Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spåra "fulvilt"?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har aldrig haft hund och därmed är vissa självklarheter för jakthundägare sådant jag inte förstår. Har funderat på att skaffa mig hund någon gång i framtiden och då en hund som även klarar eftersök.

Om man jobbar hårt för att få sin hund rådjursren vid vanlig jakt och det sedan blir eftersök på exempelvis rådjur, hur gör ni för att träna detta? Är det lugnt att spårträna med rådjursklöve innan eller ökar det intresset för rådjur även vid lösjakten? Skadade djur luktar förstås väldigt intressant, antagligen mycket mer intressant än ett friskt djur annars skulle väl hunden hela tiden gå på fel djur? Är det detta man utnyttjar?

tack!

Publicerat

Om hunden inte ska jaga rådjur bör du inte använda den för eftersök på rådjur. Blir lite dubbla signaler till hunden om den ibland ska jaga rådjur och ibland inte. Däremot kan du ju ha den till eftersök på enbart vissa vilt, en eftersökshund behöver ju inte kunna eftersöka alla vilt.

Publicerat

Hej!

Har aldrig haft hund och därmed är vissa självklarheter för jakthundägare sådant jag inte förstår. Har funderat på att skaffa mig hund någon gång i framtiden och då en hund som även klarar eftersök.

Om man jobbar hårt för att få sin hund rådjursren vid vanlig jakt och det sedan blir eftersök på exempelvis rådjur, hur gör ni för att träna detta? Är det lugnt att spårträna med rådjursklöve innan eller ökar det intresset för rådjur även vid lösjakten? Skadade djur luktar förstås väldigt intressant, antagligen mycket mer intressant än ett friskt djur annars skulle väl hunden hela tiden gå på fel djur? Är det detta man utnyttjar?

tack!

Som sagt jobbar du hårt med att få din hund rådjursren under vanlig jakt. Så skall du inte gå eftersök, spårträna med klövar från det viltslaget..dock så kan du ha en viltspårhund..som enbart får spåra :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Så även om vi tar bort all spårträning med rådjursklöve så hade ni inte använt en rådjursren hund på rådjurseftersök alltså. Spännande, dock tycker jag att det verkar som om det finns en hel del här på forumet som har rådjursrena hundar men som ändå går rådjurseftersök?

Publicerat

Jag vet om flertalet hundar som är rådjursrena men som används flitigt vid eftersök på rådjur.

Ska du ha en hund till eftersök så ska den vara villig att spåra alla djur som du visar på den att spåra. Hunden kommer göra skillnad på eftersök och löshundsjakt. 

Publicerat

Det hänger på individen.....

Träna spårning efter "lovliga" vilt. Även vilt du inte tänker jaga primärt, men inte ger problem om hunden skulle jaga.

Ignorerar hunden sen de vilt du inte primärt jagar med hunden, trots att du spårat dessa. Då är det troligtvis ingen fara att spåra efter vilt hunden inte alls får jaga också.

Men det är till att läsa hunden och se hur den gör.

Börja med vilt du tänker jaga.

Testa med vilt du inte jagar, men som inte gör något om hunden ändå fattar tycke för.

Därefter får du bedöma om hunden även ska spåra "förbjudet" vilt.

Som sagt, spårsele på då gör hunden en typ av arbete. Utan sele då kan de flesta hundar skilja på de vilt den ska jaga och vilka dom inte ska intressera sig för. Dock hänger det ihop med att du jagar primärt vilt med en ras som är avlad för det. Jagar du älg med drever och vill den endast jagar älg och faktiskt får den att jaga älg. Då kan det vara olämpligt att börja testa att spåra skadade rådjur.....

Publicerat

Jag vet om flertalet hundar som är rådjursrena men som används flitigt vid eftersök på rådjur.

Ska du ha en hund till eftersök så ska den vara villig att spåra alla djur som du visar på den att spåra. Hunden kommer göra skillnad på eftersök och löshundsjakt. 

Spännande vad är det för raser :)?

Publicerat

Spetsraser så som Gråhund och Jämthund. 

Publicerat

Spetsraser så som Gråhund och Jämthund. 

