Publicerat Mars 17, 201313 yr Hade tänkt att ta steget upp och köpa en riktig system kamera. Förutom diverse naturfoto tänker jag rigga den som åtelkamera (foto och HD-video). Någon som har erfarenhet av att rigga systemkamera för det ändamålet? Smattrar det så pass mycket att viltet skräms? Eller finns det någon systemkamera (för rimlig peng) som är extra tyst? Lite tips uppskattas... vill helst inte lägga mer än c:a 5000:-
Publicerat Mars 17, 201313 yr Det du ska är en spegellös systemkamera! De är helt tysta och har inte ljudet av slutaren som "vanliga" systemkameror. En "vanlig" systemkamera skrämmer garanterat viltet om du nu inte har kraftig zoom-optik och kan ha avstånd. Jag höll på mycket med foto för (egen firma) men skulle jag köpa en kamera idag blir det spegellöst. Smidigare hantering, det blir av att man tar med sig den. Helt tyst och riktigt konsumentvänliga. Kolla på Sony NEX-serien, men något mer specifikt på modellval har jag inte koll på nu för tiden.
Publicerat Mars 17, 201313 yr Kanske svårt att rigga kameran som åtelkamera, med tanke på väder/vind och att du behöver trigga den på något vis. En händig löser säkert det, men det finns redan åtelkameror för ändamålet som är smidigare:)
Publicerat Mars 17, 201313 yr Jag har själv fotat en hel del med Nikon D2x och liknande och även om spegeln ger ett ljud ifrån sig har jag aldrig upplevt att det skulle vara ett problem. Vissa kameror har också en funktion som tar upp spegeln och aktiverar cmos:en då bilden tas. Nackdelen är att man inte ser något genom sökaren men det är fullständigt ljudlöst.
Publicerat Mars 18, 201313 yr Författare Kanske svårt att rigga kameran som åtelkamera, med tanke på väder/vind och att du behöver trigga den på något vis. En händig löser säkert det, men det finns redan åtelkameror för ändamålet som är smidigare:) Vill ju ha en bra kamera (som jag också kan använda som åtelkamera), annars hade jag köpt en kamera specifik för ändamålet... Det där med riggningen tror jag säkerligen att jag kan snickra ihop på något sätt. Har nu hittat att bl.a. vissa Nikon har ett "tyst läge", nästintill, får bli till att kolla upp en sådan.
Publicerat Mars 18, 201313 yr Vill ju ha en bra kamera (som jag också kan använda som åtelkamera), annars hade jag köpt en kamera specifik för ändamålet... Det där med riggningen tror jag säkerligen att jag kan snickra ihop på något sätt. Har nu hittat att bl.a. vissa Nikon har ett "tyst läge", nästintill, får bli till att kolla upp en sådan. Kör med Canon eos 550D, det enda jag tycker du bör använda systemkameran till är att fota/filma viltet när du själv är med. Att använda kameran som någon slags åtelövervakning är inget jag skulle rekommendera utan för den delen vara expert i ämnet, fukt och damm är något som lär tära på kameran... Som tidigare inlägg påpekat..så finns som sagt redan utrustning ämnade för det
Publicerat Mars 18, 201313 yr En systemkamera känns än mer stöldbegärlig än en åtelkamera skulle jag tro när den sitter på ett träd i en skog ensam mitt i natten.