Publicerat Mars 8, 201313 yr Både sauer och mauser släpper nu sina nya, lite billigare, bössor. Sauer 101 och Mauser M12 heter de! Inga pipbytare denna gång utan fokus verkar vara att hålla nere priset men ändå släppa en kvalitetsbössa. Ganska tydligt då båda företagen satt på duralytkikare på bössorna i reklamfilmerna saxar in det jag skrev på grannforat som jag luskat fram från filmerna: Sauer 101: Ingen uppspänningstangent utan en halssäkring med en spärr som måste tryckas in för att kunna osäkra, görs med endast tummen."crisp 2 pound trigger"5+1 eller 4+1(magnumkalibrar)går att mata in i alla fall en patron "uppifrån"kolven sluttar svagt nedåt bakifrån settslutstycket låser direkt in i pipan med 6 locking lugs (som på mauser m03?)går att via en separat knapp plundra i säkrat läge en form av "bedding system", förstod inte riktigt hur det fungerade men den verkar alltså bäddad från fabrik på något sätt
Publicerat Mars 8, 201313 yr Författare Mauser M12: rakstockad kan toppladdas låser in 6 låsboltar direkt i pipan som sauern dubbla ejektorer (som på sauern) 3-läges säkring av "rull-typ", bakåt säkrat, mitten plundra bössan i säkrat läge och längst fram osäkrad. också 2 pound trigger, är väl ca 950 g inte lika rakt pistolgrepp som på sauern utan istället mer liggande grepp av "Prince of Wales"-typ 4+1 för magnum och 5+1 för vanliga kalibrar 3,1 - 3,2 kg http://mauser-m12.com/m12-features-technical-specifications/
Publicerat Mars 8, 201313 yr Mausern är den snyggare av pangarna men med en stock som är kass för alla med små/medium stora händer i ref till pistolgreppet, därtill i praktiken oerhört svår att skjuta med i en liggande skjutställning, av samma skäl, i praktiken ett rent drevjaktsvapen. Av de två alternativen känns Mausern som det bättre, givetvis helt utan att jag ens varit i närheten av att hålla i dem. /CHristian
Publicerat Mars 8, 201313 yr Författare spontant gillar jag inte prince of wales-greppet, tycker inte heller att mauserns säkring ser så rolig ut. kom aldrig överrens med den m03 som jag prövade i butik heller men denna ska helt klart provhållas i alla fall. lite beroende på prissättning så känns dessa helt klart som roliga nyheter i alla fall.
Publicerat Mars 8, 201313 yr Blev näst in till lyrisk när jg såg 101an med löst krss magasin och säkringen på rätt ställe. Men så dyker M12 upp med en kolv precis som den ska se ut! Blir till att känna o klämma, har tanken på att skafa en studsare till enbart när jag står som pass skytt på drevakter. De båda är nu starkt starkt intressant kandidater istället för ett bygge...