Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skillnad mellan 8x57 och 308 Win?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla.

Jag har hittat en trevlig 8x57IS, skjuter ju idag med en 308 Win. Hur stor är den PRAKTISKA skillnaden mellan dessa två?

Det är ju en viss skillnad i anslag, kulvikt m.m men hur upplever ni skillnaden?

Tanken är att bössan ska användas på drev efter gris...

M

Publicerat

Den praktiska skillnaden är inte mätbar.

En 196gr Oryx i 8x57 har 10joule mindre anslagsenergi på 100m kontra vad en 180gr oryx i 308 har enligt norma,med Vulkan är förhållandet det omvända.

Jag har använt bägge och föredrar 308 då den är mångsidigare.

Du måste upp i kaliber för att se någon skillnad.

/Mike

Publicerat

Hej alla.

Jag har hittat en trevlig 8x57IS, skjuter ju idag med en 308 Win. Hur stor är den PRAKTISKA skillnaden mellan dessa två?

Det är ju en viss skillnad i anslag, kulvikt m.m men hur upplever ni skillnaden?

Tanken är att bössan ska användas på drev efter gris...

M

Den enda egentliga skillnaden dem emellan är att 8x57 designades initials för 15,2 g kulor, därmed klarar den generellt sett att stabilisera tyngre kulor än 308. Men det är det typ enda.

Sedan att 8x57 är en briljant design som kopierats friskt sedan 1888 är ju liksom kul men knappast direkt avgörande. Det andra fundamentala misslyckandet är bara en pinsam halvmessyr som bara amerikaner kan lyckas med....

T

Publicerat

Dom lyckades som hittills dom enda att flyga till månen några gånger,Så vad då om amerikaner????

Publicerat

Dom lyckades som hittills dom enda att flyga till månen några gånger,Så vad då om amerikaner????

Inget att bry sig om,pmt hatar alla amerikaner samt allt som kommer därifrån av princip.

/Mike

Publicerat

Förstår det!...synd om karln,han vet inte vad han missar och för att förtydliga det,ingen av oss hade suttit här om inte amerikanerna hade funnits när det brände till.

Ps.det finns ett land öster om oss som säkert tar emot västerländska immigranter,jag skjuter till en femhundring till biljetten!!!

Publicerat
  • Författare

Nu tar vi det lugnt då undertecknad är lika anglofil som pmt. USA är och förblir en koloni :-D...

M

Publicerat

Inget att bry sig om,pmt hatar alla amerikaner samt allt som kommer därifrån av princip.

/Mike

Hur kan inte älska denna burgare som inmundigades fredags kväll i San Diego?

post-698-0-01408100-1362932729_thumb.jpg

:-)

/Må

Publicerat

Rätt manlig men bara en ?!

Publicerat

Och med denna ytterst delikata hamburgare :tongue:  så tycker jag vi återgår till 308 vs 8x57.

/Mike

Publicerat

På sådana skott som det blir är själva bössan viktigast. Köp den om du skjuter bättre med den.

Publicerat

HÄFTIGT!!!!! :smile: :yes: :biggrin: :woot:

Publicerat
  • Författare

Det verkar ju inte vara någon större skillnad på kalibrarna vilket gör det hela svårt.

Bössan jag har är en howa 1500 och den jag tittar på är en oborrad HVA 640 med FN M98. Inga dyra bössor nån av dem. Howan skjuter jag hål-i-hål med men anlägget blir inte lika rappt då det är syntetkolv...

Är det nån som vet om en stock till Remington 700 passar till Howa?

/M

Publicerat

Det verkar ju inte vara någon större skillnad på kalibrarna vilket gör det hela svårt.

Bössan jag har är en howa 1500 och den jag tittar på är en oborrad HVA 640 med FN M98. Inga dyra bössor nån av dem. Howan skjuter jag hål-i-hål med men anlägget blir inte lika rappt då det är syntetkolv...

