Publicerat Mars 9, 201313 yr Hej! Jag skulle vilja ha tips om uppvärmning av stuga på 35kvm utan el ? Gasol eller fotogen ? Jag har en ved kamin nu men vill ha nåt mer för att få varmt snabbare!
Publicerat Mars 9, 201313 yr SOLARVENT,solpanel so kanske int värmer till rumstemp,men håller plusgrader å torrt,sen är det lättare att värma upp till önskvärd temp
Publicerat Mars 9, 201313 yr tror ändå att ved är vettigast förr så fanns det tillsatser på skorstenen/röret från kaminen som gjorde att man fick ut mera värme, fanns även några med en handvevad fläkt en bra kamin med fläkt ger mycket värme fort fläkt går att ordna med 12v men gasol med infravärmare så får du ett antal kw nästan på direkten har en och dom funkar bra, men kräver ventilation ex jula 430021 och motsvarande, brukar kosta en 7-800kr på rea som kommer ganska ofta
Publicerat Mars 9, 201313 yr I stugan eldar vi med ved i järnspis men kör med en gasolvärmare som "kickstart" när den stått tom och är kall. Gasolen värmer med ca 4000w och det går fort att få värme. den går även att ställa ner på underhållsvärme. Gasol funkar kanon!! Största risken med gasolen är att det kan lukta lite "bränd hund" men dom verkar ha lärt sig nu.....
Publicerat Mars 9, 201313 yr Solvärme. Fungerar kanske inte när det är som absolut mörkast och kallast men annars så värmer du hela stugan utan problem. Sedan gör det inget om man gillar öl för det går en och annan burk... http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/
Publicerat Mars 9, 201313 yr Precis som jag nämnde förut,Nils,solvärme av något slag,typ Solarvent eller liknande,håller stugan torr med friskluft,då är det en bagatell att värma upp till önskvärd temp med ved eller nåt annat.Har själv starka tankar att montera detta system,har eluppvärmd golvvärme i min så ett solvärmesystem skulle va en bra sparbössa,kostar inte så jävla mycket som man kan tro,för mig skulle skiten kosta ca 12 lakan för 70 kvm.
Publicerat Mars 9, 201313 yr Bara att sätta igång och tömma 234 stycken då. Men vänta tills ruset har lagt sig med att börja bygga.
Publicerat Mars 9, 201313 yr Jag köpte denna till en stuga i vinter toppen som extra hjälp för vedkamin http://www.jula.se/search-result/?q=GASOLKAMIN%201300-4200%20W Riktigt mysigt att vakna och bara trycka på knappen för att tända och ligga kvar i sovsäcken tills man fått upp värmen. Den går på hjul så man flyttar runt den dit det passar och en P10 i den så räcker det rätt länge, har en bra och säker funktion så den släcker om det blir dåligt med syre
Publicerat Mars 10, 201313 yr Har samma i stugan Inge mer fotogenkamin för min del Andreas från telefonen
Publicerat Mars 10, 201313 yr Denna kamin har jag i stugan, http://www.jemfix.se/Produktoversikt/Varme%20och%20klimat/Gasolkaminer.aspx Liknar Julas.
Publicerat Mars 10, 201313 yr Jag köpte denna till en stuga i vinter toppen som extra hjälp för vedkamin http://www.jula.se/search-result/?q=GASOLKAMIN%201300-4200%20W Riktigt mysigt att vakna och bara trycka på knappen för att tända och ligga kvar i sovsäcken tills man fått upp värmen. Den går på hjul så man flyttar runt den dit det passar och en P10 i den så räcker det rätt länge, har en bra och säker funktion så den släcker om det blir dåligt med syre Köpte precis denna på Blocket förra helgen för en femhundring... Den värmer som tusen! Rekommenderas!
Publicerat Mars 10, 201313 yr Denna kamin har jag i stugan, http://www.jemfix.se/Produktoversikt/Varme%20och%20klimat/Gasolkaminer.aspx Liknar Julas. Verkar vara samma till ett bättre pris
Publicerat Mars 11, 201313 yr Författare Ja det ser ut som att det blir ett besök på jula och kolla in den där gasolkamin
Publicerat Mars 11, 201313 yr Jag har inte så mycket vana med gasolkaminer, men jag vill minnas att den trilskades och inte ville komma igång när det var kalt. Känns detta bekant för någon mer? Min tanke här var att det kan vara fel alternativ för en jaktstuga i vintertider, då den behöver en viss temperatur för att komma igång.
