Publicerat Mars 6, 201313 yr Rådjursolycka igår kväll.. Eller är rätt säker på att det va dovhjort. Väl på olycksplats såg jag 7 dov som låg 70m från olycksplatsen. Höll på att skjuta direkt på de första ögonen som blänkte men när det så dök upp 6 par ögon till så lät jag bli. De gick inte loss förren jag va inom 40-50m. närmaste dovhinden passerade mig på 15m. Såg dem bra i pannlampskenet när de drog iväg över åkrarna. Kollade upp olycksplatsen men hittade inget av värde. Fick ok från polis att själv ta eftersöket. Tiken markerade några meter från markeringsremsan och spårade fram till där hjortarna låg. Kollade alla legor jag hittade men det enda jag såg va några håstrå. Lät jycken spåra vidare, snö på många ställen, stenhård skare... Efter en km så står dovhjortshögen och glor på mig igen på en 70m, ingen såg dålig ut, alla sju va med. De satte fart över ett fårstängsel. Ingen ide att släppa på alla 7 så jag bröt. Slog ett par ringar med hund runt olycksplatsen men det enda hon markerade va hjortspåren. Enl föraren så va det inga skador på bilen. Fan va jag ogillar dovhjortar i flock. verkar halvtama dessutom... Kunde ju skjutit en bra hög men det går ju inte när jag inte vet vilken som varit inblandad i olyckan... Tycker dov är fan så lustiga....
Publicerat Mars 6, 201313 yr Dov är de mest korkade och kluriga av våra klövvilt, de övriga är mer pålitliga åt ett eller andra hållet. Föredömligt att du inte sköt hela gruppen. /Christian
Publicerat Mars 6, 201313 yr Trafikeftersøk på dov ær bland det jævligaste man kan ge sig på! Och det blir ju inte bættre nær det minst varannan gång ær rapporterat som rådjur... Nu ær det några år sedan jag var med på trafikeftersøk. Innan reglerna på utbildning o allt vad det e så gick jag rætt mkt med taxen. Funderar på att ge mig in i det igen nu nær jag har fått igång gråhunden. Och till sommaren så kommer ju ADB valpen
Publicerat Mars 6, 201313 yr Måste du ringa polis varje gång du vill ta ett eftersök för att du är kontaktman,,?
Publicerat Mars 6, 201313 yr Författare Måste du ringa polis varje gång du vill ta ett eftersök för att du är kontaktman,,? Jepp! Får jag samtalet är jag kontaktman. Platsbesök va påkallat. Vill jag ta eftersöket själv så är det bara o ringa in. Men det är egentligen inget större problem Man blir inte nekad. Anledningen är att någon ska veta var man är och att man kommit ur skogen efteråt. Är annars kontaktmannen som ska veta vart eftersökaren är och om hen kommit hem. I detta fallet måste jag ringa in efteråt så de vet att jag kommit hem. Skrivs in i HR-rapporten. Annars är det ingen som vet om det händer nått galet.
Publicerat Mars 6, 201313 yr Författare Trafikeftersøk på dov ær bland det jævligaste man kan ge sig på! Och det blir ju inte bættre nær det minst varannan gång ær rapporterat som rådjur... Nu ær det några år sedan jag var med på trafikeftersøk. Innan reglerna på utbildning o allt vad det e så gick jag rætt mkt med taxen. Funderar på att ge mig in i det igen nu nær jag har fått igång gråhunden. Och till sommaren så kommer ju ADB valpen Haft flera dov olyckor på samma ställe. tre har varit anmälda som rådjursolycka. Dov är ju lokaltrogna och fan så märkliga.... så man är ju rätt övertygad om att det inte är rådjur om olyckorna sker där. Fast haft de som anmält som hjort och det ligger ett rådjur i diket. man kan fan alldrig va säker på nått. Sjukast va nog 115kg galten som låg i diket och föraren sa det va en grävling... han såg den då från bilen vars bägge strålkastare gått sönder i smällen. J-vligt stor grävling...
Publicerat Mars 6, 201313 yr Sjukast va nog 115kg galten som låg i diket och föraren sa det va en grävling... han såg den då från bilen vars bägge strålkastare gått sönder i smällen. J-vligt stor grävling... Haha det var sjukt! Det värsta jag har varit med om var när jag o pappa åkte ut för att avliva en älgkalv som skulle ligga o sparka i diket. När vi kom fram så låg det en fullskovel dov