/M

Jo det vet jag, nej det gör den inte.

Varför blir anlägget inte lika rappt? OM stocken är för lätt kan man alltid blya ner den lite i bakänden, det kan göra under för balansen också/Christian

Publicerat

Jo det vet jag, nej det gör den inte.

Varför blir anlägget inte lika rappt? OM stocken är för lätt kan man alltid blya ner den lite i bakänden, det kan göra under för balansen också/Christian

Min syntetkolv är ihålig baktill. Jag pulade ner en plastpåse och tryckte i 300 gr målarfog(eller liknande) i påsen.

Tycker att min bössa blev bekvämare efter fyllningen. Och bara att dra ur om jag inte vill ha det kvar...

Publicerat

Som Mad Mike säger,nu återgår vi till kal,8.57-308w,so what? vilken kaliber?,håller du rätt så blir det där,lär dig skjuta så behövs inga jävla "aliens"kalibrar,allt jag siktat på och som resultat avgått som skott,har blivit där,både med Svensk eller Amerikansk kaliber!!!Svårare är det inte! :tongue:

(kalibernissar!!) :woot: :woot: :woot: :woot: :woot:

Ps.använd 5-56! :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Att anlägget inte blir rappt är mer beroende på bakkappan och att den "klibbar" i kläderna.

/M

Publicerat

Prexis,

jag pulade in en plastpåse i bakdelen på min ihåliga kvadd, tystade den helt, vi är så styrda av kvalitéts känsla och resonanser att jag upplever den som en annan stock idag, dock har jag samma bekymmer som förmodat ovan, så visst kanske skall börja med 100 gram spackel eller motsvarande i en plastpåse, osv för att se vad det gör med balansen.

Det är frihandsskotten som är läskigt bängliga med den långa pipan och dämpen. /Christian

Publicerat

/M

Att anlägget inte blir lika "rappt" beror nog på att du kikarsikte monterat på din Howa? men qvarnan har öppna riktmedel-stor skillnad.

Om du avser att använda qvarnan med öppna riktmedel så kommer det funka bra, men om du tänker dig att montera kikare på den så lär den bli ännu sämre än vad du har idag då den kolven inte passar vidare bra med kikare utan en höjning av kolvkammen.

/Mike

Publicerat
  • Författare

HVA:n ska skjutas med öppna riktmedel är tanken. Stocken på Howan ligger bra, det är mer att stockens yta fastnar i kläderna.

HVA:n vill jag ska bli en bra drevpang och howan pyrsch-bössa..

M.

Publicerat

Köp.<br /><br />8x57 är en sund och trevlig patron. Har du plats i skåpet så är det ju bara att prova. Funkar det inte med den så sälj eller skrota. <br /><br />Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.<br /><br />

Publicerat

Jag har en av varje och tänker inte göra mej av med någon, dom har bara olika användningsområden.

Vill du se skillnad i effekt får du gå upp i kaliber. Ibland kan jag se skillnad mellan 8x57/308 och 45/70 men det är mer i form av blodspår. :tongue:

//Peter

Publicerat

Problem med att stock/bakkappa kladdar mot kläder avhjälpes enkelt och snabbt med eltejp.

Blir resultatet bra så finns det säkert mer permanenta och snyggare löningar, men eltejp räcker långt.

Publicerat
  • Författare

Köp.<br /><br /> 8x57 är en sund och trevlig patron. Har du plats i skåpet så är det ju bara att prova. Funkar det inte med den så sälj eller skrota. <br /><br />

Ok då får väl göra som du säger :woot:

Har egentligen plats i skåpet så det är ju bara att slå till.

Ni som vet, passningen mellan en 146-kolv och 640-mekanismen borde ju funka ganska bra iom att det är militära M98:or även om det är olika kaliber? Jag vill nog ha en mer lättsvingad kolv för snabbare drevskott a'la hagel...

/M