Publicerat Mars 11, 201313 yr Författare Jag har inte så mycket vana med gasolkaminer, men jag vill minnas att den trilskades och inte ville komma igång när det var kalt. Känns detta bekant för någon mer? Min tanke här var att det kan vara fel alternativ för en jaktstuga i vintertider, då den behöver en viss temperatur för att komma igång. Vad menar du då ? Är gasolen svår tänd eller?
Publicerat Mars 11, 201313 yr http://www.jula.se/fotogenvarmare-2200-w-418016en sån här har vi. en tank räcker många timmar och värmer som satan om det är välisolerat. släcks om den välter och luktar inget särskilt enl mig iaf
Publicerat Mars 11, 201313 yr Jag har inte så mycket vana med gasolkaminer, men jag vill minnas att den trilskades och inte ville komma igång när det var kalt. Känns detta bekant för någon mer? Min tanke här var att det kan vara fel alternativ för en jaktstuga i vintertider, då den behöver en viss temperatur för att komma igång. Det finns ju både propan och butan, den ena kan frysa, kommer inte ihåg vilken nu och är gasolen frusen så kanske den är svårtänd men annars så brinner det ju som f*n!
Publicerat Mars 11, 201313 yr Precis. Jag antar att man kan hitta en temperatur då de inte förgasas längre. Men jag kommer inte ihåg hur kalt det var då jag måste förvärma gasolen.
Publicerat Mars 11, 201313 yr Propan ger gas till -40 Butan till 0. Men 320 gram gas i timmen blir inte gratis direkt. Dessutom bildas det en del vatten vid gasförbränning som gör luften fuktig inne. Ett kilo gas på tre timmar och 24h på ett dygn gör 8kg gas per dygn. Ca 320kr per dygn som den eldas. Blir fort pengar. Men 4,2kw i en så liten stuga gör nog att drifttiden inte blir så lång och tillsammans med en brasa så ska det räcka med en timme innan det är varmt i luften inomhus.
Publicerat Mars 23, 201313 yr Författare Tack för alla tips Det blev en gasolkamin från Bauhaus idag för 1400:- dom var slut på jula. Jag var till stugan och prova idag och jag blev imponerad! 3minus inne när vi komma och körde det i 20min-30min och det var riktigt varmt inne 22grader . Det blir perfekt till påsk
Publicerat Januari 19, 20242 yr VM i trådlyft. I ett mindre utrymme, i mitt fall en sovstuga på 10m2. Hur skall man säkerställa god ventilation, placering på ventiler etc?
Publicerat Januari 19, 20242 yr 14 minutes ago MKJ sa: VM i trådlyft. I ett mindre utrymme, i mitt fall en sovstuga på 10m2. Hur skall man säkerställa god ventialtion, placering på ventiler etc? Jag brukar tänka en låg och en hög ventil för att få till ett bra luftflöde. I vår jaktstuga har vi en tallriksventil högt upp på gaveln mellan sängarna i sovdelen, sedan i andra änden av stugan så sitter det en tallriksventil i taket, cirka 25 kvadrat är stugan. Det fungerar bra även på sommaren för att få till ett luftflöde. På höst och vinter så är det framförallt kaminen i vårt fall som drar ut luft och säkerställer luftcirkulationen.
Publicerat Januari 19, 20242 yr Kan också tipsa om att nu för tiden finns det billiga dieselvärmare som verkar väldigt populära. Tex VEVOR Dieselvärmare – Håll värmen borta till en överkomlig kostnad (har inte provat dessa, men sök på youtube) Kan ju bidra till att det blir torrt och skönt i stugan.
Publicerat Januari 19, 20242 yr 1 hour ago detstorabla sa: Kan också tipsa om att nu för tiden finns det billiga dieselvärmare som verkar väldigt populära. Tex VEVOR Dieselvärmare – Håll värmen borta till en överkomlig kostnad (har inte provat dessa, men sök på youtube) Kan ju bidra till att det blir torrt och skönt i stugan. Har varit och sneglat på dessa. Hade varit smutt med en 4G mottagare, så man kan starta den med ett SMS, när man åker hemifrån.