Publicerat Mars 18, 201313 yr Hur många uppfödare är det som hänger på detta forum? Kanske vi kan använda denna tråd till att utbyta tankar och erfarenheter, komma med tips och goda råd om uppfödning i allmänhet. gnälla lite på valpköpare som inte ids gå prov (dock utan namn) Genetik och avelshygien, utfodring, parning, valpning är ju ganska lika oavsett ras. Kul att utbyta erfarenheter med andra med samma intresse.
Publicerat Mars 18, 201313 yr De enda valpköpare jag kan känna mig lite gnällig på är de som är ute för lite med hunden i skogen eftersom mitt prio 1 är att de hundar jag föder upp ska få jaga. Finns mig veterligen en hel hoper uppfödare här inne, så de lär säkert hitta tråden.
Publicerat Mars 18, 201313 yr Författare Har sett att det går bra för lilla fröken röd Jämta, kul för både dig och husse. Är det samma mamma till den kullen du har nu?
Publicerat Mars 19, 201313 yr Nej, det är en helt annan tik, men båda tikarna jag har avlat på kommer från samma kennel.
Publicerat Mars 19, 201313 yr Vilka raser föder du upp Freddan? Alpenländische dachsbracke och Engelsk Springer Spaniel (jakttyp)
Publicerat Mars 19, 201313 yr Författare Då har vi Alpländische dachsbracke, Engelsk springer, Jämta och jag föder upp Finsk spets + att jämta har Fauve, fler uppfödare med andra raser? Ska para min ena finnspetstik om hon bara har lust att löpa nåt mer. Hon har inte löpt mer än en gång sedan förra kullen, födda i februari 2011, hur normala är dom här hundarna egentligen
Publicerat Mars 19, 201313 yr Jag har jämtar med Att inte löpa alls på 2 år är inte normalt alls och borde kanske kollas upp. det hade i af jag gjort
Publicerat Mars 19, 201313 yr Författare Ok Jämta jag trodde du lagt ner jämtsidan. Hon har löpt en gång sedan sista valpning i februari 2011 och det betecknas som ganska normalt för rasen, jag som haft jämtar och schäfer tidigare fattar inte alls, dom löper ju normalt två gånger/år.
Publicerat Mars 20, 201313 yr Har precis börjat och skall föda upp posavski gonic och kanske även strävhårig vorshte med klöv/eftersökslinjer
Publicerat Mars 20, 201313 yr Vilket dygn i löpet brukar ni para era tikar? Och hur många gånger? Har just nu parat en av mina ADB. Tänkte bara hälsa på hanen och låta tiken och hanen bekanta sig med varandra för att vänta någon dag med parning. Tiken hade löpt 6, max 7 dygn. Men hon ställde vackert upp sig och 10minuter senare satt de ihop :-) Har tidigare parat vid 8:onde löpdagen och i vissa fall har tiken inte varit villig ens då. Upplever ni att det skiljer sig mycket från tik till tik eller tom mellan löpen på samma tik?
Publicerat Mars 20, 201313 yr Utan att ha större erfarenhet men det kan skilja som fan... 12 dygnet har jag fått det att funka men polare som parat på 18 dygnet och det funkade oxå. En del tikar står hela löpet o andra bara de få dagarna det är högaktuellt. Skulle para wachteln för en 6 år sen men hon gillade inte tilltänkt hane, åkte till hanen men tiken vägrade.. fick ta med hanen hem som bodde här en hel vecka och höll på att frijucka ihjäl sig... men närmare än 1 m i från surkärringen fick han helt enkelt inte komma. Basketbollen på baksidan blev iallafall rätt sliten och äcklig.... Dominant tik och förmodligen lite vek hane. Tycke uppstod inte om man så säger....
Publicerat Mars 20, 201313 yr Generellt sett så infaller höglöpet runt dag 10/11 och håller i sig allt från några timmar till en vecka. Mina har i regel parat sig runt dygn 13 och de får para sig tills tiken inte längre står för hanen. Kanske inte helt nödvändigt enligt en del, men why not liksom, man maximerar ju chanserna att det tar sig, för ägglossningen kan ju variera på dygn.