Publicerat Mars 18, 201313 yr Jag ska köpa en ny hagelbössa eftesom min gamla B25 A1 blev stulen i höstas. Jag söker en bössa som ska hantera både skjutbanan och andjakt med stålhagel. Jag har redan en kal 20 för jakten över stående hund och en drilling för skogsjakten. Det är alltså inte en allround jaktbössa jag behöver utan en bössa som har tyngd och som passar för de jakter där det skjuts väldigt mycket eller för skjutbanan. Jag väljer idag mellan en Renato Gamba Daytona, pre-owned. men aldrig använd för ca 20tkr. Den passar mig o jag gillar den men är osäker på kvaliten. Den har fint trä, engelsk kolv??!!, och ingen gravyr att tala om. Det känns som en sportbössa med jaktkolv. Mitt andra alternativ är en B25:a i nån sorts jubileumsmodell från åttiotalet. Den har svanhalskolv, fast borrning (så klart) och gravyren består av ett förgyllt FN-enblem/Torn på sidan. Den är i gott skick men behöver lite träarbete eftersom kolven varit kapad (men träbiten finns kvar). Pris 25tkr. Är et någon därute som kan ge mig råd, förutom alla som per definition alltid väljer FN bara för att det ska vara FN.
Publicerat Mars 18, 201313 yr Personligen håller jag B25 före en Gamba Daytona på rent tekniska grunder, B25an är bättre gjord helt enkelt och har bättre balans. Så i min värld kokar det ner till två frågor: 1 hur mycket ska du skjuta? Riktigt mycket - B25, mycket eller mindre - Gamba 2 vilken trivs du bäst med? Jag har en svag misstanke om att Gamban har tjockare pipor vilket kan vara en fördel om du ska skjuta lite mer heta stålpilar, så rent jaktligt kanske Daytonan egentigen kanske är mer lämpad. /T
Publicerat Mars 24, 201313 yr Författare Tack på synpunkter. Efter mycket funderande valde jag B25:an. Bra skick, samma pris, bättre andrahandsvärde, mindre risk för måndagsexemplar. Sedan kan jag leva utan choker.Så nu ska jag iväg till vapensmed för att fixa kolven.