Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag vill köpa en svensk CG 1900. Hjälp! Vad ska jag tänka på?

Featured Replies

Publicerat

Jag är som sagt ute efter en Carl Gustaf 1900, och den ska vara svensktillverkad.

Hur 17 ser jag skillnad på om den är tillverkad i Sverige eller i Italien?

Har alla svensktillverkade 1900 sex siffror i vapennumret? Italienska har väl bara fem?

Har alla svensktillverkade en gul prick vid säkringen, och har dom italienska en röd?

Och, vad är egentligen skillnaden mellan en Husqvarna 1900 och en CG 1900, förutom att den senare är ihopsatt i Eskilstuna?

För visst sattes väl Carl Gustaf 1900 ihop i Eskilstuna när den började heta Carl Gustaf istället för Husqvarna?

Tacksam för svar! :)

Publicerat

Jag är som sagt ute efter en Carl Gustaf 1900, och den ska vara svensktillverkad.

Hur 17 ser jag skillnad på om den är tillverkad i Sverige eller i Italien?

Har alla svensktillverkade 1900 sex siffror i vapennumret? Italienska har väl bara fem?

Har alla svensktillverkade en gul prick vid säkringen, och har dom italienska en röd?

Och, vad är egentligen skillnaden mellan en Husqvarna 1900 och en CG 1900, förutom att den senare är ihopsatt i Eskilstuna?

För visst sattes väl Carl Gustaf 1900 ihop i Eskilstuna när den började heta Carl Gustaf istället för Husqvarna?

Tacksam för svar! :)

Du hittar svaret om du läser noga här i forumslänken.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=143102&p=1646734&hilit=HVA+1900%2C+FFV+1900+cg+1900#p1646734

Ännu mera i dessa länkar.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=56842&hilit=HVA+1900%2C+FFV+1900+cg+1900

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=74345&p=780903&hilit=HVA+1900%2C+FFV+1900+cg+1900#p780903

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=25639&p=225779&hilit=HVA+1900%2C+FFV+1900+cg+1900#p225779

Publicerat

Man tackar allra hjärtligast! :)

Varsågod! :thumbsup:

Jag hoppas att du finner din information i länkarna o lite mer matnyttigt kanske. :yes:

Publicerat

Varför inte gå på en äkta husqvara istället?

Med vänlig hälsning,

Ks.

Publicerat
  • Författare

Ja, jag har nog kommit fram till den slutsatsen. :)

Publicerat

Har själv en CG 1900 inköpt -76,får du tag på en sån kommer du aldrig att ångra dig,vad än vapenfreakarna säger så är det en av de bästa studsarna som nånsin tillverkats,så fortsätt leta! :thumbsup:

Ligger som en smekning i händerna,nästan,men bara nästan som frugan! :yes:

Komplettera med en kikare typ Zeiss med typ vridfäste,ja då fattas inget! :biggrin:

Publicerat

Vilken kaliber skall bössan ha?

Stefan

Publicerat

Jag vill nog sticka ut näsan och säga att de Italien-tillverkade 1900:orna är minst lika bra.  I alla fall när det gäller precision och funktion.

Men finishen är bättre på de äldre svenska.  Och sen är det ju nostalgin förstås...  Inte att glömma.

Jag gillar ju äldre finska och tjeckiska studsare.  Inte för att jag är finne eller tjeck, utan för att bössorna var rätt sköna...

Inte precisionsmässigt bättre än nya, men skönare...

Publicerat

Jag vill nog sticka ut näsan och säga att de Italien-tillverkade 1900:orna är minst lika bra.  I alla fall när det gäller precision och funktion.

Men finishen är bättre på de äldre svenska.  Och sen är det ju nostalgin förstås...  Inte att glömma.

Jag gillar ju äldre finska och tjeckiska studsare.  Inte för att jag är finne eller tjeck, utan för att bössorna var rätt sköna...

Inte precisionsmässigt bättre än nya, men skönare...

En svensk 1900 är en svensk 1900 o ingen AZ 1900. :thumbsup:

Publicerat

Absolut.  Nostalgin ska inte underskattas  :thumbsup:

Publicerat

Absolut.  Nostalgin ska inte underskattas  :thumbsup:

Nej, det ska den verkligen inte göras! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Har själv en CG 1900 inköpt -76,får du tag på en sån kommer du aldrig att ångra dig,vad än vapenfreakarna säger så är det en av de bästa studsarna som nånsin tillverkats,så fortsätt leta! :thumbsup:

Ligger som en smekning i händerna,nästan,men bara nästan som frugan! :yes:

Komplettera med en kikare typ Zeiss med typ vridfäste,ja då fattas inget! :biggrin:

Visst är det så!

Jag har själv ägt en.

Gud, som jag älskade den bössan.

Fick ärva den efter pappa, tillsammans med en Merkel Drilling och ett gammalt hagelgevär.

Idag har jag bara drillingen kvar. Dum som jag var sålde jag dom andra när jag slutade jaga. :(

Vilken kaliber skall bössan ha?

Stefan

308 eller 30-06. Helst 308.

Publicerat

Tack i alla fall. :)

Du kanske vill ha flera i olika kalibrar! :wink:  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Du kanske vill ha flera i olika kalibrar! :wink:  :thumbsup:

Det vill man ju alltid!  :wub:

Publicerat

Det vill man ju alltid!  :wub:

Då är det bara att du slår till! :thumbsup:  :yes:

• 3 years later...
Publicerat

Finns det någon vänlig själ som har ett info blad eller instruktion  pdf eller kopia av något slag på en CG 1900 ?

Publicerat
1 hour ago The Gunners sa:

Finns det någon vänlig själ som har ett info blad eller instruktion  pdf eller kopia av något slag på en CG 1900 ?

Svårt att hitta pdf el. liknande om CG/HVA 1900. Det du ska tänka på är vad som står på licensen alt. pipan så att det inte står AZ om du ska köpa en om den har org.pipan kvar.

Publicerat

Det vet jag. Äger en. Hade mest varit en kul grej om det fanns en instruktion eller info blad från 70 talet. :)

Publicerat
3 hours ago The Gunners sa:

Det vet jag. Äger en. Hade mest varit en kul grej om det fanns en instruktion eller info blad från 70 talet. :)

Ok! Jag vet inte var du ska få tag på ett sådant ex. Synd att inte Ryds vapenhandel finns kvar. Han var en Husqvarnafanatiker. Prova at tring Tommys vapenservice 036/14 22 20 http://www.tommysvapenverkstad.se/

Det är Tommys son Robert som driver företaget numera efter Tommys hastiga bortgång.:(