Publicerat Mars 13, 201313 yr Hur mycket större blir riktmedlet på en zeis diavari classic vid full förstoring? Velar mellan detta sikte och ett helia csx. På csx så är korset och pungten lite större, och riktmedel 60 på zeiss lite mindre, vilket jag gillar. Vill ha ett litet och tunt kors på långa skott, men... Blir 60 riktmedlet lika stort eller större än riktmedlet på csx vid högre förstoringar?
Publicerat Mars 13, 201313 yr Kolla i respektive produktspec efter måtten på riktmedlet. Googlade lite snabbt på "Zeiss reticle subtensions" och fick upp denna: http://www.zeiss.de/C12567A800347580/EmbedTitelIntern/ZEISS_DE-RET-EN_Reticles_2011_03/$File/ZEISS_DE-RET-EN_Reticles_2011_03.pdf /Må
Publicerat Mars 13, 201313 yr Kanske missförstår dej nu men med medförstorande riktmedel så täcker riktmedlet lika mycket av målet oavsett förstoring..
Publicerat Mars 13, 201313 yr Jag förstod frågan som storleken jmf med en CSX vid full förstoring. /Må
Publicerat Mars 13, 201313 yr Författare Siktar man på ett djur på 60 meter men t.ex 2.5 gångers förstoring så täcker ju helia:s 4-dot mer än zeiss 60. Men vrider man upp till 10x på båda, täcket då zeiss:en mer än vad helia:n gör? Om riktmedlet täcker lika mycket vilken förstoring man en har så försvinner väll vitsen med att kunna reglera zoomen?
Publicerat Mars 13, 201313 yr Siktar man på ett djur på 60 meter men t.ex 2.5 gångers förstoring så täcker ju helia:s 4-dot mer än zeiss 60. Men vrider man upp till 10x på båda, täcket då zeiss:en mer än vad helia:n gör? Om riktmedlet täcker lika mycket vilken förstoring man en har så försvinner väll vitsen med att kunna reglera zoomen? Njaee, det gör det nog inte, intressant att det är så många av dessa frågor parallellt runt om på foran, http://www.longrangehunting.com/forums/f17/first-focal-plane-vs-second-focal-plane-109611/ frågan engagerar ett helt fora där, tämligens hetsigt också. Från en annan plats i etern, http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=158820 Fördelen med medförstorande är att riktmedlet är konstant i relation till siktbilden, det är hela poängen så att avståndsmätning, avhåll med mera. Frågan om riktmedlets storhet i relation till målet, tja en FFP med nr 1 rm och en 4x växel då blir rm:et stort, skulle det vara frågan om ett nr 4 rm då blir det väldigt stort, å andra sidan brukar centrum som på en nr 1 är spetsen på den vertikala stolpen eller innerlinjen på en rm nr 4 enbart vara .1-.2 mil, att hålla litet i skyttet då är inte svårt och den som skyller på grovt riktmedel då behöver nog snarare träna mer skytte än att träna på ursäkter. Jag har i skrivande stund lika många tuber som är SFP som FFP, jag har verkligen ingen särskilt kärlek för SFP tuberna, men de fungerar för vad de är. En fråga om en mil dot från en Hensoldt 4-16 inte är för grov, jag har intersekterat och sett fyra delar av en kråka före och efter dess sönderfall på 300 meter med det rm:et, sen har jag även intersekterat men inte träffat en kråka på 445 meter, det var jag inte man nog att skjuta väl nog för. Med p4fine som sitter på min och flera andra S&B så har man inte bekymmer alls med att rikta på valfri del/fyrantsdel på en 20x20 plåt på 1km, vad jag vill säga med detta är att frågan är lätt att ställa men tarvar att man faktiskt kvalificerar den för att inte bara erhålla ett goddag yx-skaft svar, vilket jag hoppas att mitt ovan inte är. /Christian
Publicerat Mars 13, 201313 yr Ja CSX är icke medförstorande så riktmedlet är nog mindre kontra målet än med Zeiss då den är medförstorande.
Publicerat Mars 13, 201313 yr På 100 meter: Zeiss Classic 2,5-10 eller 3-12 medförstorande rm 60 är punkten 3 cm och de fina linjerna 1,5 cm. Helia CSX 3-12 rm 4-Dot är punkten 3 cm med 12 ggr förstoring. Dito 2,5-10 är punkten 3,6 cm på 10 ggr förstoring. Har inte hittat nån uppgift på Helias fina linjer. /Må