Publicerat Juli 31, 200619 yr Jag har 2 borderterriers en på 5 år och en på 2år.Dom är mycket snälla mot mäniskor och är ganska lydiga.Nu till problemet,sedan ett år tillbaka har dom rykit ihop ett 10tal gånger.det händer när dom blir uppjagade , tex om det kommer en annan hund frammrusande,om dom hittar något "gott" ute.Jag har alltid särat på dom (villket inte är det lättaste)för dom biter för att döda.Efter ett slagsmål har vi hållt dom åtskilda ca en timme så dom har lugnat sig å då går det bra.Är det någon som varit med om något liknande och kanske har något tipps
Publicerat Juli 31, 200619 yr jag har en god vän som hade samma problem och han skilde också dom så det blev aldrig bra så jag fick ta bort den ena till han. Men det har hänt mig några gånger också men jag blir så j_vla förbannad så att dom vågar inte slåss. man måste ta tag i dom annars så kan det bli väre
Publicerat Augusti 1, 200619 yr Det är riktigt otrevligt med hundslagsmål. Jag har inte nått konkret exakt hur du skall gå tillväga annat än att du måste vara en väldigt dominant ledare som bestämmer ALLT. Då behöver hundarna inte ens fundera sinsemellan vem som bestämmer. Men det kan vara svårt att helt få ur dem detta med att dom försöker ta kommando över varandra, men är du väldigt dominant ledare kan du avbryta bara med tillsägning/kommando om dom börjar gruffa med varandra vilket ju underlättar lite motför att behöva slita isär dem med händerna.
Publicerat Augusti 1, 200619 yr Vi har en parson och en tysktik som inte går ihop så vi har dom helt enkelt åtskilda för att slippa bitskador och övriga trauman ....det funkar att ha dom ihop om jag är i samma rum typ men ibland kunde jag inte vända ryggen till så small det..... Nu är tysken en "soffpotatis" innehund som inte trivs i hundgård, så på dagarna går det bra då har vi de andra hundarna i hundgården och tysken inne men det blir helt klart lite slussande mellan burar och rastning.
Publicerat Augusti 1, 200619 yr Tackar för svaren.problemet är att jag inte hinner reagera innan det smäller,tex att dom börjar morra eller så dom bara glor på varandra sen pang. Inomhus är det inga problem dom står bredvid varandra och äter,ligger och sover nästan på varandra.Jag tycker nog att jag är en rättså dominant ledare men kanske inte tillräkligt,dom har ju alltid varit så fogliga så det har aldrig behövts hårda tag.
Publicerat Augusti 1, 200619 yr man måste kunna läsa sina hundar man brukar kunna se på dom när dom spänner sig. man måste säga till dom innan dom börjar slåss annars hjälper det aldrig
Publicerat Augusti 2, 200619 yr Du har helt rätt,dom stannar upp och glor på varandra ,spänner upp sig.....sen pang!!!men det går jävligt snabbt. men det är som du skriver,man måste vara snabb och ta tag i det innan de sitter ihop.För när dom väl har börjat är dom ej kontaktbara....
Publicerat November 16, 200619 yr Har lite erfarenhet av detta... Detta bästa är väl om man kan förebygga & förekomma då det sliter på relationen (hundarna sinsemellan) vid varje "sammandrabbning". I övrigt så har jag kört med "utestängningsmetoden" dvs slåss man så är man inte välkommen i flocken. Hundarna stängs ute var för sig & det spelar ingen roll vem som startat slagsmålet då poängen är att visa att bråk är totalt oacceptabelt. Ovanstående har hjälpt mig i alla fall & mina tikar slåss ytterst sällan nu för tiden. Ofta uppstår bråken här hemma när flocken varit splittrad, t ex om jag varit & tränat en av hundarna. Då gäller det att vara på sin vakt när man sammanför flocken igen, allt för att minimera risken för slagsmål. T ex kan man se till att hundarna inte träffas precis när man kommer hem, utan man väntar med att sammanföra dem tills situationen lugnat sig. Slåss de när ni ser hundar ute så är mitt råd att först & främst träna hundarna var för sig i att kunna möta andra hundar & sen när du måste ha hundarna tillsammans så kan du prova att öka avståndet till den mötande hunden, kanske behöver de då inte bli så pass upphetsade att de flyger på varandra. Hoppas det löser sig!
Publicerat November 17, 200619 yr Jag håller med tjt hunter... ( Jag blir så j-vla förbannad ) Hundar som bor tillsammans FÅR inte slåss och det är upp till oss att bestämma detta !!! Tolerera inte slagsmå elller hotfulla morrningar i någon form. Undvik inte situationerna utan se istället till att provocera dom så att du får möjlighet att korrigera bestämt så ofta som möjligt ! Med bestämt menas att hunden med all önskvärd tydlighet ska visa att han förstår att han gjort väldigt fel ! Med glad hälsning
Publicerat December 9, 200619 yr Tolerera inte slagsmå elller hotfulla morrningar i någon form. Undvik inte situationerna utan se istället till att provocera dom så att du får möjlighet att korrigera bestämt så ofta som möjligt ! Ett mycket viktigt råd, det är du som är boss!
Publicerat December 9, 200619 yr Visst att man ska visa att det inte är OK att hundarna slåss. MEN... Tyvärr är det ju så att så länge du eller någon annan är i rummet går det säkert bra, men om hundarna inte kommer överens, verkligen inte kommer överens, spelar det ingen roll hur många gånger man bryter och korrigerar. Förr eller senare kommer de att braka ihop och se vem som är störst bäst och vackrast... Men som du beskriver Border verkar ju problemet inte vara fullt så allvarligt. Ännu. Så lösningen är nog helt enkelt att träna träna och träna. Blir de uppjagade när de träffar en annan hund, öva på den situationen. På långt håll i början, sen större och större strörning. Som vanligt massor med beröm om det går bra, korrigering när det går fel. Träna även mycket grund dressyr, gå fot, platsliggning osv osv, etablera ett tydligt ledarskap. Kommer säkert gå jättebra. Lycka till.