Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp/tips önskas med kikarmontage.

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Mitt första inlägg här på detta forum. Har läst och lärt mig mycket på detta forum under några år, men inte registrerat mig förrens nu. Tog jägarexamen för 2,5 år sedan, så är väldigt färsk på detta område, speciellt med att skruva på vapen.

Jag har som ämnet säger lite problem med mitt kikarmontage. Började med att jag köpte Warnes maxima fasta 30mm ringar, vid montering märker jag att ringarna går ihop i toppen när jag skruvar åt dessa. Vad jag har läst mig till är att ringar absolut inte skall dras ihop då har man förmodligen dragit åt för hårt. Nämnas bör att jag köpte Warnes momentnyckel för att inte överdra skruvarna.

Jag prövade iaf. att skjuta med detta och det höll ihop träffbilden, detta var precis innan bockjakten så hade inte tid att börja mixtra för mycket då. Har skjutit en hel del efter detta och har fungerat bra.

Jag har dock inte kunnat släppa detta att ringarna är skruvade ihop, så jag beställde mig ett par Burris Signaturen Zee. När jag nu skulle montera dessa idag så döm om min förvåning när även dessa ringar går ihop!

Vad är felet tro? Har läst att vissa ringar har lidit av toleransproblem, men två par?

Kan kikartuben ha för liten diameter? Eller är det ölburk-aluminium i min Optisan Mamba kikare som flexar efter när man drar åt skruvarna?

Jag vill kunna lita på mitt montage i alla lägen, just sådana här saker ligger och gnager i bakhuvudet och gör mig osäker.

Tips och idéer mottages tacksamt.

Publicerat

Ta ett skjutmått och mät diametern på tuben på ditt kikarsikte så har du svaret :mellow:

Skickat från min XOOM 2 ME via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Ingen fara vet att det inte är superkvalite på dessa.

Jag har mätt med ett skjutmått och det ligger på 29,8-30,0mm. Nu är ju inte detta något kalibrerat skjutmått, kan ju ta med det till jobbet och mäta.

Publicerat

Hej!

Mitt första inlägg här på detta forum.

Kan kikartuben ha för liten diameter? Eller är det ölburk-aluminium i min Optisan Mamba kikare som flexar efter när man drar åt skruvarna?

Jag vill kunna lita på mitt montage i alla lägen, just sådana här saker ligger och gnager i bakhuvudet och gör mig osäker.

Tips och idéer mottages tacksamt.

Min uppfattning är att du omnämner bristen ovan, montaget är inte bristen, så länge du har kvar det där siktet kommer din oro inte upphöra./Christian

Publicerat

Warnes ringar skall dem nedre skruvarna dras först här ett lite klipp

Men om även Burris ringarna går ihop är det skumt vad har du för plastinlägg i dem? Står en siffra på varje halva man kan ska alltid para ihop dem så att det blir 0 tex två 0 eller en +10 och -10

Publicerat
  • Författare

Min uppfattning är att du omnämner bristen ovan, montaget är inte bristen, så länge du har kvar det där siktet kommer din oro inte upphöra./Christian

Så kan det mycket väl tänkas bli, tankarna går redan på ett nytt kikarsikte.

Om jag nu skulle slå till på ett nytt sikte så kommer jag fundera över om ringarna kommer att gå ihop igen.

Det skulle vara väldigt bra om någon med liknande erfarenheter säger att det är siktet det är fel på. Då skulle jag inte tveka på ett nytt sikte.

Publicerat
  • Författare

Warnes ringar skall dem nedre skruvarna dras först här ett lite klipp

Men om även Burris ringarna går ihop är det skumt vad har du för plastinlägg i dem? Står en siffra på varje halva man kan ska alltid para ihop dem så att det blir 0 tex två 0 eller en +10 och -10

Tack så mycket för informationen Lars,

Jag har faktiskt kikat på de filmerna ett antal gånger för att kolla mig, speciellt med Warne ringarna.

