Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hepp hepp...i år jagar man älg!

Featured Replies

Publicerat

Då så...nu har jag efter många om och men bestämt mig...i år jagas det älg ;D...avgiften är betald och Tikkan bör ses övet innan det är dags :)

ps. ingen i norbotten som har en älgstudsare i någon rolig kaliber (typ 9,3x62...eller någon magnum liknande sak) för en billig(!) peng?...Eftersom Tikkan (.308) har använts till rådjur och toppfågel så kommer den aldrig (i mina ögon) vara en riktig "älgstudsare"

Publicerat

sitter i samma sits jag med ;D dock hade jag lite framförhållning och byggde mig en 9,3x62( bilder kommer så fort jag får dem av en polare) nu iår, så förhoppningsvis så får man inviga den snart ;D

Publicerat

Blir första året för mig med egen bössa (endast uppsiktsjakt tidigare)

Kommer bära med mig min CG3000 med 270w pipan monterad, ska bara fixa nått sikte  :)

Publicerat

Tja!!

Jag tror faktiskt inte att det blir några problem att skjuta en älg med 308:an själv har jag skjutit ca 30st med en sådan.

Publicerat
Då så...nu har jag efter många om och men bestämt mig...i år jagas det älg ;D...avgiften är betald och Tikkan bör ses övet innan det är dags :)

ps. ingen i norbotten som har en älgstudsare i någon rolig kaliber (typ 9,3x62...eller någon magnum liknande sak) för en billig(!) peng?...Eftersom Tikkan (.308) har använts till rådjur och toppfågel så kommer den aldrig (i mina ögon) vara en riktig "älgstudsare"

Om du har en Tikka 308 så använd den till älgjakten för någon bättre bössa behöver du inte...har jagat älg med min Tikka Sporter 308 i alla mina älgjaktsår och säkert skjutit minst 50 älgar so något bättre behöver du inte.  ;)
Publicerat
  • Författare
Tja!!

Jag tror faktiskt inte att det blir några problem att skjuta en älg med 308:an själv har jag skjutit ca 30st med en sådan.

Tjaba!

näää, problem blir det nog inte...men det är bara det att för mig så är Tikkan "rådjursbössan och fågelbössan"...fastän den är perfekt även till älg...jag skulle bara vilja ha en enkom älg-bössa, typ nån gammal husqvarna 9,3x62 som man kan fixa till och smacka på ett aimpoint på...helt enkomt till älg ;)...men om jag inte hittar nått billigt "fixa till" objekt så duger tikkan mer än väl :D

måste nog köpa lite kulor till den på måndag...vad tror ni om Nosler Partition?

• 3 weeks later...
Publicerat

Tjena Fredde, bra beslut att börja jaga älg!!  Nosler Partition brukar göra sitt jobb.

Var i Piteå jagar du? själv jagar jag i Granträsk (mellan piteå o älvsbyn)

Publicerat
  • Författare
Tjena Fredde, bra beslut att börja jaga älg!!  Nosler Partition brukar göra sitt jobb.

Var i Piteå jagar du? själv jagar jag i Granträsk (mellan piteå o älvsbyn)

Tjena!, Jag jagar i Hortlax och i Öjebyn...fast i öjebyn jagar jag bara småvilt...hortlax är "hemmamarken" så där jagar man allt möjligt :D

Publicerat

Aha OK ! Jagade i Norrfjärden för ett par år sedan, elller rättare sagt 10 år sedan.