Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

270win komentarer

Featured Replies

Publicerat

hej alla!

har funderingar på 270win, har en 6,5-55 pipa i bössan just nu men funderar på att byta

bössan ska användas till klass 2, ev. som reserv bössa. men  fågel, rå, räv, mm i första hand

komm in med possitiva samt negativa saker om calibern!!11

mvh. samme

Publicerat

En av Jenkarnas standard kalibrar

Så ett par milioner usa jägare kann inte ha fel

Publicerat
En av Jenkarnas standard kalibrar

Så ett par milioner usa jägare kann inte ha fel

I det här fallet stämmer det nog. Men annars är dom väl kända för att ha fel. ;) ;D

Publicerat

Ska du bara ha bössan i klass 2 ser ja inga fördelar o byta till 270 . 6,5 är ju perfect för allt allt klass 2 vilt med råge mvh affe

Publicerat
  • Författare

6,5 är bra men,,,,,,,,,, jag vill ha flera kalibrar om det går!!

varför nöja sig med en kaliber om man kan ha flera?

kulbanan borde bli bättre med en 270 eller?

mvh. samme

Publicerat
kulbanan borde bli bättre med en 270 eller?

mvh. samme

Jepp, gå in och kika på norma.cc ;)

Publicerat

Skillnaden mellan 270 w och 6,5 är inte sådan att det går att motivera ett pipbyte. Möjligtvis som ett komplement till 6,5 an

Ammon blir dyrare, kulutbudet mindre (hitta en helmantel)  :'( Vill du ha en kaliber med mer åka med, brotsha om bössan till 6,5 284 eller kolla in en 280 rem istället. 30-06 hylsor dräller det av på skjutbanorna bara att kalibrera om. Jag vill absolut inte nedvärdera 270 win som kaliber men vill du skjuta och öva billigt så är en 6,5 eller 7 mm att föredra. Har själv en 6,5 -06 och är hemskt nöjd med den. Sedan är det upp till din "vill ha " faktor att avgöra. Men se dig runt lite innan du beslutar dig. Norma gör ju övning till 7mm rem mag också och det går att köra 90 km /h med en lamborghini också fast det är inte lika roligt  ;D

Publicerat
  • Författare

norma ska börja med helmantel! ;D ;D

kulorna är inte dyrare än 7mm om man laddar själv!

och pipan får jag grymt billigt ;D

mvh. samme

Publicerat

Laddar 270win åt grannen och jag har för mig att kulutbudet är lite knapert.

Publicerat

Tveka inte

Köp

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

hej,

nu har jag bestämt mej för 270win, den borde bli kanon till topp jakten och bäver men 6,5 an funkar den oxå men vill ha är ju ett gott skäl som något. pipan monterad och klar får jag betala 1400:- för så vad f-n det är bara att köpa tycker jag

finns det någon som har någon laddning för helmantel och vilken kula ska man använda?

mvh. samme

• 4 weeks later...
Publicerat

Har inte sako slutat tillverka sin helnmantel så är det den enda som finns att tillgå än så länge. Laddata för 270 finns gott om för 9,7 grammare. Bara att välja och vraka bland krutsorterna.

Publicerat

Norma laddar jaktmatch 270win och wsm i helmantel..

/kalle

Publicerat

Den har inte funnits så länge i så fall. Jag vet att det var snack om att norma skulle börja tillverka en helmantel till 270 men inte att man börjat. Sakos helmantel ska enl utsago från kompisar vara en bra toppfågelkula på grund av sin trubbiga utformning har för mig att tillverkningen skulle läggas ner men minns inte säkert. Har inte en aning hur normas ser ut men den går säkert bra den också.

• 2 weeks later...
Publicerat

270 Win 16907-0 Norma JaktMatch. Artnr:08691  389,00 kr

Publicerat

Tja! Jag testade med 57 grain MRP bakom Sakos helmantel och sköt en grupp på 13 mm men det var bara 3 skott visserligen. Gillade dock hela konceptet kring .270. Trevlig att skjuta med och trots att man laddade upp till max och kanske lite till så var den ffa inte obehaglig att skjuta med.

Norma har en helmantel till den kalibern nu och det ska finnas en Oryx med men jag vet inte om de finns i lösvikt än. En rejält märklig grej med kalibern är att jänkarna gillar den kraftigt, finns hur mycket kulor som helst men ta mej fan ingen helmantel!!!

Hört att Sako slutat göra sin helmantel men tja då Norma kör igång så kanske de börjar de med? Deras FMJ var iaf rysligt trevlig att skjuta med.

Mvh!

Publicerat

Det är tyvärr det som är problemet med 270. Saknas helmantelkulor i bra vikter. Hoppas att norma fortsätter med tillverkningen då.

Man får även hoppas att det kommer helmantelkulor till cal.17 då den högre farten borde göra den till en optimal ripbössa. Jänkarna skjuter ju mest hjort och olika ekorrar så behovet där för helmantel är inte så stort. Kan bara hoppas att lapua eller norma tänker till lite.

Publicerat

>Även Staffans Vapen har en 9.1g helm kula till 270 W