Jump to content

Passning & Flåning

Guest bruhner
 Share

Recommended Posts

Guest bruhner

Har en liten tråkig fråga men samtidigt intressant fråga. Vad för olika tekniker använder ni här på forumet för passningen resp., flåning av de djur som skjuts?

Vad gör ni och när? Ta det ganska detaljerat så man förstår från skott till flåning/styckning. Berätta gärna skillnaden på tekniken som används på de djur ni jagar.

Som "nybörjare" vill man ju lära sig mer om vilka varianter som har vilka fördelar i vilka situationer. Inte minns så att man själv kan anpassa sig efter behov.  :D

Det är svårt att beskriva flåning, passning av djur, olika arter behöver olika teknik helt enkelt, hare flås på ett sätt, räv på ett annat, rådjur, bäver, älg, björn på sina sätt. Mycket beror på om skinnet skall tas tillvara.

Att passa djuret beror på anatomin, en fågel är olika emot en hare, och en hare är mycket mindre än ett rådjur, alltså, först måste man få veta vilken art det gäller.

Rådjur tex går att flå framifrån som bakifrån, smaksak.

Det bästa är att få vara på plats och se på och testa själv, det är så man lär sig bäst.

Ett hett tipps e att köpa "JÄGARENS KOKBOK"  isbn:91-518-2665-8

I den går de igenom många djur från skott till gryta.

Mkt detaljerat och med bilder.

Den gav mig enormt mkt som nybörjare o den åker fram än idag eftersom jag anser mig vara nybörjare fortf.

Använder den lika flitigt som andra använder serviceböcker till sina bilar  :D

Sen e de som Alfie säger. Inget går upp mot praktisk inlärnig!

Guest bruhner

Tack för svar. Den boken är nu beställd. :)

Men om vi då tar och minskar ner det till Rådjur. Kan man få några tipps till bra sidor med både bilder och text på nätet? Kanske finns det någon sida som gjort just detta för olika djurarter? Här på jaktsidan finns en bra som gäller rådjur som dessutom är en variant som jag aldrig träffat på förut.

Ett hett tipps e att köpa "JÄGARENS KOKBOK"  isbn:91-518-2665-8

I den går de igenom många djur från skott till gryta.

Mkt detaljerat och med bilder.

Den gav mig enormt mkt som nybörjare o den åker fram än idag eftersom jag anser mig vara nybörjare fortf.

Använder den lika flitigt som andra använder serviceböcker till sina bilar  :D

Sen e de som Alfie säger. Inget går upp mot praktisk inlärnig!

Guest Älgdräparn85

jaktsidan har ju egna tipps att flå ett rådjur.... kolla där... kolla på huvudsidan och se på tips och råd!!!!! lycka till mvh

Guest ville

Vad gäller att dra skinnet av ett rådjur så är jag varm anhängare av att börja framifrån. Jag kämpade i årtal med att försöka komma på hur man skulle sno bakifrån utan att få en massa hår på lårstekarna utan att få till det riktigt - ända till jag en dag sår ljuset och vände på steken s.a.s.

Jag gör numera så här:

Utgångsläge: djuret är urtaget (om bröstkorgen är uppsprättad eller ej spelar ingen roll). Halsen är uppsnittad och struparna väck i och med passningen.

• [li]Snitta halsskinnet runt nacken så nära huvudet som möjligt och häng sedan upp rådjuret med huvudet i en flåklyka eller med en repbit runt nacken.[/li]
    [li]Lägg ett snitt från halsgropen längs ovansidan/framsidan på varje frambenen till en bit nedanför knäleden. [/li]
    [li]Snitta runt frambenen nedanför knäleden och sno fram leden. Skär av leden i den yttersta/nedre ledytan. Kan vara lite knepig att hitta första gångerna.[/li]
    [li]Börja lossa halsskinnet skinnet uppe vid nacken - hjälp till lite med kniven för att få början. Lägg bort kniven och dra neråt för att få  loss skinnet. Dra loss skinnet ändra nedanför lårens knäleder.[/li]
    [li]Skär av lederna i den yttersta ledytan.[/li]
    [li]Häng djuret i bakbenen och skär av huvudet vid atlaskotan - Klart![/li]

Det går snabbt att sno på det här viset - speciellt om djuret fortfarande är varmt, och man slipper plocka bort hår efteråt (förutom lite från halsen, men det står jag ut med).

/Ville

Några små tips från mig:

-passa djuret helst i slaktboden (får mindre flugor och skit i kroppshålan) och då får du bättre arbetsställning samt ljus

-sota aldrig ute i skogen

-häng med skinnet på så köttet inte torkar ut (öppna djuret minimalt)

-skaffa en gammal kyl och gör om till viltkyl att ha hemma i källaren eller garaget (ta upp två hål i dörren - ett uppe och ett nere - och sätt nät för så inte flugorna kommer in)

-häng i minst 40 dygnsgrader

-flå enligt vald metod