Publicerat Mars 13, 201313 yr Jag är nybörjare i handladdning, har laddat en del. Laddatan har jag fått från en vän. Jag vill dock ha tillgång till riktig data. Jag undrar var man vänder sig. Jag laddar 308 win, hylsa norma, kula nosler hollow point 155 grains tror jag och normakrut, primer federal. Jag har kollat i noslers handbok men hittar inte data för det krut jag använder. Är det Normas handladdningshandbok som gäller då? Kollat på normas hemsida hittar inte min combo. Generellt går man till handladdningsmanualen från kruttillverkaren, hylstillverkaren eller vad?
Publicerat Mars 13, 201313 yr De finns en handladdningsdatabas på Robsoft, men där står inget om min-max-laddningar.
Publicerat Mars 13, 201313 yr Författare Jo känner till den, men jag är redan skotträdd och vill köra med laddata från någon av tillverkarna.
Publicerat Mars 13, 201313 yr Det finns ingen fabrikant som har data för samtliga tänkbara variabler då faktorer som hylsfabrikat,krutfabrikat,kulkonstuktion m,m har betydelse. Du får ta tillverkarnas data som ett riktmärke för vad du kommer använda,dock i ditt fall så kan du utgå från Normas laddata på nätet för SMK 155gr,det skiljer väldigt lite i faktiska värden mellan de stora tillverkarna av matchkulor. /Mike
Publicerat Mars 13, 201313 yr Robsofts laddatabas skall i sina bästa stunder ses som en indikation på vad andra mer eller mindre kunniga handladdare tycker är rimligt. Henrik