Hoppa till innehåll

Vems blir älgen?


Tjörnbon

Recommended Posts

Vid ett trafikeftersök utanför älgjakten (och under den) vad gäller för viltet , vems blir köttet?

Jag har alltid trott att det är markägarens eller jaktarrendatorns!

Men en bekant säger att det är statens vilt och polisen kan ge det till vem de vill!!

Stämmer det?

Kan ett eftersöks team gå in och skjuta en trafikskadad eller äpplefull älg på min mark och sedan få den och köttet av polisen??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid ett trafikeftersök utanför älgjakten (och under den) vad gäller för viltet , vems blir köttet?

Jag har alltid trott att det är markägarens eller jaktarrendatorns!

Men en bekant säger att det är statens vilt och polisen kan ge det till vem de vill!!

Stämmer det?

Kan ett eftersöks team gå in och skjuta en trafikskadad eller äpplefull älg på min mark och sedan få den och köttet av polisen??

Utanför jakttiden för älg tillfaller älgen kronan och kronan gör som de vill med älgen. Har själv fått en trafikskadad älg i augusti efter beslut av vakthavande befäl hos polismyndigheten. Troligen hade jakträttsinnehavaren fått älgen men polisen lyckades inte spåra upp varken markägare eller jakträttsinnehavare så i stället för att låta älgen ligga och surna i diket tillföll den mig.  :tongue:  Helt enligt regelboken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 § Älg eller hjort som anträffats död eller avlivats under fredningstid vid eftersök som genomförts enligt 40 § andra stycket jaktförordningen (1987:905) och som inte tillfaller jakträttshavaren eller viltvårdsområdesföreningen i enlig­ het med 34 § andra och tredje styckena jaktförordningen (1987:905), ska tas omhand enligt följande:

1. Jakträttshavaren eller viltområdesföreningen på den plats där djuret anträffades dött eller avlivades får behålla djuret.

2. Anträffas djuret dött eller avlivas på väg som utgör gräns mellan två jakt­ områden och disponerar berörda jakträttshavare gemensamt jakträtten på vägen, ska de i samråd dela djuret.

3. Anträffas djuret dött eller avlivas på gräns mellan två jaktområden, som inte är sådan väg som avses under punkt 2, ska jakträttshavarna i samråd dela djuret.

4. Om djuret inte kan tas omhand enligt punkterna 1–3 får polismyndigheten besluta att djuret ska destrueras eller tas omhand på annat lämpligt sätt. 

 

Så nja, i regel är det jakträttsinnehavaren på den mark där djuret ligger men vid särkilda omständigheter så kan polisen besluta om annat.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 § Älg eller hjort som anträffats död eller avlivats under fredningstid vid eftersök som genomförts enligt 40 § andra stycket jaktförordningen (1987:905) och som inte tillfaller jakträttshavaren eller viltvårdsområdesföreningen i enlig­ het med 34 § andra och tredje styckena jaktförordningen (1987:905), ska tas omhand enligt följande:
1. Jakträttshavaren eller viltområdesföreningen på den plats där djuret anträffades dött eller avlivades får behålla djuret.
2. Anträffas djuret dött eller avlivas på väg som utgör gräns mellan två jakt­ områden och disponerar berörda jakträttshavare gemensamt jakträtten på vägen, ska de i samråd dela djuret.
3. Anträffas djuret dött eller avlivas på gräns mellan två jaktområden, som inte är sådan väg som avses under punkt 2, ska jakträttshavarna i samråd dela djuret.
4. Om djuret inte kan tas omhand enligt punkterna 1–3 får polismyndigheten besluta att djuret ska destrueras eller tas omhand på annat lämpligt sätt. 
 
Så nja, i regel är det jakträttsinnehavaren på den mark där djuret ligger men vid särkilda omständigheter så kan polisen besluta om annat.

 

Jepp !

Så är det, senast för någon månad sen hade jag en dispyt med en markägare som ansåg att hela älgen inte tillföll markägaren där den föll, de ville ha halva älgen.

De ville ha en bit eftersom olyckan skett på deras.

Så är det inte längre, vilket jag anser är fasen så mycekt bättre och enklare än som det va innan med påkörd på A trilla på B.

 A o B har gräns i vägen men trillar i gränsen mellan C o D..  Halva, kvartar osv.

Helt klart bökigt förfarande..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Teffek,

Jag skulle nog föredra att få en krona som avlöning från polisen. Inte för att kronan gör någon skillnad utanför att om den delas ut som lön så är det slutsnackat om vad som gäller för arbetsgivaransvar gällande försäkring arbetsplatsutrustning osv...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så har vi det ju nu och det känns inte riktigt som att det är slutsnackat, snarare tvärtom så snackas det som fan men det känns inte som att något faktiskt händer. Då har jag hellre ett system där jag sköter mig själv och tar ansvar för mig själv och min utrustning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  känner en eftersöksjägare som fick godkänt från licens att ta allt trafikvilt  då ingen var intresserad  att ta reda på det

 strulet som blivit beror väl på att en del markägare tolkat på sitt eget vis tex, att om viltet blir på körd på deras mark så  ska viltet tillfalla dom oavsett om viltet fälls på nästa mark-

 Vilket är fel!

