Jump to content

Ta över en 5åring?

Recommended Posts

Superfly01

Hallå!

Ville bara pejla av läget lite med en fråga.

Hur skiljer sig kontakt-och lydnadsträningen om man tar över en 5 åring, från t.ex en valp?

Jag menar, hunden är ju redan tränad i många delar, men hur får man enklast in att vi är det nya familjen, få hunden att komma till oss när vi jagar och inte bara "skita i oss"?

Har ni några tips?

Tack för mig, hej!

Freddan78

Oftast är det inge större problem. Bara man låter hunden vara med er en tid och man befäster ledarskapet på ett vänligt men konsekvent sätt så ska det gå bra. Däremot kan det vara svårt att påverka hundens sätt att jaga, t.ex. om hunden inte går att kalla av på drev/stånd så kan det vars omöjligt eller i alla fall svårt att få till det, detta gaääel även sök och drev/ståndtider. Var därför nogran med att kontrollera hur hunden jagar innan ev övertagande. Självklart ska man på en vuxen hund även kunna få en prövotid innan man bestämmer sig. 

• Like 1

När jag tog över svärfars äldre dam då var hon 6 år. Nu kände ju hon mig men innan jag tog över henne så sökte hon upp svärfarsan när vi jagade då var det inte jag hon ville jaga med.

Men efter hon flyttat till oss så ändrades det där och fröken röd började komma till mig och hålla sig runt mig. Hon visste att det var jag som var hennes "flockledare".  Så det går at lära gammgundar att leva och lyda andra.

• Like 1
Kias Husse

En "beg" hund har fått lära sig en massa saker. Vissa som du tycker om, andra ogillar du.

Det är inte omöjligt att lära "om en" hund. Det tar längre tid och kräver mycket mer arbete än om hunden får "lära sig rätt" ifrån början.

Vissa olater mm kan kräva otroligt mycket jobb att få till. Det är bara att lägga tid och arbete för att få hunden som du vill ha den eller acceptera vissa beteenden som dom är.

Du kan förändra mycket av det jaktliga också...... Men att tex få en harhund att sluta driva hare och endast jaga räv kan naturligtvis bli en riktig utmaning.

Jo så är det att det finns vissa saker som man får ta med. Men vad jag är mest impad över är att hoss mina svärföräldrar så är  det ett högt staket runt gården där hundarna kan springa lösa utan att dom rymmer. Här så finns det inget sånt staket, men det funkar hon sitter och väntar snällt på att jag tar på hon kopplet som jag har vid dörren då hon bara ska ut i kissa eller på sommaren ligga på bron o sola då vi är hemma. Det är imponerande att hon lärt sig det och accepterat det.

Kias Husse

Jag tog över en 4årig jämthane för några år sedan. Han var elak mot andra hanhundar. Men i övrigt en snäll hund.

Han gick upp på tå, reste ragg och drog i kopplet om vi mötte en annan hund på andra sidan gatan. Han sökte verkligen chanser till att utmana och ville vara herre på täppan. Sökte gärna upp andra hundar i skogen för att "mucka".

Iom att jag hade an hane sen tidigare så blev det rätt snabbt "uppgörelser" där jämten var drivande. Tänkte först att dom kommer nog snart på rangordningen. Men efter 3 månader med skärmytslingar lite då och då, så satte jag ner foten och visade att jag inte accepterade beteendet.

Så ung 1 år senare så accepterade han andra hundar. Kunde möta dom avslappnad utan att försöka visa sig vara störst. Även i skogen så kunde han springa sida vid sida med andra hanhundar utan att starta bråk. Dock så backade han inte om den andra hunden "utmanade" först....

Lydnad hemma funkade så där... Han var ögontjänare. Han var tex förbjuden att vara uppe i möblerna. Det gick jätte bra så länge det fanns risk att bli upptäckt. Men åkte vi bort så passade han på. Jag orkade inte lägga arbete på att få bort det beteendet genom att lura honom att vi var borta för att sedan ta honom på bar gärning... Samma var det med några andra saker som han inte fick. Var han säker med att komma undan med att göra det han ville fast inte fick, då gjorde han det. Riskerade han upptäckt då gjorde han som jag önskade. Men det var väl där jag drog gränsen på hur mycket arbete jag ville lägga.

Jaktligt så fick jag till ett bättre sök på honom. Han hittade alltid älg inte sällan upp till 3-4 olika ekipage under en jaktdag. Under min ledning så fick han ett bättre förföljande. Från max 2-300m till runt 1½-2 km. Dock hade han nog lärt sig fel ifrån början så han klarade mycket sällan av att ställa. Jag är övertygad om att han trodde att han skulle sätta fart på älgarna istället för att ställa dom.

Den biten fick jag aldrig till.... Dock var han duktig på att spåra påskjutet vilt. Det gick släppa han i en blodlöpa och då fortsatte han till hade ställt och någon gick in och sköt ner. Men varför han inte ställde friska kunde jag inte klura ut.

Jag tog över en hund med problem, jag fick till en riktigt trevlig hund som fungerade fullt acceptabelt socialt. Hade en del fina stunder i skogen, men någon ståndhund blev han aldrig.

• Like 1