Publicerat Februari 28, 201313 yr Gjorde ett fynd idag i ett område där det fällts en del lövträd nyligen och hararna har kalasat på allehanda späda kvistar. Jag såg minst 3 fläckar med blått... Harpiss?
Publicerat Februari 28, 201313 yr Nä, smurfarna har varit där... Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
Publicerat Februari 28, 201313 yr Författare Nä, smurfarna har varit där... Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2 Aj fan... Tänkte inte på det!
Publicerat Mars 1, 201313 yr Författare Blåbär... Va, är det blåbär som pissat? Fel blå färg och kanske viktigast, helt fel årstid och lokal.
Publicerat Mars 1, 201313 yr Författare Har det nått med ph värdet att göra kanske? OK, snön är som ett lackmuspapper... Fullt möjligt! Har funderat på om något av björk, ask eller al kan bidra, det var dessa träd som sågats ner.
Publicerat Mars 1, 201313 yr Författare Har harar hemmavid som pissar rött, men blått har jag aldrig sett. Rött fattar man, speciellt denna årstid då hartikarna löper som marskatter.
Publicerat Mars 1, 201313 yr Qvarnhill.Har varit "offside"nåra dar pga.åt helvete för mycket att göra,kollade sidan och högg på det du säger, jävligt intressant,du nämner lövträdsfällning,björk??tänkte till lite,när man plockar björksopp så blir den blå där man skär i den,likaså när björkvirke blir blött, då kan det bli blått(jävligt poppis på köksbord-70 tal men då va det mest fura)kanske det har samma effekt på harapisset????
Publicerat Mars 1, 201313 yr Författare Qvarnhill.Har varit "offside"nåra dar pga.åt helvete för mycket att göra,kollade sidan och högg på det du säger, jävligt intressant,du nämner lövträdsfällning,björk??tänkte till lite,när man plockar björksopp så blir den blå där man skär i den,likaså när björkvirke blir blött, då kan det bli blått(jävligt poppis på köksbord-70 tal men då va det mest fura)kanske det har samma effekt på harapisset???? OK, fullt möjligt att det kan vara stark effekt av födan alltså... Intressant! Har faktiskt dängt iväg frågan till jourhavande biolog på Naturhistoriska, tycker att det hela är mycket intressant och jag gillar att förstå det jag ser.
Publicerat Mars 1, 201313 yr Såg i någon tråd att djur som betar asp kan få rödfärgad urin... Spännande höra vad den blå färgen kommer från (smurfarna va kul)...
Publicerat Mars 1, 201313 yr Alltså,kärringar brukar ju alltid aktivera sig med allehanda kvinnosysslor(nu jävlar tar det fyr bland feministerna)bla.min egen älskade fru,det heter växtfärgning,sägs det,men,kan växtligheten färga garn,så varför skulle det inte färga "piss",det vet väl alla som dricker öl,eller??? Mycket öl,ljust piss och senare när bakfyllan gör sig påmind,och det mesta är urlakat,mörkare piss,enkelt,eller???
Publicerat Mars 1, 201313 yr Det verkar vara en ordentlig mängd Ingen i grannskapet som är förtjust i blå Curaco????
Publicerat Mars 1, 201313 yr Finns ett ämne som färgar kroppens vätskor blått, men jag kommer inte på vilket, användes av en bekant för många år sen som practical joke och hälldes i skolmjölken, svett blev blått piss blev blått, tårar blev blått, nu är det så illa att jag inte minns vilket ämne det var! Nu tror jag inte att någon har gjort samma skämt med dina harar, då är det nog smurfarna, men ämnet i sig kan kanske leda fram till vad det kan vara, någon kemist borde det finnas här! Edit: En bättre sökning: Det kan vara Metylenblått Redigerad Mars 1, 201313 yr med Pertan
Publicerat Mars 1, 201313 yr Inga äldre damer som brukar vara på utflykt i omgivningen? Dom kan ju ha färgat mer än huvudet blått....
Publicerat Mars 1, 201313 yr Vet att vitsvanshjortarna pissar rosa när dom blivit matade med mycket rödbetor. Har säkert med kosten att göra för hararna också.
Publicerat Mars 1, 201313 yr Säkert att det inte var BTB? http://en.wikipedia.org/wiki/Bromothymol_blue Hur hararna skulle fått i sig det har jag dock inte en aning om...
Publicerat Mars 1, 201313 yr Författare Många intressanta vinklar, tack för det.Kollade wiki'n i henkes länk, hittade färgen på pricken där om det nu var basisk eller sur lösning... Biologen på Naturhistoriska hade egentligen inget att komma med, han skulle kolla med någon riktig harexpert till veckan.
Publicerat Mars 4, 201313 yr Författare Nu har jag fått ett fullt tänkbart svar från Naturhistoriskas jourhavande biolog. Förmodligen har haren/hararna ätit av en Getapel http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rhamna/rhamn/rhamcat.html Fick också en del länkar om bl.a vitsvanshjort som också kan pissa blått och en länk om just hare http://www.bootstrap-analysis.com/2005/12/blue_smurf_pee_.html i denna länk finns en bild där det blåa är på pricken lika det blåa på min bild. Man lär sig nå't varje dag!
Publicerat Mars 4, 201313 yr Slog upp Getapel,så vad du gör Qvarnhill,stick inte in nån Getapelkvist i örat,för då kan du domna av!
Publicerat Mars 4, 201313 yr Författare Slog upp Getapel,så vad du gör Qvarnhill,stick inte in nån Getapelkvist i örat,för då kan du domna av! Nä men nu vet man vad man ska göra för pannkakssylt till ovännerna...