 

 Det som folk retas på här är att slakterierna inte får köpa in trafikvilt hörde detta på eftersöksmötet ,,allt för att man hittat en glas bit   stämmer verkligen detta?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svågern har fått både rådjur o älg påkörda på sin fastighet och bägge delarna har tillfallit honom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

känner en eftersöksjägare som fick godkänt från licens att ta allt trafikvilt då ingen var intresserad att ta reda på det

strulet som blivit beror väl på att en del markägare tolkat på sitt eget vis tex, att om viltet blir på körd på deras mark så ska viltet tillfalla dom oavsett om viltet fälls på nästa mark-

Vilket är fel!

Det som folk retas på här är att slakterierna inte får köpa in trafikvilt hörde detta på eftersöksmötet ,,allt för att man hittat en glas bit stämmer verkligen detta?

Japp, det stämmer. Om djuret bedöms ha en trafikskada så får inte vilthandlarna ta emot det. Galet som bara den.. Men tror inte sista ordet är sagt om det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så även om djuret blir påkörd utanför ordinare jakttid så tillfaller det jakträttsinnehavaren? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så även om djuret blir påkörd utanför ordinare jakttid så tillfaller det jakträttsinnehavaren? :)

 

Svågern har då fått ena djuret påkött utanför ordinarie jakttid och fick älgen utan några diskussioner.

 

Ibland har ren på besök men dom får han inte ta.

post-144-0-41553500-1363283310_thumb.jpg

:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vore bättre om eftersöksjägaren fick djuret och vi plocka bort alla arvoden och skitregler. 

Hos oss så verkar alla utan en eftersöksjägare vara helt undermåliga av olika dåliga anledningar , Eftersöksansvarige på ön är visst den enda som duger enligt honom själv.

Han plockar bort fler och fler och lättduperade inom polisen hjälper honom  :dry:

Det skulle reta upp mig mfl om han sprang in på min eller deras mark och sköt trafikälg eller sådana som ätit äpple och bara behöver en fot i baken för att hålla sig undan från folk, och dessutom blir tilldelad köttet med en klapp i ryggen  :verymad:

Missskött i grunden tyvärr! med polisens samtycke dessutom. :down:

 

Vi får se vart detta landar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hos oss så verkar alla utan en eftersöksjägare vara helt undermåliga av olika dåliga anledningar , Eftersöksansvarige på ön är visst den enda som duger enligt honom själv.

Han plockar bort fler och fler och lättduperade inom polisen hjälper honom :dry:

Det skulle reta upp mig mfl om han sprang in på min eller deras mark och sköt trafikälg eller sådana som ätit äpple och bara behöver en fot i baken för att hålla sig undan från folk, och dessutom blir tilldelad köttet med en klapp i ryggen :verymad:

Missskött i grunden tyvärr! med polisens samtycke dessutom. :down:

Vi får se vart detta landar...

Varför skulle det reta dig om han sköt en trafikskadad älg på din mark? Är det inte det som är eftersöksjägarnas jobb?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, har tagit reda på en trafikälg en gång, efter att allt glassplitter rensats bort hängdes djuret efter konstens alla regler. Resultatet var det torraste, segaste jag någonsin sett, till och med köttfärsen var seg :sad:  Nej, roadkill hamnar efter detta i hundmatsfrysen dom ska oxå äta :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det reta dig om han sköt en trafikskadad älg på din mark? Är det inte det som är eftersöksjägarnas jobb?

Inte blir jag sur över att en trafikälg blir fälld!

Men släpar han iväg den till sitt så blir jag lack!!

Samtidigt så är jag en aning irriterad över att han klampat på folk i min närhet så han är inte särskilt välkommen i våran skog,

Hans jobb är inte att ta över alla eftersök utan snarare att dela ut uppdragen till de ekipag som finns men efter hans framfart har blivit bortplockade.

På sura grunder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Märklig vändning i tråden..

Vet iofs inte vart ni bor och så där men eftersökare i NVR får inte ta något vilt.

Paragraferna gäller som redan skrivit om.

Men de får utan omsvep under eftersöket passera vilken mark det än är med vapen i hand.

Där har markägaren inget att säga till om numera.

Markägaren får inte själv ta ett trafikeftersök, inte ens hjälpa till som tex passkytt om hen inte är godkänd av polis och NVR.

 

Har själv ätit många "roadkill" senast förra veckan och det var hur mört o fint som helst.

Givet beror det på skadans art och hur man handskats med viltet efter det är dött.

 

Den där glasbiten som hittats är väl inte ens bekräftat att den kom från en bil...?

