Publicerat Februari 27, 201313 yr Jag har märkt att jag inte jagat så mycket jag borde. Jag blir ofta inbjuden till olika jakter med jaktlaget, men tackar nej pga av att min Vorsteh inte kan delta. Mycket drev bla. Det är en bit att åka och jag vill inte tvinga barnen eller frugan att se efter hunden hela dagen. Det blir för mycket tjafs helt enkelt. Jag undrar om ni har några tips. Jag vet att många som jagar med två eller flera hundar helt enkelt lämnar en hund i bilen. Är det så enkelt? Hur smart är det att stå i pass med en otålig Vorsteh? Alla funderingar och tips mottages.
Publicerat Februari 27, 201313 yr När sonen var liten brukade jag ta med mig en av mina nu änglar ut på älgjakten o lyfte upp den i tornet så fick hon ligga där o spana och det var under förutsättning att det inte regnade när jag for hemifrån. När vi gick tillbaka från passet efter såten var färdigjagad så brukade jag släppa henne lös så att hon fick släppa loss lite överskottsenergi.
Publicerat Februari 27, 201313 yr Jag undrar om ni har några tips. Jag vet att många som jagar med två eller flera hundar helt enkelt lämnar en hund i bilen. Är det så enkelt? Ja. Det får vara jävligt kallt för att "med i bilen på jakt" skall bli ett sämre alternativ än "hemma när husse är på jakt". Om det dessutom betyder att husse inte ens kommer på jakt så.... Hur smart är det att stå i pass med en otålig Vorsteh? Inte alls, skulle säga att det är direkt korkat. Risken är uppenbar att den förstör en skottchans. Du kommer sannolikt att framstå som en tok i övriga jaktlagets ögon. En lugn (och väldresserad) hund som sitter tyst är däremot inga problem på passet.
Publicerat Februari 27, 201313 yr Jag hade ett täcke som jag kunde knäppa fast under hundens mage så att hon höll sig varm medan hon låg stilla i tornet och jag hade även ett större sittunderlag åt henne som hon låg på.
Publicerat Februari 27, 201313 yr Men du har ju ingen V.du har ju såna där gulliga lydiga saker,Jonsson
Publicerat Februari 27, 201313 yr Men du har ju ingen V.du har ju såna där gulliga lydiga saker,Jonsson Helt rätt! Det beror helt o hållet på hur många tim man lägger på dressyren. En kompis till mig hade en V som han hade med sig ut på älgjakt o det gick bra även om den blev lite rastlös efter ett tag.
Publicerat Februari 27, 201313 yr Men du har ju ingen V.du har ju såna där gulliga lydiga saker,Jonsson Jag tycker att sköldpaddan ska vara hemma under jakten..... Jag brukar ha med min dåre på jakter...hon får då ligga i bilen och om det blir eftersökstillfälle så kanske hon får komma ut...
Publicerat Februari 27, 201313 yr Hade inte kommit på iden ens med min duracellkanin,men som du antyder "sådan husse sådan hund"
Publicerat Februari 27, 201313 yr Träna passivitet under sommaren. Låt hunden följa med på aktiviteter den inte får delta i. Sätt dig i ngn park där det finns duvor eller änder och läs en jakttidning. Hunden kommer säkert vara otålig de första gångerna. Men övning kommer nog ge en lugnare hund. (Sen kommer ju jaktkläderna in i bilden...) en lugn hund på passet är inga problem och kommer säkert varsko dig på ett och annat vilt som kommer smygandes.
Publicerat Februari 27, 201313 yr Det är nog knappast eventuell kýla som gör det olämpligt att ha hunden i bilen för länge. Är det varmt är det en helt annan sak. I övrigt kan det nog vara nyttig träning för hunden att försöka hålla sig tyst och still. Annars är väl drevjakter normalt sett inte de sämsta. Beror förstås på storlek på såtar osv. Sedan är det ju så att Vorsteh är en alround hund. Om du drömmer om att göra den till en ren fågelhund så kan det nog vara direkt olämpligt att låta den vara med och se hur kul det är med gris, hare , räv och rådjur... Sen instämmer jag med Munster
Publicerat Februari 27, 201313 yr håller med munster börja träna passivitet under sommaren och även att du lär hunden stadga vid sitt/stanna/ligg så den är tyst och stilla vid dom flesta tillfällen
Publicerat Februari 27, 201313 yr Men du har ju ingen V.du har ju såna där gulliga lydiga saker,Jonsson Jo, jag har skjutit en älg för settern också en gång när vi var på väg ut till pass. Jag såg att hon började vädra med nosen och jag tog det lite lugnare o smög runt kröken efter stigen som vi gick o där står en ensam ko med färdig bredsida och jag bara la ann, siktade o tryckte av. Stor ko ca. 220 kg. Bra med hund ibland när man går till passet som tar vittring.
Publicerat Februari 27, 201313 yr Mina två vovvar är med och sitter i bilen. Är de kallt så finns det värme dynor att ligga på.
Publicerat Februari 27, 201313 yr Fauven min följer med alla dagar det jagas..inte alls säkert det blir dösöks träning men bättre o vara med husse i bilen än att ligga själv i huset hemma
Publicerat Mars 1, 201313 yr Det är väll därför man skaffat sig hund, ha en jaktkompis! Jag har haft med hunden i vakojan. Bra träning när det står 3 rådjur på 40m och luktar gott... Har även haft honom med på pass. Dom har bättre koll än oss när det gäller var viltet kommer... och när!