Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur kan jag som helt okunnig köpa studsare utan att bli lurad eller ruinerad?

Featured Replies

Publicerat

Det kan knappast ha undgått någon att jag är ute och letar efter en studsare...

Jag har funderat på några vapen som ett efter ett har avhandlats i trådar här på forumet.

Men grundfrågan kvarstår, om jag ska köpa ett begagnat vapen privat: Hur gör jag? Vilka märken och modeller ska jag titta på, -eller undvika? Vad är det jag ska vara noga med att kolla när jag väl står där hos säljaren, med vapnet i händerna?

Oavsett vilket fabrikat eller modell jag köper så ställs jag inför ovanstående dilemma om jag köper ett begagnat vapen, allra helst om jag köper privat.

Jag är absolut ingen ovan skytt, och jag har ägt flera vapen.

Men problemet är att jag har ägt SAMMA vapen hela tiden, och dom köpte jag inte själv, utan ärvde...

Jag har således NOLL KOLL på hur det går till att köpa en begagnad bössa, och vad det är man ska vara uppmärksam på.

Är verkligen det enda säkra alternativet att köpa nytt för massor av pengar?

Jag har kikat lite på annonser på: 

CG/Husqvarna1900 (svensktillverkad).

Howa (ny).

Weatherby Vanguard (beg).

Antonio Zoli 1900 (beg).

Sako Forester (beg).

Husqvarna 1640 (beg).

Samtliga har rört sig i prisläget runt 5-6,000:-, förutom den nya Howa:n som är dyrare och Husqvarna 1640 som är nästan gratis.

Dessutom finns det massor av Husqvarna och Stiga-studsare i 30-06 på Blocket för inga pengar alls, de billigaste begärs det 500:- för!

Det är sannerligen inte helt enkelt att leta vapen när man ingenting kan...  :blush:

Jag är EVIGT TACKSAM för all hjälp jag får!

Publicerat

Hej!

Ska verkligen inte påstå att jag är någon sorts expert när det gäller vapenköp (alla bössor jag ägt har jag köpt nya) men ett och annat har man ju snappat upp, främst genom detta och andra liknande forum.

Helt klart är dock att du inte behöver köpa en ny bössa, det finns massor med bra begagnade.

En svenskbyggd Husqvarna 1900 (de blev lite mer ojämna i kvalitén när de började heta CG har jag förstått) i gott skick är en slitvarg som gör sitt jobb utomordentligt. Lika gedigen borde Sakon vara och som trea skulle jag sätta Hq 1640 - mest för att det är en något annorlunda konstruktion. En beggad 640 är enligt mitt tycke bättre då det är en renodlad m 98-mekanism. 

Zoli tycks oerhört ojämna i kvalitén, vissa exemplar är säkert helt ok men risken är att du får tag i ett som är dåligt och då är det pengarna i sjön - särskilt med tanke på de många alternativen på marknaden. 

Howa och Weatherby har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte uttala mig.

Skulle vilja komma med ett ytterligare förslag: Browning A-bolt. Välbyggd bössa som ligger ungefär rätt i pris med som regel god precision och bra kvalité. 

Hoppas att detta gav åtminstone lite hjälp på vägen, lycka till!

/Daniel. 

Publicerat

Tänk så här, gå på ett välkänt varumärke, standardkaliber typ .308, bra kikare är ofta viktigare, är du inte nöjd efter en tid så sälj vapnet. Du behöver ju inte ha bössan livet ut. Lycka till!

Publicerat

Har hittills inte vad jag vet stött på någon som är missnöjd med sin HVA 1900 så av dom du nämner hade det varit mitt förstaval om den inte ska modifieras.

Kan du tänka dig att byta kolv mm så hade jag tagit 640-M98.

Provskjut innan du köper, fördelen med att köpa begagnat, och välj lämplig kaliber, 30 om du bara ska ha en klass 1, 6,5 plus något grövre om du tänker dig 2 st.

/Markus

Publicerat

Mitt tips är att kolla stocken noga. Det är ofta man finner sprickor på gamla bössor där någon gubbe har skruvat isär och sedan inte satt ihop grejerna ordentligt.

Publicerat
  • Författare

Hej!

