Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelskytte - litteratur

Featured Replies

Publicerat

Jag letar efter komplement till PMT's bok hagelvapnet och då främst litteratur om hagelskytte. Det har ju varit en hel del recenserat i VT men de tidningarna fick vandra efter vinterns kräksjukesäsong ( när man har barn ska man inte lägga tidningarna nånstans utom i ett låst skåp  :wallbash:  iaf inte på muggen  :wink:  ) så jag beöver ny input.

Jag har kikat lite på

Game Shooting from scratch av John King, är den nåt att ha?

Game Shooting - Robert Churchill, bör vara bra?

Fler tips och ideer. Engelska eller svenska spelar ingen roll. Min tanke är att jag uppaterar tipsen i detta inlägg allteftersom de kommer in...

/M

Publicerat

Läs litteraturlistan i boken.....

Skämt å sido, du får bestämma dig lite om du vill läsa böcker om hagelskytte eller böcker som påstår sig lära ut hagelskytte.

I dag så är det ett lite tjatigt konsensus kring Stanbury och långa pipor, jag är väl lite kluven till att det är det enda som funkar för alla alltid utan minsta undantag.

Så en bra grund för resonemanget hagelskytte hittar du i 'The art of shooting' av Charles Lancaster (egentligen heter författaren Thorne), den boken är grunden som väldigt många andra liksom utgår från.

Den numera så bespottade Robert Churchill med sina korta pipor och square stance har om du frågar mig måhända inte rätt alltid i allt, men har långt i från fel i allt heller. Så innan man avfärdar herr Churchill bör man ha läst honom, för han har sina poänger.... Jag är som skytt personligen mer Churchill än Stanbury, men jag står mer Stanbury än Churchill.

Den store i dag är Percy Stanbury, han hålls som Churchills motsats - men läser man honom (eller rättare hans skrivare Carlisle) så ser man mer likheter än skillnader i tekniken - men råden är direkt motsatser i mångt och mycket. Tillsammans med sin skrivare så skrev Percy 4-5 böcker, samtliga extremt intressanta.

Sedan har Alderins bok om flyktskytte (Stanbury till stor del) om du vill ha en annan vinkel på konceptet Stanbury, därtill är den på svenska. Men lite flådig och väl mycket coffe table book, den hade kunnat kokas ner till halva sidantalet utan att man tagit bort så mycket som ett radbryt eller ett komma om man bara kastade ut bilder som inte har med saken att göra och använde sidytorna ordentligt.... Den enda svenska jag tycker man behöver läsa egentligen.

Chris Batha är en annan kompetent filur som skrivit några bra böcker, Chris Cradock en annan. Dessa skriver mest utifrån lerduveskytte, men det är tillämpbart det med i skog och mark. Sedan har dagens store idol George Digweed skrivit en bok och gett ut en DVD som kan rekommenderas.

Publicerat

Oooops, glömde ju nästan min favorit: Michael Yardley, han har gett ut några DVD som varmt kan rekommenderas.

T

Publicerat
  • Författare

Oooops, glömde ju nästan min favorit: Michael Yardley, han har gett ut några DVD som varmt kan rekommenderas.

T

Tackar. Lancaster är beställd...

Vet du om nån säljer Yardley i Sverige eller är det bara via www.positiveshooting.com ?

Ska neråt Malmö/Lund till helgen så finns det nånstans där i närheten skulle det vara trevligt.

/M

Publicerat

Www.abebooks.co.uk

Att hitta yardleys böcker i Sverige tror jag inte du lyckas med någonstans......

T

Publicerat

Kolla Bob Brister, Shotgunning

eller varför inte två svenska klassiker:

Klas Kleberg, Hagelskytte utan bom

Knöppel, Jaktskyttekonsten

De båda svenska brukar gå att hitta på antikvariat och Bob Bristers bok på www.amazon.uk där det även finns mycket annat att hitta till rimliga priser. Att köpa från England brukar gå snabbare än från Sverige så någon anledning att leta efter svensk säljare finns det egentligen inte.

