Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

140 grains nosler bt i 270wsm, användas till?

Featured Replies

Publicerat

Jag fick köpa ca 90 270wsm norma  till en spottstyver.

det fanns tex 60 st  140 grains nosler bt, 1000m/s.

Vad kan man skjuta med dom?

bogskott i en älg så sprängs väl halva älgen, men kan det funka på älg,gris,rådjur bakom bog?

annars får det bli pappälgen/rävammo!

Publicerat

Om det är fabriksladdad Norma ammo du köpt så väger kulan 130grain i deras 270 wsmladdning,klass2 då således.

Väldigt blöt kula som kommer ge kraftig effekt på rådjur.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Jo att det blir kraftig effekt förstår jag, skjöt ett 30 tal bockar med 120 grains i 6,5!

Och tog skottet i bogen så var det bara baklår och rygg att lägga i frysen.

men nu går nästan samma kula i 100m/s ,,, 150m/s fortare!

Går det att skjuta en bock bakom bogen med denna eller exploderar rådjuret!

Vad är deras 130 grainare framtagen till för ändamål?

Den borde ju kunna få ca 1030-1050m/s!

Publicerat

Syftet med alla magnumkalibrar är att dels generera våldsam kraft för den jakt som kräver det samt att skjuta flackt på långa håll till minimal vindavdrift,din laddning är säkerligen avsedd för jakt på mindre vilt på långa håll.

Norma säljer sina patroner över hela världen och denna laddningen är nog ett bra val för jakt efter ex gems.

Är nog inget att rekomendera för rådjur på avstånd under 100m,har sett rådjur skjutna bakom bogen på korta håll med 7mm rem mag som spruckigt av trycket,

/Mike

Publicerat
  • Författare

som jag trodde!

Älgbaneskott!

o engångskjutna norma!

priset var 1 kr patronen så det var bra!

Publicerat

Du är medveten om att en 270wsm har ett pipliv om max 1000 patroner.

100 skott på älgbanan är alltså 10% eller mer av pipans liv,varmskjuter du den ordentligt och ofta så kortar du ner piplivet fortare.

/Mike

Publicerat
  • Författare

jajaja!

Men när ska man ha kul då?

sen tror jag 1500 patroner och då jag funderar på rhino så kanske 2000!

Men denna pipa ska endast jagas med när jag fått hylsor o ladda med!

Och en ny pipa kostar bara ca 6500kr!

Publicerat

Många utropstecken :wink:

Du får givetvis elda upp din pipa hur fort och på vad du vill,var bara av omtanke jag undrade.

Jag har själv dödat en pipa med färre än 1500 skott :thumbsup:

/Mike

Publicerat

Förstår inte riktigt det roliga i att elda upp, veva pappälg med en 270WSM - snacka om att elda för kråkorna. Nu är det givetvis så att varje man knullar sin kärring som han finner bäst! Däremot har du en riktigt potent kaliber att nyttja om du följer Mikes beskrivning ovan.

Nu har jag inte fällt något rå med min ännu, och dov är lite större men sätter man kulan bakom bogen tycker jag den ger väldigt trevligt resultat - skjuter 150gr Accutip och har inte gett mig på Normas 130gr variant än. Den dagen kommer, troligen inom kort i ett dovhägn och jag är rimligt säker att de bilderna inte gör sig i tryck.

Nu kommer dock en egen åsikt, och som sådan är den ingen sanning - men jag förstår inte behovet av att sätta en kula genom bogen på ostört vilt. Har hittills bara i en situation känt att ett bogskott var motiverat. Väntar man ut viltet så kommer läget, man hinner lugna ned sig och få kontroll över situationen och kan placera kulan perfekt för ett snabbt och effektivt dödande skott utan att förstöra prima kött. Förutsättningarna är givetvis andra när det gäller stört vilt eller i drevjaktssituationer!

Men en 270WSM är flakskjutande och vindtålig och därmed i mitt tycke synnerligen lämplig att jaga ostört vilt med.

M

Publicerat
  • Författare

Helt rätt.

Min fråga gällde om det går att ta hand om köttet om man placerar skottet bakom bog i gris älg råddjur?

Huvudskott är INTE ett alternativ!

Annars drar jag ur kulorna eller skjuter dom på vallen, jag köpte dom som billiga hylsor!

normas hylsor kostar nya ca 11kr st,  jaktmatch ca 15kr så även om jag drar ur kulorna så är dessa billiga!

Publicerat

Fixa en kråk åtel på hyffsat håll dom tar säkert livet av en kråka på ett utmärkt sätt  :thumbsup:

Publicerat

Fixa en kråk åtel på hyffsat håll dom tar säkert livet av en kråka på ett utmärkt sätt  :thumbsup:

Förena nytta och nöje :thumbsup:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Jag har bara skjutit ett rådjur med normas 270wsm 130gr nosler Bt laddning,en bock på 240m som är att anse som korthåll i sammanhanget.

Kulan borde haft en anslagshastighet runt 820m/s och effekten var omedelbar och mycket kraftig,ingång bakom vänster bog och utgång genom höger vilken bara var att kassera i sin helhet.

Lungorna fullständigt söndertrasade och hjärtat låg löst i brösthålan.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Förstår inte riktigt det roliga i att elda upp, veva pappälg med en 270WSM - snacka om att elda för kråkorna. Nu är det givetvis så att varje man knullar sin kärring som han finner bäst! Däremot har du en riktigt potent kaliber att nyttja om du följer Mikes beskrivning ovan.

Nu har jag inte fällt något rå med min ännu, och dov är lite större men sätter man kulan bakom bogen tycker jag den ger väldigt trevligt resultat - skjuter 150gr Accutip och har inte gett mig på Normas 130gr variant än. Den dagen kommer, troligen inom kort i ett dovhägn och jag är rimligt säker att de bilderna inte gör sig i tryck.

Nu kommer dock en egen åsikt, och som sådan är den ingen sanning - men jag förstår inte behovet av att sätta en kula genom bogen på ostört vilt. Har hittills bara i en situation känt att ett bogskott var motiverat. Väntar man ut viltet så kommer läget, man hinner lugna ned sig och få kontroll över situationen och kan placera kulan perfekt för ett snabbt och effektivt dödande skott utan att förstöra prima kött. Förutsättningarna är givetvis andra när det gäller stört vilt eller i drevjaktssituationer!

Men en 270WSM är flakskjutande och vindtålig och därmed i mitt tycke synnerligen lämplig att jaga ostört vilt med.

M

edit