 

Gissar dessutom på att det är ungefär lika ovanligt/vanligt som andra "föroreningar" i maten vi äter... 

Man kan ju fundera på hur många trafikälgar som passerat till kosumenter genom åren utan problem.

 

Anser nog att felet att denna glasbit hamnade där den nu hittades, det är helt och hållet hanteringsfel. 

Snålhet kan bedra som man säger...

Maler jag blodskadat kött så är risken hög att där finns annat än blod och kött i kvarnen... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aaa han är kontaktperson  han ska fördela ut uppdragen  o lägger alla uppdrag på sig själv ? om jag fattat rätt

Han är delaktig i det ekipaget ja!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

NS

Han har plockat bort ekipag som inte arbetar med ställande hundar, oberoende på om de gjort ett gott jobb innan med eftersöken.

Nu pratar de om åldersskäl  för att min bekant blivit pensionär, borde ju nästan vara ett plus att man är mer tillgänglig så länge kroppen orkar med , vilket inte är något problem i detta fallet.

Han har varit godkänd tills hunden dog nu är det stopp för nästa hund , som visat sig bra på eftersök vid jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

NS

Han har plockat bort ekipag som inte arbetar med ställande hundar, oberoende på om de gjort ett gott jobb innan med eftersöken.

Nu pratar de om åldersskäl  för att min bekant blivit pensionär, borde ju nästan vara ett plus att man är mer tillgänglig så länge kroppen orkar med , vilket inte är något problem i detta fallet.

Han har varit godkänd tills hunden dog nu är det stopp för nästa hund , som visat sig bra på eftersök vid jakt.

Ja, fan... idioter finns det gott om...

Hur personen i fråga tar sina beslut vet ju inte jag. 

Vet däremot att det propageras hårt i leden för att där ska finnas ställande hundar till gris och älg.

rådjur/hjort vill de ha hundar som kan dra ner viltet.

Dock så måste det ju till att de kan spåra oxå.

Sen skiljer det sig markant i landet på hur hårt man kan dra det... minimikraven är löjligt låga men inget hindrar att man har hur hårda krav man vill.

Har man inte folk så det täcker upp behovet så får man dra ner kraven och tvärt om.

Sen sitter det nog tyvärr fel folk på fel post lite här o där.

Polis säger inte så mycket om vilka som är med annat än att de ska va redliga och inte förekomma i brottsregister, givet sammarbetsvilliga osv.

Den som tillsätter folk är samordnaren i kretsen sen godkänner polis personen.

Troligen har kretsen i sin tur tillsatt samordnaren.

 

Sen kan man petas och de behöver va jag hörde inte ens ange skäl och det kan inte överklagas. 

Ålderskäl, tja har man fysiken att ta sig fram i skogen och typ springa ifatt ett gångstånd m.m. så är man OK även när man är pensionär.

 

Förresten är missnöjet stort bland de som nu är med i NVR hos dig så måste det väl fungera att skriftligt protestera till tex länsanvarig ?

Är övervägande del förbannade så måste de ta till sig en skriflig anmälan antar jag ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, fan... idioter finns det gott om...

Hur personen i fråga tar sina beslut vet ju inte jag. 

Vet däremot att det propageras hårt i leden för att där ska finnas ställande hundar till gris och älg.

rådjur/hjort vill de ha hundar som kan dra ner viltet.

Dock så måste det ju till att de kan spåra oxå.

Sen skiljer det sig markant i landet på hur hårt man kan dra det... minimikraven är löjligt låga men inget hindrar att man har hur hårda krav man vill.

Har man inte folk så det täcker upp behovet så får man dra ner kraven och tvärt om.

Sen sitter det nog tyvärr fel folk på fel post lite här o där.

Polis säger inte så mycket om vilka som är med annat än att de ska va redliga och inte förekomma i brottsregister, givet sammarbetsvilliga osv.

Den som tillsätter folk är samordnaren i kretsen sen godkänner polis personen.

Troligen har kretsen i sin tur tillsatt samordnaren.

 

Sen kan man petas och de behöver va jag hörde inte ens ange skäl och det kan inte överklagas. 

Ålderskäl, tja har man fysiken att ta sig fram i skogen och typ springa ifatt ett gångstånd m.m. så är man OK även när man är pensionär.

 

Förresten är missnöjet stort bland de som nu är med i NVR hos dig så måste det väl fungera att skriftligt protestera till tex länsanvarig ?

Är övervägande del förbannade så måste de ta till sig en skriflig anmälan antar jag ?

Jag är rädd att det är i början av händelseförloppet,

Jag kan överreagera något men tror att detta ganska snabbt blir ett problem.

Det sker lite troligt negativa förändringar i kretsledningen just nu så jag är inte allt för nöjd!

Men jag känner samtidigt inte att jag vill bli en del av detta eftersom jag hellre jagar på min fritid än stångas med byråkrati..

Blir det för mycket så lär de få höra det..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...