Publicerat Juli 30, 200619 yr Hej Satt och sökte på lite hundprylar på nätet och hittade en “klicker” se bild. Vad jag kan förstå är det något som framkallar en klick enkel eller dubbel och detta ska man använda för att förstärka positiva grejor som hunden gör och ska göra! Någon som har erfarenhet av klickerträning.
Publicerat Juli 30, 200619 yr Finns lite läsning om det under Klicker på http://www.house-of-learning.se/index.htm
Publicerat Juli 30, 200619 yr HejSatt och sökte på lite hundprylar på nätet och hittade en “klicker” se bild. Vad jag kan förstå är det något som framkallar en klick enkel eller dubbel och detta ska man använda för att förstärka positiva grejor som hunden gör och ska göra! Någon som har erfarenhet av klickerträning. Den är väldigt effektiv. Vid dressyr, i skogen, på promenad i satden t. ex. går det ypperligt, och då ska det helst vara valp unghund men det går även med äldre vad jag har förstått. Ser Du hunden sätta sig ger Du den ett klick och en godis, el. när den kommer vid inkallning. Precis när den reagerar på komandot, alltså innan den har hunnit sätta sig, el. den har kommit till Dig vid inkallning, el. Du går över en gata, landsväg, övergångsställe och ge den en klick samt en godis precis när den reagerar på kommandot. Det är så jag har lärt mig att anv. klickern.
Publicerat Juli 31, 200619 yr Det går precis lika bra att säga "Bra" till hunden när man belönar. Den enda fördelen med klickern är väl att det är samma läte varje gång och det minskar risken med att hunden ska missuppfatta. Klicker kan säkert vara bra när vissa moment ska läras in. Vad man ska akta sig för är att köpa hela "klickerfilosofin", dvs att hunden aldrig ska korrigeras när den gör fel. Tyvärr så har klickermetoden utvecklas till en nästan sektartad rörelse i vissa kretsar.
Publicerat Juli 31, 200619 yr Går säkert bra på korta avstånd, men hur blir det då man ska berömma på längre avstånd ? Klicken är väl en signal för ett beröm !?!? eller ? Har själv lite svårt att svälja det här med klicker o godis.
Publicerat Juli 31, 200619 yr Går säkert bra på korta avstånd, men hur blir det då man ska berömma på längre avstånd ? Klicken är väl en signal för ett beröm !?!? eller ? Har själv lite svårt att svälja det här med klicker o godis. Godiset torde väl ialla fall vara lättare att svälja en klickern....
Publicerat Augusti 1, 200619 yr Jag är också skeptisk till klicker. Tror helt klart klicker kan fungera vid vissa inlärningsmoment på nära håll, men det fungerar lika bra att använda rösten. Och detta att man inte skall korrigera utan bara klicka de gånger hunden gör rätt..... ........det tycker jag är BS. Låt oss säga att hunden drar efter en katt, ska man då bara stå där och kolla och vänta tills hunden kommer tillbaka med en död katt i käften utan att korrigera beteendet???! Nja.......skulle inte tro det!
Publicerat Augusti 1, 200619 yr Min egen filosofi är att man använder belöningar för att lära en hund att göra saker, och auktoritet för att lära en hund att INTE göra saker....
Publicerat Augusti 1, 200619 yr Har läst om "klickern" och provat det på min hundvalp. Ljudet är snabbt och väldig lätt att urskilja. Klick ljudet låter ju inte som något ord och kan inte misstolkas av en hund. Använder fortfarande "klickern" framför allt när ett nytt komando ska läras. Klickern ska inte ersätta ordet "bra" utan komma samtidigt. Klickern ska enligt min mening endast se som ett hjälpmedel i hundträningen. Klickern var effektiv när valpen skulle bli rumsren. /Svinhagen
Publicerat Augusti 1, 200619 yr Det är skillnad på dressyr och inlärning. Vid inlärning av ett nytt moment så kan säkert klickern funka bra, men när hunden har lärt sig kommandot så måste man ställa krav på hunden. Vad gör man då om hunden inte reagerar på klicket?
Publicerat Augusti 2, 200619 yr Först ska man se till att hunden reagerar på klick ljudet. Jag använde små bitar av grillkorv som "belöning". Det var enkelt att fånga valpens uppmärksamhet. Klicka och ge lite gobitar, efter en liten stund viste valpen direkt att den skulle få en gobit när den hörde klick ljudet. Jag trände valpen i korta pass om tre minuter par gånger om dagen. Varje pass började jag att klicka par gånger och ge godis vid varje klickning. Valpens uppmärksamhet är då helt riktad på tränaren. Tips är att träna innan måltiderna när valpen är lite extra sugen. Metoden kanske inte passar alla hundar/ägare men har fungerat bra för mig. Innan man börjar använda sig av metoden är det bra att läsa någon bok om den. /Svinhagen
Publicerat Augusti 29, 200619 yr Jag har använt klicker/"shejping" till det mesta. Allt från vanliga lydnadsmoment till att få en tidigare "rådjursfanatiker" att ,i stället för att jaga efter rådjur(när han var kring året kunde jag knappt vistas i skogen trots koppel), komma till mig & rapportera när han känner vittring Nu när det krävs ett självständigt arbete i jakten kan jag väl kanske tycka att jag byggt upp ett för nära samarbete mellan mig & hunden. Han är inte riktigt så självständig som jag kanske skulle önskat, men med lite mer rutin i jaktsammanhang kommer det säkert att släppa. Fördelen med att träna genom positiv förstärkning är ju bl a, anser jag, att hunden inte blir hämmad på samma sätt som den KAN bli om man använder sig av bestraffning på ett eller annat sätt. Anna