Med Burris ringarna provade jag först med två 0-halvor. För att till min besvikelse se att ringarna gick ihop. Efter det tog jag en 0-halva i botten och provade med +10-halva överst men även detta resulterade i att ringarna drogs ihop.

Publicerat

Tack så mycket för informationen Lars,

Jag har faktiskt kikat på de filmerna ett antal gånger för att kolla mig, speciellt med Warne ringarna.

Med Burris ringarna provade jag först med två 0-halvor. För att till min besvikelse se att ringarna gick ihop. Efter det tog jag en 0-halva i botten och provade med +10-halva överst men även detta resulterade i att ringarna drogs ihop.

Då är något fel när inte ens +,10 får ringarna att dra verkar otroligt att få två uppsättningar ringar som inte håller måttet men heller aldrig hört talas om en kikare där tuben inte håller måttet :wallbash:

Publicerat

Kinesiska sikten..

Publicerat

Jag har reklamerat två uppsättningar Burris 30 mm för just det problemet...

Du behöver verkligen inte vara orolig över styrkan i Optisans tuber, Christian skäller mot fel träd.  :wink:

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Jag skall försöka hitta ett sikte som jag kan testa ringarna på. Då borde jag få svar direkt.

Går ringarna ihop = reklamera ringarna.

Går ringarna ej ihop = nytt sikte.

Publicerat
  • Författare

Jag har nu fått lånat ett sikte av en i jaktlaget. Även denna gång resulterade detta i att burris-ringarna gick ihop.<br />Hittade även ett par gamla ringar som jag hade glömt av att jag hade (vet ej märke och inget jag vill ha på bössan) provade iaf att dra på dem på kikaren och då blev det en lagom glipa på båda sidor.<br /><br />Min personliga slutsats: ringarna är för stora. <br /><br />Så jag ringde till handlaren där jag hade beställt dem ifrån. Först trodde han att jag hade köpt fel ringar och skulle ha 1". Men när han förstod att jag hade 30mm tub så säger han "klart du får byta ringar så länge de är repfria".<br />Jag vill inte byta utan reklamera, det måste vara fel på ringarna. Frågar om jag kan få ett par nya.<br />"Det blir nog inte bättre med ett par nya, de tillverkas i maskiner så det skiljer inte mer än några tiondelar på olika exemplar".<br /><br />Jag får skicka tillbaka dem som en reklamation men vet inte riktigt hur jag skall göra nu. Försöka få ett par nya burris eller om jag skall satsa på Leupold prw i stället.

Publicerat
  • Författare

Reklamerade ringarna till butiken, efter ett par dagar kom ett par nya ringar.

Provade att montera dem idag, vad händer samma sak!!

Någon som vet vilket moment man skall dra burris ringar med? Jag använder som sagt warnes momentnyckel 25 In-Lb, det kanske är för hårt?

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tänkte ge en uppdatering hur det har gått för mig.

Jag slog till och köpte ett Zeiss Classic sikte när den "stora kedjan" hade bra pris på belyst nu i veckan. Beställde i torsdags och hade det på fredagen. Monterade det igår med burris ringarna och drog åt med Warnes momentnyckel, spänd på om ringarna skall gå ihop eller inte drar jag försiktigt och tittar. Jaaa äntligen funkar det :-) mellanrum mellan ringhalvorna. Något tok måste det ha varit med förra kikaren.

Spänd av förväntan åker jag till skjutbanan för att provskjuta. Försöker kolla i kikaren och i pipan om jag måste grovrikta något (vi har ingen skjutbänk som vi kan fästa bössan i) men tycker det ser bra ut. Laddar med några jaktmatch och skjuter, träffarna sitter ca. 3cm höger och lågt. Bättre än jag kunde hoppas på, måste ju betyda att grejorna sitter bra rakt. När jag skulle skjuta in förra gången var jag inte ens på tavlan.

Jag kände mig nöjd när jag åkte hem från skjutbanan igår och efter lite mera skytte så kommer jag nog kunna lite på grejorna framöver.

Tack för tipsen i tråden.