Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trevlig skylt, trevlig klubb, eh... nä.

Featured Replies

Publicerat

Var förbi Rosersbergs skjutbana, något norr om Stockholm idag. Jag är medlem i en annan skjutbaneklubb men hade missat att det var 300-tävling idag och tja... jag ville nyttja banan på ett lite friare sätt. Det fick alltså bli Rosersberg. 

Nu står där, bredvid inskjutningsbanan, en skylt på typ två kvadratmeter som var något av det mest ogästvänliga jag sett. 

ENDAST MEDLEMMAR I ROSERSBERGS JAKTSKYTTEKLUBB

OLOVLIGT SKYTTE POLISANMÄLS

Vad fan... Och hur hade man tänkt sig att få nya medlemmar då? Jag tror att det är vanligt att folk skjuter på banan först och sedan blir medlemmar. Och hur hade man tänkt sig få funktionärer? Är man som funktionär skyldig att polisanmäla en morfar som smiter förbi banan för att lära sitt barnbarn hantera en studsare? 

Jag gissar dock att man kommer att fortsätta låta folk betala för att skjuta på älgbanan. Hade man tänkt att kombinera med en liten polisanmälan om dessa först kontrollskjuter sin studsare? 

Nu vet jag inget om hur denna skylt kom upp och vilka som tyckte att det var en bra idé. Men skyttesportens värsta fiende är en väldigt speciell typ av herrar som har som främsta mål att skaffa sig tillfällen att använda hårda ord på hög volym. 

Nu skiter jag i Rosersberg framöver, älgskytteserier och hagel skjuter jag framledes i Haninge. Precision och laddningsutprovning blir min vanliga lilla skjutbana där det finns en skylt med en e-postadress man kan använda för att anmäla sig som medlem. Och märkligt nog är det där jag är medlem fastän ingen har skrikit på mig - varken i röst eller text... Eller är det kanske just därför? 

Publicerat

Gissar att även detta mynt har två sidor :dry:

Finns massor av folk som skjuter sönder tavelställ skräpar ställer tavlor utan blindering mm mm. Så att den skara som sköter banan tröttnar och förbjuder skytte från annat än medlemmar är inte så konstigt

Publicerat

Detta är kopierat från deras hemsida

!! SKJUTFÖRBUD !!
2013-01-20 13:31

Allmänt skjutförbud råder från och med 15 januari 2013 för samtliga kulbanor! Undantag är skytte med kaliber .22LR, som får skjutas.

Vid besiktning av RJSK kulskjutbanor 2013-01-15,  har konstaterats att samtliga vallar (kulfång) är frusna. Från och med denna dag och tills vidare, råder skjutförbud på samtliga RJSK kulskjutbanor, undantag gäller för skytte med kaliber .22LR som är tillåten. (Aktuella regler enligt SäkB 2010, avsnitt 2.3.1)

RJSK Styrelse

Publicerat
  • Författare

Jo, men detta var inte skylten om skjutförbud - den fanns där också men den har jag inga åsikter om (annat än att andra skjutbanor inte verkar ha detta problem med tjäle  :wink:

Publicerat

Gissar att även detta mynt har två sidor :dry:

Finns massor av folk som skjuter sönder tavelställ skräpar ställer tavlor utan blindering mm mm. Så att den skara som sköter banan tröttnar och förbjuder skytte från annat än medlemmar är inte så konstigt

Just av denna anledning kom det upp en vägbom till min hemmabana då allt som gick att skjuta på besköts av alla som hade lust samt skräpades ner något kopiöst.

Idag är detta inget problem längre.

/Mike

Publicerat

om man läser mera på deras hemsida så har dom väldigt mycket regler om hur skjutning på deras bannor ska gå till :happy:

Publicerat

Verkar vara en förening vars målsättning är att anläggningen skall användas av medlemmarna.

Dessa människor bidrar både ekonomiskt och med ideellt arbete för att kunna utöva sin hobby på anläggningen.

Alla regler på hemsidan är säkert kopplade till villkoren i skjutbanetillståndet.

Jag ser inget konstigt med klubbens attityd "Vill ni leka med våra grejor får ni bli medlemmar och följa våra regler".

//Blyström

Publicerat
  • Författare

Men vadfan... Hota med POLISANMÄLAN för att använda inskjutningsbanan? Är det bara jag som tycker att det är övermaga?

Publicerat

Ja förmodligen,

banan är ansvarig för det skytte som utförs, att då ha personer som inte är försäkrade, som inte genom medlemskap håller sig till reglerna för skyttets genomförande osv som står och pangar är inte särskilt bra,

inte när man är en bana så påpassad som ÅB-banan är. Hur svårt är det inte att ringa upp till ordf/sek och säga det, jag har idag via min dator betalat medlemsavgiften, tror nog att det är så enkelt som att 4/5 delar av befolkningen kan göra det från platta eller mobil på plats,

då är det inget att tjafsa om. Man betalat och skjuter.

Idags läget ligger en hel massa banor samlade tillstånd för skottlossning löst till och det krävs bara ett par skjutglada personer för att säkerställa att det inte blir mer.

Med undantag för han dåren som höll till vid banan längs E4:an, han som kom springande rakt in i skottlinjen, oaktat att man hade rätt att vara där, skjuta och att man organiserat allt enligt föreskrift för att skälla på en så har jag ännu att möta en banansvarig som inte är fullt normal, eller inom normala ramar att tala med och göra upp om saker.

