Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Optik till nya hundförar- / eftersöksbössan?

Featured Replies

Publicerat

Så, då skall nya bössan snart vara på väg.

Det är en ombyggd HVA 9,3x62 M98. Den har fått ny Hogue-kolv, Bold-trycke med sidosäkring, QR-baser, kapat pipan till 52 cm samt gängat så jag kan min ljuddämpare, en Stalon Whisper Magnum, på den också. Flaggsäkringen är kvar då jag vill hellre ha den än enbart sidosäkring när jag vandrar runt i skogen med en kula i loppet.

Det jag nu funderar på är lämplig optik när jag går med hunden eller på eftersök. Tanken är att ha ett rödpunktsikte av bra karaktär.

Jag har tittar på Zeiss Compact Point, Aimpoint Micro H1 eller Docter.

Jag har även klämt och känt på lågförstorande kikarsikten med rödpunkt, och då fastnat för Kahles Helia 5 1-5x24 men priset är just nu för högt för mig, annars hade jag satt på ett sådant redan nu.

Vad är erfarenheterna och tipsen i forumet?

Publicerat

Öppna riktmedel med ett lågförstorande i byxfickan redo att monteras dit snabbt om skotthållet blir lite längre :)

Publicerat
  • Författare

Nåja, nu är det så illa att jag inte har några öppna riktmedel, så därav min tanke att ha något icke-eller extremt lågförstorande med rödpunkt. :)

Publicerat

Är supernöjd med mitt aimpoint 9000L! rekommenderar det starkt :) sen gillar jag trijicons 1-4x24 men det är en prisklass längre upp  :dry:

Publicerat

Inget riktig eftersökspett utan öppna riktmedel ;-)

Publicerat

Jag är jävligt nöjd med mitt Aimpoint H34. Har även testat H1an men tycker intr att man får in punkten lika snabbt där. Annars är aimpoint jävligt robusta och tål en del!

Publicerat
  • Författare

Intressant. Hur upplever ni vikten på 9000 resp H34?

Likadant, kan ni titta med båda ögonen utan att störas av sikteskanten?

Publicerat

Har ett aimpoint comp c3 fast det sitter på kombin. Riktigt nöjd! Lite större än micron men mindre än hunter serien. Inga problem att skjuta med bägge ögonen öppna

Publicerat

Jag lutar åt en trijicon till min bössa, som för övrigt liknar den du bygger rätt mycket.

Är du nöjd med houge kolven? Släng upp en bild så vi får se pangen!

Publicerat

Kika på Meopta Meostar 1-4. Har ett sådant på min 9,3:a och är toknöjd med den. Nackdelen med Meoptan är att linsen sitter långt in i tuben vilket gör den svår att göra ren.

Som tidigare skrivits så är öppna riktmedel ganska viktiga på en eftersöksbössa.

.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla bra tips och all feedback!

Skall kolla på Trijicon och Meopta. Det viktiga är att de inte sitter så jag inte kan använda flaggsäkringen.

Jag har ju inte skjutit med bössan än, så jag har bara klämt, gjort lite anläggningar och svingar när Hogue-kolven och trycket varit monterad.

Det kändes bra, även med ljuddämparen monterad så är det ok. Balansen blir ju påverkad med dämparen men jag tycker inte det är farligt mycket. 

Det skall bli intressant att se hur det påverkar skyttet.

Trycket blir bra, speciellt om man jämför med det gamla original som satt på. :thumbsup:

Jag vet och förstår vikten av öppna riktmedel. Här så finns inte dessa. Stalon har ju något korn att sätta på compact-dämparen men vad jag vet inte till Whisper Magnum.

Jag skall se hur det går, men det var här som jag var inne på idén om att ha mycket lätt och lågt "öppen" optik typ Docter, Trijicon RMR eller Zeiss Compact Point.

Den största nackdelen med Trijicon's RMR är att den har en punkt på 7 MOA eller mer. Det är stort. Trianglar eller fyrkanter om 12.5 MOA är extremt stort tycker jag.

Docter har ju ingen möjlighet att sätta på eller stänga av punkten separat utan det görs med hättan. Zeissen är väl den som jag kände kan funka bäst. 3.5 MOA, exterm knapp för punkten samt det verkar som MAK har ett fäste för QR som funkar. Har dock inte fått svar vilken typ av Zeiss man skall köpa för att fästet skall fungera...

Vet någon kanske om det finns andra tillverkare av QR-fäste för Zeissen?

Bössan är skickad från bössmakaren till mig just nu så när jag får den i hand så kommer jag lägga upp en eller ett par bilder.

Publicerat

Har en 9000SC som drevjakts sikte, helt underbart och fördelen med svart blinderingslock framför främre linsen och hjärnan löser punkten på rätt ställe ändå. Det gör det ypperligt vid snöfall och annat.

Publicerat

Vortex pst 1-4 har fått bra kritik har jag förstått. Kanske kan vara något att kolla på?

Publicerat

Vortex pst 1-4 har fått bra kritik har jag förstått. Kanske kan vara något att kolla på?

Vortex 1-4 har jag. Ett mycket trevligt sikte med väldigt bra riktmedel (TMCQ). Funkar bra för snabba skott på kort håll likväl som till lite längre håll. Jag har använt mitt på håll ut till 150 m så väl jaktligt som på kuljaktstig. Mycket sikte för pengen. Den pallar dock inte med kyla så jagar du när det är nedåt -20 så kan du glömma belysningen. Kanske kan man lösa det med andra batterier.

Jag är dock inte nöjd med något av mina vapen som eftersöksvapen, för att de skall duga som det så behövs bra öppna riktmedel. Det är allt för lätt att optiken geggar igen med snö/lera eller imma vid eftersök.

Publicerat

Jag har en aimpoint h34 på 9,3 pipan och en 9000sc som reserv. Inga öppna riktmedel då jag inte kommer överens med sådana.

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Än en gång, tack för alla tips och idéer!

Blir att sortera i all fin information för att hitta vad som passar mig.

Publicerat

trijicon rmr eller trijicon 1-4