Publicerat Mars 2, 201313 yr Har dom ändrat jaktider på vildsvin. Hade för mej att det bara var uppehåll en stund i April.Seved
Publicerat Mars 2, 201313 yr I några år har jakttiderna varit från den 16 april-15 februari är det jakt på gris, utom då suggan som är fredad om hon har kultingar! Mellantiden är det bara årsgrisar som är lovliga!
Publicerat Mars 2, 201313 yr Författare I några år har jakttiderna varit från den 16 april-15 februari är det jakt på gris, utom då suggan som är fredad om hon har kultingar! Mellantiden är det bara årsgrisar som är lovliga! Tackar . Så var det ja. Visste det var nåt med April. Ska bli kul o komma igång igen. Seved
Publicerat April 14, 201313 yr Undrar vad Jägareförbundet är ute efter? Monopol på grisjakt för hundar eller vad? Förslaget på att förkorta jakttiden på stora grisar röstades ner som tur i Kronoberg. Hur kan man bara föreslå att alla grisjägare ska ha kortad tid bara för att det finns ett litet antal hundförare som jagar vidare efter den 15 Feb? Polisanmäl dom istället. Hade förslaget gällt stora suggor så hade det varit ok. Men galtar finns ingen anledning att korta jakttiden för. Tvärtom, man skulle kunna låta dom vara lovlig hela året. Som det är nu så måste man släppa en galt som verkar vara över året 15 feb-15 apr. Till ingen som helst nytta för grisstammens bevarande. Men dom kan vända upp en stor yta åkermark under den fredade tiden. Verkar mycket märkligt att åteljägare ska styras av hundförares olovliga jakt. Två månaders fredning låter kanske som lite men i procent så är det en stor del av jakttiden. När vi, som det ser ut på många ställen, inte klarar av att hålla stammarna i styr. Varför försvåra?
Publicerat April 14, 201313 yr Detta är en populär post. Spelar ingen roll med hur jakttiderna ser ut, massor av tomtar som inte kan hålla fingrarna i styr i allafall. Nu under den fredningsperioden så har det pangats fel djur ett otal ggr härikring, hur många som lyckas mörka sina jaktbrott törs jag inte gissa. Sist ut var en gubbe som fick eftersökshjälp på en 125kg galt av en arbetskamrat...rejäl årsgris det. Ett djur som får jagas dygnet runt alla dagar hela året med ljus å lykta till hjälp och sen gråts det för att man inte får skjuta vuxna under 8 veckor. Skamligt tamefan !
Publicerat April 14, 201313 yr Ehh.. det handlar väl om 15 dagar kortare jakttid på vuxen gris.. detta för att synka hundjakten mot vakjakten. Motionen.. http://www.jagareforbundet.se/kronoberg/images/motion_jakttid_vildsvin__1_.pdf Vet att det fuskas som fan ang hundsläpp efter 31 jan. Såväl som jag vet att det trillar stora grisar under fredningstid både av misstag och med vilje... Typ det är ju en galt så det gör ju inget. Synkningen tycker jag är helt ok egentligen, Dumt att tiderna är olika. Nu är ju hundsläpp på klövvilt efter 31 jan olagligt om det inte handlar om älg och aktuell jakttid i området. Även där har vi ett bekymmer som jag ser det.. många hundar används både till älg och gris. Men när 31 jan passerat är de helt plötsligt bara älghundar... Blir lika mycket jaktbrott där lixom...
