Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belyst mot obelyst

Featured Replies

Publicerat

Hur mycket tjänar man med att ha belyst?

Är det bättre att köpa en obelyst swarovski eller zeiss istället för ett belyst Leopold, meopta, nikon, docter?

Spelar ju ingen roll om man har belyst om man ändo inte ser vad man skjuter på, eller att se vad man skjuter på men inte riktigt vart man siktar?

Publicerat

Helt klart bättre med en belyst Zeiss än en belyst Leopold när det gäller skytte i mörker.

Men en begagnad belyst Europe är kanske det du söker?

Publicerat

Hade gärna bytt mitt belysta Docter 2,5-10x48 mot två obelysta Zeiss, Swarovski eller S&B av äldre modell typ 1,25-4 och 3-12x56. Tyvärr hyser inte mitt sikte såpass värde att jag skulle kunna genomföra det.

Belysningen tror jag aldrig att jag skulle sakna. Kvalitet på linserna och mekaniken känns viktigare än en belyst punkt eller kryss.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Att välja mellan obelyst Zeiss eller belyst Docter Unipoint, Meopta R1 så skulle jag välja belysta modellerna, men ska du välja mellan dom belysta Leupold sikterna eller en obelyst Zeiss så skulle jag välja zeissen.

Så det beror på vad du jämför emot.

Publicerat

Är nog mest en vanesak. Är det så mörkt att man inte kan se hårkorset, så kan man ändå inte se grisen... Förutsätter såklart att man har medförstorande riktmedel.

Fördelen med belysning är att man kan ha icke medförstorande riktmedel i kikaren och ändå skjuta i dåligt ljus.

Publicerat

Belyst, helt klart! Om du inte har belyst och det är snö ute så ser du hårkorset tydligt mot snön. Du ser också den mörka grisen tydligt. Men när du ska sika med ditt svarta hårkors mot den mörka grisen så ser du inte var på grisen du siktar. Så upplevde jag det när jag hade obelyst. Det blev en fröjd att sitta på åtlarna med belyst.

Publicerat

Hellre riktigt bra optik än bara bra med belysning!

Men sen kan man inte sticka under stol med att belysningen är hjälpsam när snön lyser med sin frånvaro.

Beror på vad du ska jaga.

Om du inte kan könsbestämma grisen pga dålig optik så kan du ju ändå inte lossa skott.

Publicerat

Beror ju såklart vad och hur man jagar. Är det vakjakt på gris så skulle jag säga att en belyst leupold så länge det handlar om VX-III efter 2004 är bättre än en obelyst zeiss. Den stora fördelen med belysningen är ju att man snabbt kan ta riktpunkt på dom rörliga grisarna och den fördelen väger enkelt upp den lilla fördel som en zeiss ger optiskt. Jämför man ett sämre belyst sikte som VXR så blir svaret det omvända.

Själv har jag bytt från belyst till obelyst men det beror på att jag inte vill använda elprylar under jakten. Jag hade gärna köpt en obelyst zeiss HT om dom funnits med medförstorande tyska fyran.

Publicerat

Belyst alla dagar i veckan. Använder funktionen ofta och ALLTID vid åteljakt.