Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uppdelningen av Lodjursjakts områden i Västerbotten

Featured Replies

Publicerat

Jag bara undrar varför vi har lodjurstilldelningen upp delat på tre områden för i Västerbotten? Som jag har förstått rätta mig om jag har fel så förordar Jägareförbundet detta. Om det är så varför? Som det är nu så är jakten avlyst i de södra kustområderna, i de Norra är det kvar två djur och inlandet 22. Är det inte dags att se över detta och göra en ändring och få till ett smidigare system.

Publicerat

Med risk för att få bannor för att jag svarar...

Det är en uppdelning som viltförvaltningsdelegationen i Västerbotten har gjort. Uppdelningen följer samma gränser som älgförvaltningsområdena, med den skillnaden att inlandsområdena är ihopslagna.

Publicerat
  • Författare

Tycker att så fort SJF ska va med så ska det gå efter Älgförvaltningen då blir det som det blir. Är trött på att allt som SJF ska hålla på med är Älgjakt.

Men jag hoppas att någon från förbundet svarar på detta. Nu är all jakt vid kusten över och 18 djur kvar i inlandet. Men detta är lite av AC filosofin.

Publicerat

I viltförvaltningsdelegationen så sitter det EN (1) person från jägareförbundet, så du kan ju knappast påstå att det är SJF som har bestämt att det ska följa älgförvaltningsområdena. Om du ska klaga på någon, så klaga på länsstyrelsen! (om det nu finns något att klaga på).

Myndigheterna vill att det ska skjutas fler lodjur i inlandet eftersom att dom åsamkar renskötseln större skada där.

Publicerat

Nu kan jag inte just den här frågan ur AC-perspektiv, men det finns ett tydligt politiskt beslut om att lodjursstammen framför allt skall skjutas ned där lodjuren tar mest ren. Vilket drabbar oss här nere, och kanske även er vad det verkar? Om det tas mer ren/förekommer mer ren i de inre delarna av Västerbotten jämfört med vid kusten så har lst efterlevt kravet från dem som sitter och pyttsar ut pengarna för skadorna.

Vi styr inte detta... däremot finns det en poltisk vilja och grundtanke att röra sig mot en ekosystembaserad förvaltning, där man samförvaltar olika arter. Det stöder vi. Därmed finns det även en tanke att på sikt försöka använda samma förvaltningsenheter så mycket det går. Att ha olika förvaltningsområden för älg, björn, lo, rådjur osv osv blir bara rörigt, komplicerat och dyrt. Att hitta en styrelse till varje form av förvaltningsområde skulle bli en mardröm. Däremot kanske det på sikt innebär att vi inte bara kan befolka förvaltningsgrupper och andra förvaltningsorgan främst med  de älgintresserade.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.