Publicerat April 14, 201313 yr Spelar ingen roll med hur jakttiderna ser ut, massor av tomtar som inte kan hålla fingrarna i styr i allafall. Nu under den fredningsperioden så har det pangats fel djur ett otal ggr härikring, hur många som lyckas mörka sina jaktbrott törs jag inte gissa. Sist ut var en gubbe som fick eftersökshjälp på en 125kg galt av en arbetskamrat...rejäl årsgris det. Ett djur som får jagas dygnet runt alla dagar hela året med ljus å lykta till hjälp och sen gråts det för att man inte får skjuta vuxna under 8 veckor. Skamligt tamefan ! Skamligt eller inte, så länge dom fortsätter att bli fler så räcker inte ens 13 månader om året
Publicerat April 14, 201313 yr Har för mig att herrn behövde 40timmar per fälld gris i en annan tråd( ?) då räcker der inte ens med 14 för att uppnå resultat :-)
Publicerat April 14, 201313 yr Ehh.. det handlar väl om 15 dagar kortare jakttid på vuxen gris.. detta för att synka hundjakten mot vakjakten. Motionen.. http://www.jagareforbundet.se/kronoberg/images/motion_jakttid_vildsvin__1_.pdf Vet att det fuskas som fan ang hundsläpp efter 31 jan. Såväl som jag vet att det trillar stora grisar under fredningstid både av misstag och med vilje... Typ det är ju en galt så det gör ju inget. Synkningen tycker jag är helt ok egentligen, Dumt att tiderna är olika. Nu är ju hundsläpp på klövvilt efter 31 jan olagligt om det inte handlar om älg och aktuell jakttid i området. Även där har vi ett bekymmer som jag ser det.. många hundar används både till älg och gris. Men när 31 jan passerat är de helt plötsligt bara älghundar... Blir lika mycket jaktbrott där lixom... Problemet är väl lika stort från 1/8 till den 21/8.. Många rena gris och grävlinghundar då..
Publicerat April 14, 201313 yr Problemet är väl lika stort från 1/8 till den 21/8.. Många rena gris och grävlinghundar då.. Jupp! de är så sant så.
Publicerat April 14, 201313 yr 40 tim. Så är det när man inte har uppfödning av dom, tar tid. Väntade man tills dom väller in i sädesfälten så går det fort. Men då har man skadorna istället. Dom ska fällas innan skadorna uppkommer. Hjäper liksom inte att ha gris framme, dom ska också ställa sig på rätt ställe vilket kan ta många besök. Man kan sitta och höra dom runt om i mörkret men man skjuter inte på måfå. I bebyggd jordbrukslandskap så är skottriktningarna viktiga. Sist jag tog ut en gäst så kom grisen på en minut, vi hade inte ens hunnit ställa oss i position. Och det var dagsljus så grisen var skjutbar direkt, inget väntade på att den skulle behaga ställa sig under lampan. Och detta hade jägarförbundet också åsikt om. Grisjakt med lampor var inte bra enligt dom. Skapar en stam av ljusskygga grisar som drar när eftersökslampan lyser på dom. Bullshit som vanligt, en gris som kommer in i lampskenet dör och kan inte använda sig av sin nya lärdom Men jag erkänner att vissa grisar undviker att gå in i ljuset, med lampa på bössan så vart dom också skjutbara, oanvändbar lärdom igen När dom väl lär sig att inte gå ut på öppna fält, då först är dom färdigutbildade och får leva i frid i sin skog.
Publicerat April 14, 201313 yr Snabbskjutare som hinner skjuta hela flocken i lampskenet må jag säga, tur det för annars hade de som klarat sig lärt sig något.
Publicerat April 14, 201313 yr Grisar är läraktiga. De som varit med när en flockmedlem fälls i lampsken lär sig nått. Jag vet till o med att en del grisar ryggar för IR ljus.. undrar varför... De ryggar även för det nya gröna laserljuset om de varit med några ggr. Fast ljus som lyser hela natten lär de sig dock inget av. Funkar med rörelsevakt oxå efter en tids tillvänjning. Lik väl som det brukar fungerar med dimmer. Den gris som dör lär sig dock inget.. Men alla har vi ju vår egen lilla ankdam att ösa erfarenheter ur....
