Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderar på en ny kaliber till Blasern

Featured Replies

Publicerat

Går och funderar på att antningen byta ut en pipa eller köpa en till ?

Någons som har något bra förslag ? Tänkt att användas på älgpass, vill ha en relativt flak-kulbana och en kaliber som har hög anslags energi även på lite längre håll.. Skadar inte om den är en god björn-dräpare oxå..

6,5x55 känns lite klent i björn-skogen och 9,3:an är väl inte direkt en kaliber för dem lite längre hållen ( åtminstonde inte flak skjutande )

Tips och ideer tas gärna emot...

Publicerat

Hela min R93 professional match i 300WM såklart :) Flackskjutande och med bra effekt :) Även om du väljer en annan pipa så kan jag varmt rekomendera 300WM.

Publicerat

375 H&H skulle nog inte sitta så dumt, laddad med Swiftkulorna och du har en potent kaliber som klarar det mesta och lite till.

Publicerat

.300 Win. Mag tycker jag personligen är en skitbra patron för de ändamålen som du nämner.

Många ojjar upp sig över "magnum", men den är inte speciellt svårskjuten i en välstockad bössa.  Inte värre än .30-06 faktiskt.

Men prestandamässigt är .300:an långt mycket vassare.

R8 har ju en bra stockning så det kommer inte att bli något bekymmer.

En 7mm är också ett bra alternativ, men jag föredrar en 30-kalibrig magnum om man ska skjuta långt och få effekt.

Publicerat

270win är en rätt trevlig kaliber! Dock 6,5kula men nog fasen dör björnen av den med  :dry:

Publicerat

416 rm är ju perfekt förutom långa avstånd.

jag valde 270 wsm!

Publicerat

270win är en rätt trevlig kaliber! Dock 6,5kula men nog fasen dör björnen av den med  :dry:

Nu får du plugga Martin! ;)

Publicerat

Nu får du plugga Martin! ;)

Typ 6,5kula då

Publicerat

Ca 6,9 :)

Publicerat

8x68S.

Har ej den själv, men är bra sugen.

Publicerat

Håller med på 8x68 verkar vara bra duns å ingen magnum

Publicerat

Går och funderar på att antningen byta ut en pipa eller köpa en till ?

Någons som har något bra förslag ? Tänkt att användas på älgpass, vill ha en relativt flak-kulbana och en kaliber som har hög anslags energi även på lite längre håll.. Skadar inte om den är en god björn-dräpare oxå..

6,5x55 känns lite klent i björn-skogen och 9,3:an är väl inte direkt en kaliber för dem lite längre hållen ( åtminstonde inte flak skjutande )

Tips och ideer tas gärna emot...

upp till 300m klarar din 9,3 lätt om man fixar rekylen. kompensera åker man på ändå på det avståndet oavsett kaliber.

Publicerat

Finns typ Accubond som 15g kula?? Borde vara en kalas kombination för längre håll med 9,3an.

Publicerat

Finns typ Accubond som 15g kula?? Borde vara en kalas kombination för längre håll med 9,3an.

250gr 16,2g Accubond finns :)

Publicerat

8x68S klart du ska ha en tysk turbo!

Publicerat

8x68S klart du ska ha en tysk turbo!

ja något sådant är ju mer lämpligt om man ska skjuta bortom 300m.

Publicerat
  • Författare

Jag har funderat lite på en 300wm... Har dock aldrig prova den kalibern tidigare, jag är absolut inte rekyl-känslig men hur är den att skjuta med ? Är det plåster i hela anisktet efter en ordentligt skjutning i skjutbänk ?

Tror ni att det funkar att köpa sig ytterligare en kaliber utan att göra sig av med nån av dem andra 2 ? 9,3 är en underbar kaliber när jag går med hund och 6,5 är en bock och övnings-kaliber för mig...

Publicerat

Jag har funderat lite på en 300wm... Har dock aldrig prova den kalibern tidigare, jag är absolut inte rekyl-känslig men hur är den att skjuta med ? Är det plåster i hela anisktet efter en ordentligt skjutning i skjutbänk ?

Tror ni att det funkar att köpa sig ytterligare en kaliber utan att göra sig av med nån av dem andra 2 ? 9,3 är en underbar kaliber när jag går med hund och 6,5 är en bock och övnings-kaliber för mig...

Har samma pipor som du till min min r8. Och samma funderingar.

Behåll som du säger bägge.

Är sugen på en 8x68s, men eftersom jag inte laddar själv så sticker kostnaden iväg.

Är lite inne på en 7 mm, men om man sätter en dämpare på 9,3 :an så blir även den en mycket potent kaliber.( som det redan nämnts).

O fördelen som jag ser det är att man slipper o hålla på o byta slutstyckshuvudet.

Publicerat

.300 win. mag är inte svårskjuten i en riktigt stockad studsare.

Rekylen är snabb och lite snärtig, men inte obehaglig.  Precis som alla andra liknande patroner så måste man vara konsekvent när det gäller rekylupptagning och hur man håller bössan. Den är inte lika "förlåtande" som t.ex 6,5 och .308.

Men det är inget konstigt med det, bara att öva.  300:an är inte mer svårskjuten än en .30-06, och faktiskt inte så mycket dyrare att skjuta med heller.

- Å andra sidan har jag haft en av mina drygaste upplevelser av rekyl med just .300 WM.  Men det var med en krokigt stockad Krico med ett halvmeter högt kikarmontage.

Jag tycker som sagt att 300 WM är en suverän patron (och även .300 Wby, för den delen). 

.270 och 7mm är bra, men en .30 kalibrig magnum snackar med helt annan auktoritet när det gäller måleffekt på långa håll.

Publicerat

Jag har beställt en pipa i 270 wsm.

Med accubond 140 grains då borde den vara rätt nära dina önskningar.

Publicerat

Köp min 300WSM pipa till R8:an :-)

Den är faktiskt på väg ut ur garderoben.