Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad ska jag köpa för videokamera?

Featured Replies

Publicerat

Vad ska man köpa för videokamera för att kunna filma lite jakt åt sig själv? Tänkte börja med bäver och vårbocken nu i vår då jag tror de kan vara ganska lätta saker att börja filma. 

Helst i prisklassen 4-5k då ekonomin inte är allt för stark för tillfället. Ska inte vara allt för avancerat då jag inte har någon tidigare erfarenhet, hade tänkt använda stativ vid stillasittande jakt och ett fäste till vapnet för rörlig jakt.

Publicerat

har du lagt upp samma på robsoft? ;)

Publicerat

Får ni några bra svar då? Har ni några egna tankar?

Jag funderar på GoPro då den går att montera på huvud/bössa.

Men jag vet inte hur bra det går att filma "vanligt" med en dylik. Någon som har erfarenhet?

Att det går att filma på vanligt sätt är nog en förutsättning för hålla frugan på gott humör.

Det verkar som att jag kan få en generation nyare här borta om jag betalar samma pris som hemma i Sverige...

// Henrik

Publicerat

GoPro HDhero 3 är en helt fantastisk kamera. Köp en sån. det är inget å tveka på om du vill bästa möjliga kvalitet. :)

Publicerat

Låter bra.

För ca 470-500USD får jag Black edition plus LCD bakstycke som tillbehör. (Tror det blir uppskattat när man inte monterar på huvud/bössa)

Det är drygt 3000SEK. Det borde väl vara ungefär några hundralappar över vad Silver edition utan LCD drar i Sverige?

Insåg att de filmade en hel del jaktprogram med någon GoPro här borta. Men då har de ett "steady cam" tillbehör som måste vara något special.

Resultatet dock helt OK för TV.

Publicerat
  • Författare

har du lagt upp samma på robsoft? ;)

Japp :)

Får ni några bra svar då? Har ni några egna tankar?

Jag funderar på GoPro då den går att montera på huvud/bössa.

Men jag vet inte hur bra det går att filma "vanligt" med en dylik. Någon som har erfarenhet?

Att det går att filma på vanligt sätt är nog en förutsättning för hålla frugan på gott humör.

Det verkar som att jag kan få en generation nyare här borta om jag betalar samma pris som hemma i Sverige...

// Henrik

Ja en actionkamera är nog bra när det är närstrid men när man vill filma bocken som går och betar på 150m eller bävern som sitter och gnager på 80m så vill man ha något med zoom möjligheter :) 

Några som har något tips på videokameror? 

Publicerat

Hur monteras GoPro på bössan? Finns zoom?

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Ingen zoom på GoPro.

Jag har inte sett montaget. Bara film... De flesta verkar dock bära den i pannband! Vet inte vad den tycker om rekylen. Skall försöka ta reda på det innan jag köper.

Publicerat

GoPro har nog inga problem med rekylen... Vi har filmat en hel del rally och racing med dem och de filmar vidare genom krascher som bryter båda nyckelbenen och ploppar ut ögat på kusken.  :wink:  <--- pun intended

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Vill ni diskutera GoPro så får ni gärna göra det, men starta då en egen tråd istället för att pajja min  :thumbsup:

Publicerat

Jag har en sån här nu:http://www.siba.se/product/13027586/sony-handycam-hdr-cx280-videokamera-?ref=section&sec=9261698

Och den fungerar bra ! problemet är att dom vanliga kamrorna inte tål fukt så bra

Men jag skulle vilja ha en sån :http://www.sony.se/product/cam-high-definition-on-memory-stick/hdr-gw55ve

Om det kommer en regnskur så ska inte det vara ett problem!

Eller om man har den i fickan och man är svettig :smile:

Publicerat
  • Författare

Ja desto mer jag börjar gräva ner mig i det här desto mindre fattar jag  :pinch:

Som alltid så är de kamerorna som kostar 7-10k de som lockar mest men det skulle vara bra för min ekonomi om jag hittade en runt 5k. Hur är begagnade marknaden på videokameror? 

Publicerat

Japp :)

Ja en actionkamera är nog bra när det är närstrid men när man vill filma bocken som går och betar på 150m eller bävern som sitter och gnager på 80m så vill man ha något med zoom möjligheter :)

Några som har något tips på videokameror? 

Denna skall tydligen vara riktigt bra!

http://www.netonnet.se/art/foto/videokamera/videokamera-hd/sony-hdr-cx250black/168719.4567/

Publicerat

Kör med nikon coolpix p510. Kanske inte optimalt för filmande själv när man jagar men har man någon med sig så. Fick filmat en gås på 200-210m häromsisten som fick sig en 224 varmintkula i sig. 42ggr zoom va riktigt trevligt.

Dock för seg dator för o få bra filmer o se på via datorn :(

Publicerat

Det fick bli en sån! Tror det blir bra att börja med och skulle man tycka det är kul att filma så kan man ju alltid köpa något bättre senare :)

Du blir säkert nöjd med denna i några år! :wink:

Publicerat

Finns det nåt bra sätt att montera videokameran uppe i tornet? Helst i räcket eller kör alla med längre stativ

Publicerat

Finns det nåt bra sätt att montera videokameran uppe i tornet? Helst i räcket eller kör alla med längre stativ

Måste kunna gå att endast använda "mittstången" av stativet och dra fast i ett räcke.