Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem på älgbanan

Featured Replies

Publicerat

Håller för närvarande på och tränar inför högviltprovet för jägarexamen, och har stora problem med löpande älgen. Skotten vid stillastående sitter oftast inom träffområdet, men vid löp tar nästan alla skotten högt.

Någon som har en förklaring till detta?

Alla tips och råd mottages tacksamt!

/Andreas

Publicerat

Jag trot det har med rekylen att göra. Skjut några extra serier på stillastående mål innan du ger dug på älgbanan nästa gång. Och tomklicka mycket. Framförallt mot rörligt.

Publicerat

Vad kör du för kaliber? Har du en bössa du upplever som tung eller lätt? Känner du att du har ont om tid på dig att få iväg skottet på löpande?

Publicerat

Första gången jag var på älgbanan så stressa jag fram det andra skottet så fort att det gick åt "pipan" rent ut sagt ;). Instruktören stog bredvid och sa jag stressar fram det andra skottet när älgen löper. Tänk på att du har gott om tid för det andra skottet så ta det LUGNT. Efter dom kloka orden och några serier så gick allt väl och högviltsprovet var i hamn.

Publicerat

Torrklicka hemma, se till att du verkligen gör en fin avfyrning! Stressa inte heller, man har tiden att hålla rätt!

Kanske håller du för högt på den löpande älgen?

Tänk på andningen, så du inte flåsar när du följer älgen och pipan åker upp och ner.

Men som sagt, torrklicka torrklicka torrklicka hemma om du har en bössa!

Publicerat
  • Författare

Vad kör du för kaliber? Har du en bössa du upplever som tung eller lätt? Känner du att du har ont om tid på dig att få iväg skottet på löpande?

Kör med 6,5x55 som jag tycker är relativt tung. Känner att jag blir ganska stressad vid löpen och svajar mycket vid avfyrning. Märkte även att jag ofta ryckte till precis när skottet gick...

Publicerat

Om jag säger "håll på öronfläcken", är det uttrycket nytt för dig? Nånting säger mig att så inte är fallet...  :wink:

Eftersom du säger att nästan alla tar högt så misstänker jag att du helt enkelt siktar för högt. Ifall du slarvade med avfyringarna och ryckte av skotten så innebär det i 99 fall av 100 att skotten tar lågt - inte högt. Du nämner inte heller nån skillnad åt olika håll, annars kan högerskyttar ha stora problem med högergående (och vice versa för vänsterskyttar åt vänster) pga otillräcklig uppvridning.

Rätt riktpunkt på löpälgen är framme i hakskägget, vertikala stolpen genom öronfläcken och horisontella stolpen genom femettan - alltså där linjerna skär varann på bilden nedan:

b45171.jpg

Titta på bilden och träna i lugn och ro på hur det ser ut när riktmedlet ligger där i verkligheten, memorera bilden av skägget och riktmedlet - du kan inte som otränad "lajna upp" öronfläck och träffområde när älgen springer utan måste veta var i skägget du ska hålla.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Om jag säger "håll på öronfläcken", är det uttrycket nytt för dig? Nånting säger mig att så inte är fallet...  :wink:

Eftersom du säger att nästan alla tar högt så misstänker jag att du helt enkelt siktar för högt. Ifall du slarvade med avfyringarna och ryckte av skotten så innebär det i 99 fall av 100 att skotten tar lågt - inte högt. Du nämner inte heller nån skillnad åt olika håll, annars kan högerskyttar ha stora problem med högergående (och vice versa för vänsterskyttar åt vänster) pga otillräcklig uppvridning.

Rätt riktpunkt på löpälgen är framme i hakskägget, vertikala stolpen genom öronfläcken och horisontella stolpen genom femettan - alltså där linjerna skär varann på bilden nedan:

b45171.jpg

Titta på bilden och träna i lugn och ro på hur det ser ut när riktmedlet ligger där i verkligheten, memorera bilden av skägget och riktmedlet - du kan inte som otränad "lajna upp" öronfläck och träffområde när älgen springer utan måste veta var i skägget du ska hålla.

-- Mats

Ligger nog mycket i det du säger. Öronfläcken känner jag väl till ;) Framförhållningen har jag inga problem med, nästan alla skott satt "inom träffområdet" i sidled. Dock så satt dom strax ovanför...

Ska köpa en ask ammunition och ut och leta upp punkten som du nämner!

Publicerat

Låt älgen börja springa, sen går du ikapp och skjuter när du är vid punkten som I-Mats säger...