OSP Shooting School kan vara intressant att kolla http://www.ospknowledgevault.com/

Publicerat

Kolla Bob Brister, Shotgunning

eller varför inte två svenska klassiker:

Klas Kleberg, Hagelskytte utan bom

Knöppel, Jaktskyttekonsten

Brister tycker jag personligen inte är så bra, hans Shotguns, the art and science är däremot genialt bra. Och Knöppel har ett fasligt fokus på tyskar och deras kaniner....... Kleberg är bra på det stora hela.

....... Att köpa från England brukar gå snabbare än från Sverige så någon anledning att leta efter svensk säljare finns det egentligen inte.

......

Nej, det finns ingen som helst anledning att kladda med ett extra led till ingen nytta.

/T

Publicerat
  • Författare

T

Har hittat lite på tuben och han verkar mycket behaglig. Hursom så verkar britterna kunna en del om hagelskytte :wink:  Hans senaste DVD är inhandlad och ligger i posten på väg från UK. Lancaster ligger hemma för läsning.

/M

Publicerat

....... Hursom så verkar britterna kunna en del om hagelskytte :wink: .....

/M

Britterna uppfann måhända inte det moderna hagelvapnet, men de utvecklade det till fulländning. Och satte nivån på flyktskyttet på en nivå som liksom aldrig överträffats.

Så ja, ska man i hagelnörderiet så är det på den lilla bakåtsträvande ön man får börja.

T

Publicerat

Kan bara hålla med Tobias om Mike Yardley. Jag känner honom lite personligen och han är en duktig skytt samt mycket intressant person.

Du kan komma i kontakt med honom och hitta allt hans material på positiveshooting.com. Han har även facebook-sida där han ofta lägger upp och diskuterar vapen och skytte.

Han är på väg till Indien nu dock, så om han inte svarar så kan det bero på att han har annat för händerna. :)

// P

Publicerat
  • Författare

Kan bara hålla med Tobias om Mike Yardley. Jag känner honom lite personligen och han är en duktig skytt samt mycket intressant person.

Du kan komma i kontakt med honom och hitta allt hans material på positiveshooting.com. Han har även facebook-sida där han ofta lägger upp och diskuterar vapen och skytte.

Han är på väg till Indien nu dock, så om han inte svarar så kan det bero på att han har annat för händerna. :)

// P

Han verkar ha en trevlig filosofi. Ska bli spännande att kolla filmen. Ska beställa böckerna också sinom tid.

Churchill är också beställd och förhoppningsvis på väg, får se vad han säger också

/M

Publicerat
  • Författare

T

Tackar för tipset. "How to shoot game with style" har rullat i DVD:n nu. Känns som att det är naturliga saker han säger men kanske inte riktigt vad man ser i skogen här hemma :wink:

Favoritcitatet är än så länge då Yardley beskriver hur skyttet kom till UK med prins Albert. Tyskarna hade sin "bewegungsjakt" med orkestrar m.m "quite un-english, we took that technique and civilized it" :biggrin:

Man ffa har DVD en hel del att ge också vad gäller skytte på vilt. REKOMMENDERAS.

/M

Publicerat

......

Favoritcitatet är än så länge då Yardley beskriver hur skyttet kom till UK med prins Albert. Tyskarna hade sin "bewegungsjakt" med orkestrar m.m "quite un-english, we took that technique and civilized it" :biggrin:

......

How very Brittish indeeeeeed. Jolly good sport, old chap.

Jo, jag gillar Yardley.

How utterly Brittish, that lad....

/T

Publicerat
  • Författare

Nu finns Churchill i bokhyllan också. En snabb granskning ger vid handen att vissa delar verkar lite udda. Klart läsvärt dock...

/M

Publicerat

.....vissa delar verkar lite udda....

/M

Så ter det sig när man läser rakt upp och ner, men bryt ner honom i mikrodetaljer så ser du vad det är.

Skjutstilen i sig är inte så himla udda egentligen (tänk dig att du är orörlig och inte kan vrida kroppen så inser du vad han menar), men sättet han beskriver det på är däremot stundligen mycket märkligt.....

/T

/T