Ska verkligen inte påstå att jag är någon sorts expert när det gäller vapenköp (alla bössor jag ägt har jag köpt nya) men ett och annat har man ju snappat upp, främst genom detta och andra liknande forum.

Helt klart är dock att du inte behöver köpa en ny bössa, det finns massor med bra begagnade.

En svenskbyggd Husqvarna 1900 (de blev lite mer ojämna i kvalitén när de började heta CG har jag förstått) i gott skick är en slitvarg som gör sitt jobb utomordentligt. Lika gedigen borde Sakon vara och som trea skulle jag sätta Hq 1640 - mest för att det är en något annorlunda konstruktion. En beggad 640 är enligt mitt tycke bättre då det är en renodlad m 98-mekanism. 

Zoli tycks oerhört ojämna i kvalitén, vissa exemplar är säkert helt ok men risken är att du får tag i ett som är dåligt och då är det pengarna i sjön - särskilt med tanke på de många alternativen på marknaden. 

Howa och Weatherby har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte uttala mig.

Skulle vilja komma med ett ytterligare förslag: Browning A-bolt. Välbyggd bössa som ligger ungefär rätt i pris med som regel god precision och bra kvalité. 

Hoppas att detta gav åtminstone lite hjälp på vägen, lycka till!

/Daniel. 

A-bolt:en ser spännande ut.

Tack! :)

Publicerat
  • Författare

Mitt tips är att kolla stocken noga. Det är ofta man finner sprickor på gamla bössor där någon gubbe har skruvat isär och sedan inte satt ihop grejerna ordentligt.

Tack för ett värdefullt tips!

Publicerat
  • Författare

Har hittills inte vad jag vet stött på någon som är missnöjd med sin HVA 1900 så av dom du nämner hade det varit mitt förstaval om den inte ska modifieras.

Kan du tänka dig att byta kolv mm så hade jag tagit 640-M98.

Provskjut innan du köper, fördelen med att köpa begagnat, och välj lämplig kaliber, 30 om du bara ska ha en klass 1, 6,5 plus något grövre om du tänker dig 2 st.

/Markus

Jo, jag vet... :)

Jag har haft just en HVA 1900 30-06.

En helt underbar bössa som jag sköt väldigt bra med.

Ångrar att jag sålde den.

Men idag begär ju folk fantasipriser för dom vapnen.

Publicerat

finns en husqvarna 1900 3006 på ahnö vapen karlstad för 6500 om det är nära till dej

annars så skulle jag titta lite åt tikka hållet  närmare m55 och m65 dom brukar vara rätt uppskattade här på forumet

Publicerat

Men om du köper något sämre kommer du ändå bara längta tillbaks till den där 1900.

Vill nog rekomendera den. Dels för att det är en bra bössa. Men främst för att du om du nu gillade den förra kommer att känna dig hemma med den bössan mycket snabbare än om du köper något helt annat. Antagligen har du även en hel del mer kunskap om just den vapen typen än du tillskriver dig själv... 

Publicerat

jag fattar inte alls storheten med 1900. det snackas mycket om slutstycksgången men när blir det avgörande, som priserna är satta borde det finnas mer att hissa.

den har väl bra kvalitet antar jag men dom flesta jag vet som har dom sliter inte bössor så hårt heller.

jag skulle helt klart gå på något finskt om jag var i valet och kvalet.

Publicerat

Jag förstår inte heller riktigt varför just 1900 är så rosad. Inte för att det är ett dåligt vapen, långt ifrån, men när en modell blir så haussad stiger priserna, (ungeför som att Volvo är sjukt överprisade på begmarknaden i bananrepubliken Sverige) Du får helt enkelt bättre vapen för samma eller till och med mindre pengar om du väntar till du hittar en en Finne.

En bössa som inte är så vanlig och heller inte särskilt uppskattad, är Winchester 70. Pushfeedmodellerna floppade mer eller mindre på marknaden när de kom men är likafullt riktigt bra vapen som oftast skjuter bra för väldigt små pengar.

Här hittar du en Tikka 65 lyx 30-06 med en gammal Swarre på för 3500kr. Inte dumt alls

http://ahnovapen.se/