Publicerat Mars 14, 201313 yr Går och funderar på att antningen byta ut en pipa eller köpa en till ? Någons som har något bra förslag ? Tänkt att användas på älgpass, vill ha en relativt flak-kulbana och en kaliber som har hög anslags energi även på lite längre håll.. Skadar inte om den är en god björn-dräpare oxå.. 6,5x55 känns lite klent i björn-skogen och 9,3:an är väl inte direkt en kaliber för dem lite längre hållen ( åtminstonde inte flak skjutande ) Tips och ideer tas gärna emot...
Publicerat Mars 14, 201313 yr Hela min R93 professional match i 300WM såklart Flackskjutande och med bra effekt Även om du väljer en annan pipa så kan jag varmt rekomendera 300WM.
Publicerat Mars 14, 201313 yr 375 H&H skulle nog inte sitta så dumt, laddad med Swiftkulorna och du har en potent kaliber som klarar det mesta och lite till.
Publicerat Mars 14, 201313 yr .300 Win. Mag tycker jag personligen är en skitbra patron för de ändamålen som du nämner. Många ojjar upp sig över "magnum", men den är inte speciellt svårskjuten i en välstockad bössa. Inte värre än .30-06 faktiskt. Men prestandamässigt är .300:an långt mycket vassare. R8 har ju en bra stockning så det kommer inte att bli något bekymmer. En 7mm är också ett bra alternativ, men jag föredrar en 30-kalibrig magnum om man ska skjuta långt och få effekt.
Publicerat Mars 14, 201313 yr 270win är en rätt trevlig kaliber! Dock 6,5kula men nog fasen dör björnen av den med
Publicerat Mars 14, 201313 yr 270win är en rätt trevlig kaliber! Dock 6,5kula men nog fasen dör björnen av den med Nu får du plugga Martin!
Publicerat Mars 14, 201313 yr Går och funderar på att antningen byta ut en pipa eller köpa en till ? Någons som har något bra förslag ? Tänkt att användas på älgpass, vill ha en relativt flak-kulbana och en kaliber som har hög anslags energi även på lite längre håll.. Skadar inte om den är en god björn-dräpare oxå.. 6,5x55 känns lite klent i björn-skogen och 9,3:an är väl inte direkt en kaliber för dem lite längre hållen ( åtminstonde inte flak skjutande ) Tips och ideer tas gärna emot... upp till 300m klarar din 9,3 lätt om man fixar rekylen. kompensera åker man på ändå på det avståndet oavsett kaliber.
Publicerat Mars 15, 201313 yr Finns typ Accubond som 15g kula?? Borde vara en kalas kombination för längre håll med 9,3an.
Publicerat Mars 15, 201313 yr Finns typ Accubond som 15g kula?? Borde vara en kalas kombination för längre håll med 9,3an. 250gr 16,2g Accubond finns
Publicerat Mars 16, 201313 yr 8x68S klart du ska ha en tysk turbo! ja något sådant är ju mer lämpligt om man ska skjuta bortom 300m.
Publicerat Mars 16, 201313 yr Författare Jag har funderat lite på en 300wm... Har dock aldrig prova den kalibern tidigare, jag är absolut inte rekyl-känslig men hur är den att skjuta med ? Är det plåster i hela anisktet efter en ordentligt skjutning i skjutbänk ? Tror ni att det funkar att köpa sig ytterligare en kaliber utan att göra sig av med nån av dem andra 2 ? 9,3 är en underbar kaliber när jag går med hund och 6,5 är en bock och övnings-kaliber för mig...
Publicerat Mars 16, 201313 yr Jag har funderat lite på en 300wm... Har dock aldrig prova den kalibern tidigare, jag är absolut inte rekyl-känslig men hur är den att skjuta med ? Är det plåster i hela anisktet efter en ordentligt skjutning i skjutbänk ? Tror ni att det funkar att köpa sig ytterligare en kaliber utan att göra sig av med nån av dem andra 2 ? 9,3 är en underbar kaliber när jag går med hund och 6,5 är en bock och övnings-kaliber för mig... Har samma pipor som du till min min r8. Och samma funderingar. Behåll som du säger bägge. Är sugen på en 8x68s, men eftersom jag inte laddar själv så sticker kostnaden iväg. Är lite inne på en 7 mm, men om man sätter en dämpare på 9,3 :an så blir även den en mycket potent kaliber.( som det redan nämnts). O fördelen som jag ser det är att man slipper o hålla på o byta slutstyckshuvudet.
Publicerat Mars 16, 201313 yr .300 win. mag är inte svårskjuten i en riktigt stockad studsare. Rekylen är snabb och lite snärtig, men inte obehaglig. Precis som alla andra liknande patroner så måste man vara konsekvent när det gäller rekylupptagning och hur man håller bössan. Den är inte lika "förlåtande" som t.ex 6,5 och .308. Men det är inget konstigt med det, bara att öva. 300:an är inte mer svårskjuten än en .30-06, och faktiskt inte så mycket dyrare att skjuta med heller. - Å andra sidan har jag haft en av mina drygaste upplevelser av rekyl med just .300 WM. Men det var med en krokigt stockad Krico med ett halvmeter högt kikarmontage. Jag tycker som sagt att 300 WM är en suverän patron (och även .300 Wby, för den delen). .270 och 7mm är bra, men en .30 kalibrig magnum snackar med helt annan auktoritet när det gäller måleffekt på långa håll.
Publicerat Mars 16, 201313 yr Jag har beställt en pipa i 270 wsm. Med accubond 140 grains då borde den vara rätt nära dina önskningar.
Publicerat Mars 21, 201313 yr Köp min 300WSM pipa till R8:an :-) Den är faktiskt på väg ut ur garderoben.