Trevligt ;)

Publicerat

jag håller med NS här fast jag sträcker mej lite längre och accepterar några få skall på ett rådjur som dundrar fram inom 10 meter från hunden under annat sök men inget förföljande alls

Publicerat

JAG tror att du kan träna och göra eftersök med lina på fulvilt men om du måste släppa så tror jag inte på det!

I lina så vet hunden att det är eftersök och om du släpper så är det tveksamt!

mina tankar!

Publicerat

NS: Då kanske de personer som jag vet har spetshundar som inte tar ett steg efter rådjur när de är på löshundsjakt men river ner rådjur under eftersök bara haft tur med sina hundar? 

Jag anser iallafall att hunden gör skillnad på ett spår från ett skadat djur och från ett friskt. 

Sen finns det ju aldrig någon regel utan undantag. 

Publicerat

NS: Då kanske de personer som jag vet har spetshundar som inte tar ett steg efter rådjur när de är på löshundsjakt men river ner rådjur under eftersök bara haft tur med sina hundar? 

Jag anser iallafall att hunden gör skillnad på ett spår från ett skadat djur och från ett friskt. 

Sen finns det ju aldrig någon regel utan undantag. 

Det kan jag inte svara på, finns ju skicklighet oxå ;)

Att hundar kan skilja på frisk och skadat säger jag inte emot.

Självklart kan de det och med rejäl eftersöks erfarenhet hos hunden kan det fungera.

Men jag kan inte se att förfarandet är att rekommendera. Det är att göra det onönigt svårt för sig.

Ska hunden enbart användas till eftersök eller man inte bryr sig om den jagar fulvilt så är det ju bara att köra på.

Vet spets som tog ett rådjur spontant när han va 7 år och alldrig jagat rå innan. Det va sjukt och utmärglat djur.

Det va enda gången han jagat rå.

Vet om folk som använder spets till avslut på allt vilt, funkar kalas bra och är väldigt effektivt med rätt hund.

Dock så är de inte rena på fulvilt och det har alldrig varit tanken.

Sen vet jag oxå några som säger att deras hund river ner skammat fulvilt och är rådjursrena i jakten.

Men i de fallen vet jag att det är smått överdrivet av husse/matte ;)

Publicerat

Min gamla fetlaika tog några påskjutna rådjur men tittade inte åt friska rådjur. Spanieln drev get och killing förbi mig på 20-25 m i gles granskog och laikan stod 5 m till höger om mig. Hon såg allt och jag trodde att jag skulle behöva göra en insats men hon följde med blicken till de passerat och sen gick hon åt andra hållet. <br /><br />Då hade hon avfångat ett rådjur hos en passkytt tio minuter tidigare.<br /><br />Så det finns såna som skiljer på friskt och skadat fulvilt. Och då hade jag inte så att säga tränat henne på nåt sätt.<br /><br />Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.<br /><br />

Publicerat

Jo visst kan det fungera på äldre erfarna hundar.

Men varför chansa med unghundar under träning ?

Finns väl hur många som helst med tex vorsther som börjar stöta rådjur när jycken är lite äldre och fågelbiten är befäst.

Har själv haft münster som ignorerade rådjur på fält men i skogen jagade hon dem.

Fanns nån RR stövare som spårade rådjur ypperligt i lina och hade väl om jag mins rätt flera 1: pris på viltspår.

Men det finns ju många hundar som själva tar tex friska mindre grisar.

Kanske rätt vilt visserligen, luktar det skadat är det rätt beteende men friska är det en styggelse.

Betänk då om beteendet ta frisk vilt, slår på fulvilt..

Det jag är ute efter..

Vi ska nog inte rekommendera det som inte är så lätt...

Att säga till någon okänd på ett forum att det inte är några problem för det skiljer hunden på och blir ändå RR, typ av sig själv..är att be om problem för den stackars hundägaren.

Det skiljer ofantligt mellan mäniskor.... jag tex tycker det är en skitsak att lära en hund apportera, för nästa person är det en omöjlig uppgift, hur många kursen han/hon än går.

Eller typ gå fot... jag vet hur man gör och kan det men jag bryr mig inte nämnvärt om hunden kan gå fint i koppel... = de drar ibland... ^_^

Publicerat
  • Författare

Det var precis en sådan här diskussion jag var ute efter. Tror nog att jag blivit klokare även om svaret blev "det beror på", som alltid :)