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Publicerat

På den tiden när jag var ung å skjutkåt å öste bly i naturen!då utkämpade vi en kamp om vem som hann med mest smällar på löpande älg,har aldrig klarat mer än två med godkända träffar,då var man tvungen att liksom vänta in älgen på första skottet ,så att älgen sprang in i kikarn med hakskägget och då small det,nästa skott fick man ju då jaga ifatt den.Jävligt kul och bra träning i snabbskytte,som det i vissa fall blir"in the real" :thumbsup:

Publicerat

Miniälgen på 50 m. En bra 22:a. Minst 500 skott. Samma framförhållning som med klass 1 på 80 m (som Mats så förtjänsfullt visar ovan). Sen går du tillbaka till 'storälgen' och prövar på nytt. Det finns inga genvägar. Ingen är bra skytt 'av sig själv'. Mängdträning är lösningen, speciellt i början av sin 'karriär', och då är det avgjort enklast på miniälgen med 22 LR. Skytte med 22 LR är ganska kinkigt på bra avfyringsteknik så det är BRA träning även om många 'förståsigpåare' ute på banorna tycker det är fjolligt (lyssna inte på dem!). Nöter du på rejält nu några år har du igen det resten av livet! :cool:

Publicerat

Vad har du för riktmedel? När jag själv började panga pappälg hade jag våldsamma problem med höga träffar när jag sköt med "tyska ettan". Jag tog helt enkelt för grovt i just löpet med det riktmedlet. Skjuter nu med kors och det är fungerar mkt bättre.

Publicerat

Miniälgen på 50 m. En bra 22:a. Minst 500 skott. Samma framförhållning som med klass 1 på 80 m (som Mats så förtjänsfullt visar ovan). Sen går du tillbaka till 'storälgen' och prövar på nytt. Det finns inga genvägar. Ingen är bra skytt 'av sig själv'. Mängdträning är lösningen, speciellt i början av sin 'karriär', och då är det avgjort enklast på miniälgen med 22 LR. Skytte med 22 LR är ganska kinkigt på bra avfyringsteknik så det är BRA träning även om många 'förståsigpåare' ute på banorna tycker det är fjolligt (lyssna inte på dem!). Nöter du på rejält nu några år har du igen det resten av livet! :cool:

Själv började jag nöta löpande på jaktskytte klubbens luftgevärs bana på vintern. Blev "några" askar diaboler när man var 14-15 år, hade jag igen det när jag tog jägarexamen..

Publicerat
  • Författare

Vad har du för riktmedel? När jag själv började panga pappälg hade jag våldsamma problem med höga träffar när jag sköt med "tyska ettan". Jag tog helt enkelt för grovt i just löpet med det riktmedlet. Skjuter nu med kors och det är fungerar mkt bättre.

Har kors, så tror inte att det är problemet för min del. Skulle gärna stått och tränat på banan varje dag, men ammunitionen kostar ju tyvärr en slant...

Publicerat

Öronfläcken känner jag väl till ;)

Mhm...  :smile:

Som sagt: titta INTE efter öronfläcken, titta efter området i skägget. Tittar du efter nåt så riktar du också mot det - så funkar vår hjärna.  :thumbsup:

-- Mats

Publicerat

Nästa gång lägger du bara änden på sidostolpen i femettan så tar det där det ska...  :wink:

-- Mats

Publicerat

Nästa gång lägger du bara änden på sidostolpen i femettan så tar det där det ska...  :wink:

-- Mats

På banan hade det nog gått att korrigera men vid snabba skott i skogen fungerade det inte. Taggutskott på en skovelhjort som gick iväg sen blev det ett nytt riktmedel :cool:

Publicerat
  • Författare

-- Mats

Det beror väl på vilken förstoring man har, eller?

Publicerat
  • Författare

Var på banan och sköt idag igen. Gick mycket bättre nu. 3 av 5 serier godkända, och 4 av 8. Nästan inga skott satt för högt :) Nu gäller det bara att hålla nerverna i styr på uppskjutningen på lördag! 

Tack för alla tips!

Publicerat

Kul att skyttet börjar stämma för dig.

Och Mats har förstås helt rätt.  Jag har sett det ofta när jag är skjutledare.  Många siktar mitt i den svarta "massan" och skjuter för högt.

Om nu inte någon vänlig själ har satt upp en vit fusklapp i skägget på älgen...  ;)

Och du repeterar väl med bössan i anläggning efter ståskottet?

Tar man ner och börjar brottas med slutstycket, så blir löpskottet väldigt mycket svårare.

Publicerat

Du behöver nmte använda så många skott. Torrträna istället när de andra skjuter. Mycket billigare och dessutom bättre träning.

Nyp inte med vänster hand utan låt vapnet ligga "löst" bara..

Gör det inte svårt för dig utan gå bara framför träffområdet en bit och tryck av. SIKTA INTE (på nån vitfläck, klistelapp etc)!. Du kommer att upptäcka att det blir enklare så.

Publicerat

Bra!  :thumbsup:

Publicerat

grattis!

jag snor tråden lite....

är det någon som vet om det finns en sådan där "mini" bana för 22a 

någon stans här?

jag bor norr om uppsala.

mvh Fredrik

Publicerat

Almunge har och det finns på Ekebyboda också.

Det finns säkert fler, jag bor 90mil därifrån och har inte full koll :)