Publicerat Mars 13, 201313 yr Jag är nybörjare i handladdning, har laddat en del. Laddatan har jag fått från en vän. Jag vill dock ha tillgång till riktig data. Jag undrar var man vänder sig. Jag laddar 308 win, hylsa norma, kula nosler hollow point 155 grains tror jag och normakrut, primer federal. Jag har kollat i noslers handbok men hittar inte data för det krut jag använder. Är det Normas handladdningshandbok som gäller då? Kollat på normas hemsida hittar inte min combo. Generellt går man till handladdningsmanualen från kruttillverkaren, hylstillverkaren eller vad?
Publicerat Mars 13, 201313 yr De finns en handladdningsdatabas på Robsoft, men där står inget om min-max-laddningar.
Publicerat Mars 13, 201313 yr Författare Jo känner till den, men jag är redan skotträdd och vill köra med laddata från någon av tillverkarna.
Publicerat Mars 13, 201313 yr Det finns ingen fabrikant som har data för samtliga tänkbara variabler då faktorer som hylsfabrikat,krutfabrikat,kulkonstuktion m,m har betydelse. Du får ta tillverkarnas data som ett riktmärke för vad du kommer använda,dock i ditt fall så kan du utgå från Normas laddata på nätet för SMK 155gr,det skiljer väldigt lite i faktiska värden mellan de stora tillverkarna av matchkulor. /Mike
Publicerat Mars 13, 201313 yr Robsofts laddatabas skall i sina bästa stunder ses som en indikation på vad andra mer eller mindre kunniga handladdare tycker är rimligt. Henrik
Publicerat Mars 13, 201313 yr En annan sak, tidigare har det varit möjligt att e-posta till Åke på Norma för att fråga om saker av detta slag, oklart hur det är nu. Vad som avser just 155;or i .30 kaliber är de i praktiken nästan allihopa likadana, av en anledning de är kulor framtagna för Palma skytte, en amerikansk tävlingsgren för militära vapen/militärer som i regelverket anger 155 som max kulvikt. Av förklarliga skäl går det inte att göra en bra 155 grains kula på så där väldigt många olika sätt, med ett undantag som inte är aktuellt här, något som också leder till att startvikt och maxvikt för laddningar hamnar väldigt mycket inom samma gränser. Men vid tvivel, lyssna på Mike, inte på Robsoft, där datana mer handlar om att "tjohhoo vi klarade pangen även denna gång" -laddningar. /CHristian
Publicerat Mars 14, 201313 yr Författare Alla, tack så mycket för snabba och klara svar. Christian din sista mening var komiskt illustrativ
Publicerat Mars 23, 201313 yr Angående Åke på Norma,svarar han inte på mail angående laddningar. Inte mina mal iaf. /Lars.