Publicerat April 14, 201313 yr Snabbskjutare som hinner skjuta hela flocken i lampskenet må jag säga, tur det för annars hade de som klarat sig lärt sig något. Hehe, som NS skriver, fast ljus fattar dom inte som fara. Kommer lika glatt efter den vanliga tiden, ibland till och med samma natt. Antag att de innom förbundet som vill ha bort lampor får gehör. Och så säger dom att det ska skjutas grisar, mer än nu. Men hur ska det gå till? Minskad jakttid, inga mörker hjälpmedel, inga fällor, längre fredning av sugga och ingen tycks vilja skjuta kultingar. Gissa vad det skulle göra grisstammen.
Publicerat April 14, 201313 yr Vad jag förstår så skjuter du grisen på åteln på skogen för att hinna lära dem att inte gå ut i fälten..förklara retoriken för en olärd!? Låter mer strategiskt att skjuta dem på fälten och låte dem vara på skogen för det var där du ville ha dem från början ?!
Publicerat April 14, 201313 yr Vad jag förstår så skjuter du grisen på åteln på skogen för att hinna lära dem att inte gå ut i fälten..förklara retoriken för en olärd!? Låter mer strategiskt att skjuta dem på fälten och låte dem vara på skogen för det var där du ville ha dem från början ?! Du har få fel nånstans, har aldrig skjutit en gris utanför odlad mark.
Publicerat April 14, 201313 yr Du har få fel nånstans, har aldrig skjutit en gris utanför odlad mark.
Publicerat April 14, 201313 yr Tja.. Det är ju OK numera med fast ljus. Det är i mitt län även OK att skyddsjaga med rörlig lampa och Elektronisk nattkikare, mins jag rätt så är det bara att skicka in en ansökan till Länsstyrelsen så får man tillstånd direkt utan omsvep. Eller om det va almännt tillstånd för alla som behövde.. någon lär säkert skriva hur de nu va i Klamar Län Är väl snarare förbundet och LRF mfl som fått till ljushjälpmedel. Även vuxen gris får skyddsjagas under fredningstid. Va vill du ha mer ?? 15 dar kan knappast ha större betydelse. Det är ändå Ok att skyddsjaga i grödor osv, och skjuta årsgris hela tiden.
Publicerat April 14, 201313 yr De där 15 dagarna är ju rätt oviktiga i antalet skjutna grisar. Symboliskt är det av större betydelse. Däremot att vilja ha en ändring som fredar alla hondjur i en flock så länge det finna en årsgris i flocken tycker jag däremot ger signaler om att vi jägare inte anses klarar av att jaga utan detaljstyrning.
Publicerat April 14, 201313 yr Tja.. Det är ju OK numera med fast ljus. Det är i mitt län även OK att skyddsjaga med rörlig lampa och Elektronisk nattkikare, mins jag rätt så är det bara att skicka in en ansökan till Länsstyrelsen så får man tillstånd direkt utan omsvep. Eller om det va almännt tillstånd för alla som behövde.. någon lär säkert skriva hur de nu va i Klamar Län Är väl snarare förbundet och LRF mfl som fått till ljushjälpmedel. Även vuxen gris får skyddsjagas under fredningstid. Va vill du ha mer ?? 15 dar kan knappast ha större betydelse. Det är ändå Ok att skyddsjaga i grödor osv, och skjuta årsgris hela tiden. Jo det är ok men röster för att börja tulla på det hörs.
Publicerat April 15, 201313 yr Lite OT men ganska kul gällande jakttiderna. I två månader har vi haft ett 20 tal grisar, både vuxna, bruna och randiga på åteln. I lördags satt vi tre timmar och provsiktade på två galtar i 80-90 kg klassen men de andra dök inte upp. I söndags var de rackarna tillbaka. För varje minut som gick blev galtarna mindre och mindre
Publicerat April 15, 201313 yr Lite OT men ganska kul gällande jakttiderna. I två månader har vi haft ett 20 tal grisar, både vuxna, bruna och randiga på åteln. I lördags satt vi tre timmar och provsiktade på två galtar i 80-90 kg klassen men de andra dök inte upp. I söndags var de rackarna tillbaka. För varje minut som gick blev galtarna mindre och mindre Hur små slutade dom som ?