Närheten till 08:a land medför att man måste ha regler av det nu aktuella slaget. /CHristian

Publicerat

Skylten var nog i det otrevligaste laget men man kan ju anta att de har haft ordningsproblem tidigare och skylten är ett sett att försöka behålla ordningen.

Publicerat

Vi har en liknande skylt vid vår bana dock utan polisanmälan.

Där står det att allt skytte skall ske i jaktskytteklubbens regi. Allt annat skytte är förbjudet.

Det räcker att Påpasslige Pelle sticker dit för att dra några snabba.

Skjutbaneinstruktion har han aldrig hört talas om och skiter i att läsa den som finns på skjutplatsen.

Varningsflaggan är inlåst eftersom annars snor amfetaminknarkaren Stellan eller hans brorsa den gång på gång.

Avspärrningskättingen är inlåst pga Stellan, och blir inte uppsatt eftersom Pelle ändå inte läser skjutbaneinstruktioner.  Det är fritt fram för Edvin 11 år att kliva ut i skottlinjen framför skjuttunneln..

Pelle vill testa på 50 meter och smäller upp ett improviserad mål på marken och skjuter med resultatet att

rickochetterna  far över kulfånget och in över E6:an.

I det läget är det rätt skönt för Skjutbanechefen, läs Säkerhetansvarig, att klubben har varit tydliga med hur anläggningen får användas.

Skjutbanetillståndet kan ändå sitta löst.

Här är en länk som visar regelverket som innehavarna av skjutbanor har att rätta sej efter.

Mvh Peter

Publicerat

Men vadfan... Hota med POLISANMÄLAN för att använda inskjutningsbanan? Är det bara jag som tycker att det är övermaga?

Ärligt talat nej, jag har inget som helst problem med det. Personligen tycker jag nog att man ska vara medlem för att nyttja banan överhuvudtaget på alla banor. Tyvärr är det så att det skjuts en del "spontant" på de flesta banor, och det skyttet är som regel hopplöst att bli av med då man inte följer tider etc eller håller rent omkring sig. På sikt genererar det bara mycket problem och riskerar att banan stängs.

T

Publicerat

kom på en person på den skjutbana jag brukar annvända, han höll på att plocka bort sina prylar, hadde plockat fram träbänkar på 300m vallen, under tak , för det var dåligt väder, fick säga till en att ställa tillbaka det,

han gjorde det och sa att han skulle hämta tavlorna och sedan åka, dom om min förvåning när han stannar på 200m vallen, kliver ut och plockar upp en tavla och sticker

han hadde skjutit utan riktigt kulfång, mot hus och hästhagar, hästhagar och hus 300-600m bort, gles tallskog

hadde jag hunnit så hadde jag prejat bilen och polisänmmält honnom alla sätt jag kunnat, men jag hadde bilen bakom och blev paff när jag såg det

jag är för att endast medlemmar skall skjuta på banorna

Publicerat
  • Författare

MEN OKEJ DÅ! 

Slutsatser från denna tråd: 

1. Jag har varit en lättkränkt bitch som behöver rycka upp mig
  2. Det kan finnas omedelbara nyttor för mig personligen i form av lediga banor och hela blinderingar om jag blir ordentlig medlem (där också). 

Jag betalar in mitt medlemsskap senare idag.

Så... är detta första dokumenterade tillfället då någon har ändrat personlig åsikt i en fråga efter att ha fått smisk i ett diskussionsforum? Vi kan ha skrivit Internethistoria här! ;)

MVH!
/HerrBerg

Publicerat

Nej nej jag håller på dej HerrBerg! Tjurskallighet i kubik och jag är helt säker på att polisen har annat avgjort mycket viktigare att pyssla med än att sköta om klubbens interna trätor  :biggrin:

Tack och lov har vi möjlighet att avskriva anmälningar på många olika fantasifulla sätt  :dry:

Publicerat

Själv så hade jag inte vågat skjuta på en skjutbana utan tillstånd!!

Det är ju någon annans mark och licensen borde hänga löst om jag ens laddar geväret där utan tillstånd/medlemskap/uppsikt av skjutledare..

Vi skjuter på en 300m bana på grannön och jag antar att någon sitter på jakträtten där så att stövla in och skjuta utan tillstånd är väl någon form av tjuvjakts förberedelse i en åklagares böcker??

Publicerat

ASG- det tyder väl på en sund förmåga att omvärdera sina egna uppfattningar,

jag har haft ett finger med i spelet i det rättsliga utfall som blev när en delegation från en svensk myndighet med rätt att bära tjänstevapen beslutade sig för att sätta pappmål på 20-40-60 meter framför en 100 meters vall och beskjuta dessa från ligg, knä, stå med tjänstevapen som avlossar 9x19 mm eller mer känd som 9 mm Parabellum, 

utfallet blev att ett stort antal kulor föll ner på en intilliggande fastighet, utan att orsaka skada, dock med verkan att den civila skjutbana som man utförde detta på stängdes helt under det att samma myndighet men en annan avdelning utredde det inträffade som brott, givetvis kunde inget brott styrkas när väl kulorna spårats, uppsåt och grov oaktsamhet saknades. /Christian 

Publicerat
  • Författare

ASG- det tyder väl på en sund förmåga att omvärdera sina egna uppfattningar,

Det är jag och Groucho Marx: "These ARE my princples! But if you don't like them, I have others".