Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako Black Bear+Leupold QR quick

Featured Replies

Publicerat

Hej, är på väg att beställa en black bear. Då är frågan om ett Leupold qr fäste skulle skymma sikten på de öppna riktmedlena? Är det någon som har en black bear med qr?

Tack på förhand

Publicerat

Bara en fundering?? Varför ska du ha Leupold fästen när Sakos egna snabbfästen som du fäster i lådan utan klackar är skitbra?? 

Publicerat

Vilken kaliber skall du ha på BlackBear?

Skall du ha över 308 och ett lite fetare vaksikte på kommer kikaren att lossna förr eller senare. 

ju grövre kaliber ju förr lossnar fästet.

får du tre kompletta leupold qr för vad ett sako qr kostar.

du kommer precis att se öppna riktmedel/kornet över baserna men det kan vara "störande" att inte se hela siktbladet.

det är min erfarenhet.

Publicerat
  • Författare

Hej, Jag ska beställa en 308 win. Nått vaksikte kommer jag inte ha,det har jag en annan bössa till. jag kommer ha en aimpoint 9000 sc till att börja med. ev komplettera med ett lågförstorande sikte i framtiden.

Inte så bra med qr då när man inte kan se hela riktmedlet.Det är ju hela vitsen med en black bear att man skall kunna använda riktmedlena.

Dum fråga kanske,men ställer den ändå.

Är man hänvisad till sakos egna fästen då?

mvh

Publicerat

jag kommer slänga på sakos fästen på min trots att de är lite dyrare. köpte min kikare begagnad av en som hade sakos fästen på, de har en form av inre ring som verkar fördela trycket väldigt jämt över kikaren för det var inga märken över huvud taget på tuben, trevligt tycker jag som inte har någon utrustning för att slipa in ringar. Sakos fästen har väl också ganska bra rykte om sig.

Publicerat
  • Författare

Okej,Har mailat en pris förfrågan nu till finland=) Fick ett pris på 120 euro för leupold qr. Så gissar på att
Optilock Quick Mount kommer hamna på runt 2000 sek kanske? Såg att torsbo ville ha 2795 sek.

Publicerat

Sakos fästen är riktigt bra!

Men att slipa in ringarna på Leupolds Qr är det verkligen nödvändigt?

Jag har Qr på tre vapen. Tikka T3, Sauer202 och Sako Quad till dessa tre har jag inte behövt slipa in ringarna till ngn av mina 6 kikare!

Är det någon som har varit tvungen att göra det?

Publicerat

Sakos fästen är riktigt bra!

Men att slipa in ringarna på Leupolds Qr är det verkligen nödvändigt?

Jag har Qr på tre vapen. Tikka T3, Sauer202 och Sako Quad till dessa tre har jag inte behövt slipa in ringarna till ngn av mina 6 kikare!

Är det någon som har varit tvungen att göra det?

Din första fråga; ja och alltid på alla montage med separata baser

Säker på att dina kikare inte sitter i spänning det minsta? Nja tror inte det stämmer men kan ha fel

Publicerat

Hur tänker du nu?

Om kikaren glider i och ur baserna lätt och utan motstånd plus att det inte finns någon träfflägesförändring!

Vart finns spänningarna?

Fundering nr2:  på alla montage med separata baser?

På ett Weaver fäste kan det ju förekomma spänningar då man har svårare att kontrollera det när man drar överfallen dvs man känner det inte, men på ett QR?

Lägg i dom nedre ringarna och dra åt låsningen, knacka lite x-tra så dom sätter sig. Lägg dit kikaren och släpp låsningen. Skruva dit överfallen och känn att det inte kärvar ngn stans!

Går nu kikaren att sätta på och av utan att det kärvar så skjut in och var glad!

Publicerat

Inte säkert att du känner att det är spänningar,visst kan det funka ändå, men man eliminerar en felkälla om man slipar in ringarna.

Publicerat

Nästan alla spänningar som uppstår i ringarna beror på andra felkällor som antingen på att lådan är sned i bössan (förvånandsvärt vanligt även på dagens nya), hålen för skruvarna till fästet inte är linjerade i lådan eller hålen för skruvarna är inte linjerade i baserna.

köper man kvalitetsfästen (ursäkta men weaver är inte kvalitetsfästen) så är nästan alltid ringarna ok men andra symtom syns där.

sakos ringar/fästen är bland dom bästa på marknaden UTOM qr modellen

dom orkar helt enkelt inte hålla fast baserna i lådan med lite tyngre rekyl och större kikarsikte.

Publicerat

Nästan alla spänningar som uppstår i ringarna beror på andra felkällor som antingen på att lådan är sned i bössan (förvånandsvärt vanligt även på dagens nya), hålen för skruvarna till fästet inte är linjerade i lådan eller hålen för skruvarna är inte linjerade i baserna.

köper man kvalitetsfästen (ursäkta men weaver är inte kvalitetsfästen) så är nästan alltid ringarna ok men andra symtom syns där.

sakos ringar/fästen är bland dom bästa på marknaden UTOM qr modellen

dom orkar helt enkelt inte hålla fast baserna i lådan med lite tyngre rekyl och större kikarsikte.

Sakos qr funkar hur bra som helst, även i med tyngre rekyl.

Har haft sako o känner flera som har sako o kör med Sakos qr o aldrig haft problem med dessa.

Har personligen aldrig varit med om att mina har släppt (när jag hade sako) eller de andras.

Publicerat

Grattis! var rädd omdet fästet

Sakos qr funkar hur bra som helst, även i med tyngre rekyl.
Har haft sako o känner flera som har sako o kör med Sakos qr o aldrig haft problem med dessa.
Har personligen aldrig varit med om att mina har släppt (när jag hade sako) eller de andras.

Publicerat
  • Författare

Har lagt en beställning på bössan nu=) Det blev sako qvickmount,det skiljde 10 euro på leupolds och sakos egna. så var inte mycket att fundera på.

Publicerat

Förlåt om jag är tjatig eller låter som en besserwisser!

Har fortfarande inte fått svar på min fråga vart spänningarna finnes om man monterar Leupolds QR eller Sako Optimont osv på rätt sätt!

Har monterat flera hundra QR fästen och endast två ggr har det falerat men då har lådan varit under all kritik... Och det skall man inte lasta fästena för...

Kan det vara så att man "hört" att man måste göra det och så har det blivit en sanning?

För om man monterar rätt och kikaren går lätt av och på baserna och det är ingen märkbar träfflägesförändring. vart är då spänningarna som jag inte märker? och vad gör dom för skada?

Inte kröner ni om pipan ifall om att....eller?

Publicerat

Jag har sako blackbear .308 och leopold qr. Inga problem i huvud taget att se de öppna riktmedlen.