare än med hård kula.

Åtelskytte är åtelskytte, klarar man inte av att placera kulan där man siktar är det trist. Mjuk kula är det mer död i, hård kula ger mer kött i kvarnen. Spelar ingen roll egentligen vad man använder, det mesta tar kål på åtelgrisarna, är mer en fråga som var man vill sikta och hur mycket kött man vill riskera. Jag som måste åka och hämta eftersökshund kör med hårda kulor strax under ryggraden, med rimlig köttförstöring. Får hämta hund ytterst sällan.

Skulle jag ha hunden på plats skulle jag skjuta rena lungskott bakom boken och spåra de 50-100m fram till grisen.

Publicerat
  • Författare

Har det någon betydelse? :wink:

Använder ni speciella kulor vid åteljakt?

inte du tydligen......

Publicerat
  • Författare

ser ut som vulcan är poppis iaf. =)

Publicerat

Har fällt mina grisar med Nosler BST 150 gr, Barnes TSX 165 gr, Nosler Accubond 180 gr och Hornady A-Max 168 gr i olika fabriksladdningar.

Alla har lagt sig pladask, så det är väl ingen bra måttstock.

Nu har jag investerat i en ask fabriks Hornady SST 150 gr i deras "Superformance"-serie. Ska bli kul att testa den till bock, bäver och gris nu i vår och sommar.

"Its all about shot placement!" som nån amerikansk SF-överste summerade en kaliberdiskussion vid nått tillfälle. Iof gällde det inte vildsvin..... ;-)

Publicerat

inte du tydligen......

Har aldrig skjutit nån gris på åtel men trodde inte de skildes sig från de andra. ;)

Publicerat

Tycker tråden är urlöjlig.. Vad säger den egentligen?

Publicerat

Remington core-lokt, 120-140 grisar, mycket nöjd! Det bästa, endast 210 kr/20 st.

Har skjutit fler med Lapua mega, även detta en fin kula.

Min kaliber 308 win

RG