Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norma, Sako, Lapua mm.. vad bör jag ha? .308w

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Jag funderar fram och tillbaka vilken kula jag bör ha till min/mina .308w?

Jagar mest Älg, Hjort och Gris, men vill även ha något som fungerar till pyrschen.

Har tänkt ha den ena studsaren till pyrsch pga bättre optik osv, men den ska självklart fungera till det andra med om tillfälle ges.

Den andra studsaren kommer ha rödpunkt alt. kikare, snabbfäste så de öppna riktmedlen kan användas och denna bössan ska som ni hör användas till drevjakt osv där snabba skott kan behövas.

Ska jag använda mig av en och samma ammunition till båda eller ska jag använda olika beroende på vilken typ av bössa och jakt jag ska använda mig av?

Tack på förhand.

Publicerat

Vulkan till älg och gris och Nosler BST till smygjakt. så har jag tänkt

Publicerat

Hej.

Jag funderar fram och tillbaka vilken kula jag bör ha till min/mina .308w?

Jagar mest Älg, Hjort och Gris, men vill även ha något som fungerar till pyrschen.

Har tänkt ha den ena studsaren till pyrsch pga bättre optik osv, men den ska självklart fungera till det andra med om tillfälle ges.

Den andra studsaren kommer ha rödpunkt alt. kikare, snabbfäste så de öppna riktmedlen kan användas och denna bössan ska som ni hör användas till drevjakt osv där snabba skott kan behövas.

Ska jag använda mig av en och samma ammunition till båda eller ska jag använda olika beroende på vilken typ av bössa och jakt jag ska använda mig av?

Tack på förhand.

Använd den ammo som går bäst i bössan! Bondade kulor är att föredra om du skjuter matvilt.

Ena bössan kanske skjuter bäst med Lapua till jakt och norma för övning. Den andra kanske vill ha Swift a-frame!? och sako fmj...... Lägg där till en splitter kula för räv och annat som ska grävas ner efter skott.

Sen går det lägga till variabler som att jakt ammon ska "samskjuta" med övning(helmantel för tex toppfågel)

Är man noga så laddar man själv.... Dvs vill ha bondade kulor som samskjuter med helmantel och kanske en varmintkula, dessutom i två olika vapen... Ett utmanande projekt med många 1000 tals skott på bana och mycket skoj på vägen.

Publicerat

Grattis i efterskot för de första!

Vart bor du? Tänkte om du intenhandladdar så kan man ju alltid se om det finns någon större jaktaffär i närheten som inhyser lite andra märken oxå.

Winchester powermax hqr blivit poppis! Likaså silvertipen från samma märke. Sen har du ja massa andra märken o välja på oxå. Stort utbud är alltid roligt OCH jaktammo ska få kosta pengar :)

Mvh

Publicerat
  • Författare

Tack för bra svar!

Jag är ju inte den som hunnit jaga massor än, första egna bössan köpte jag i fjol och innan dess lånade jag en studsare.

Jag har därför endast kört med en sorts patron sen dess, och det är Winschester powermax bonded 9,7g. den har fungerat kanon och skjuter tätt, samt samskjuter med norma jm kulan.

Har väl tänkt behålla den patron till iallafall ena studsaren, och isåfall den som ska användas till pyrschen, eller vad tycker ni?

Tanken går väl åt att jag skulle vilja ha en kula med lite tyngd till drevbössan (drevbössan är inte inhandlad än), tänker jag fel?

Jag bor i Åby utanför Norrköping så jag har ju nära till många ställen runtomkring som har olika sorters ammunition.

Att ladda själv är något som skulle vara roligt att göra men som tyvärr inte är möjligt just nu.

tänkte även passa på att fråga vad ni skulle använda för riktmedel till en drevbössa, rödpunkt eller kikare? sällan skott över 50m på de marker jag jagar och om det finns chans för längre håll så använder jag mig av pyrsch-bössan.

Publicerat

För det fall att du någonsin jagar med begränsningar för sugga/för visst antal taggar på hornbärande osv, helt klart en lågförstorande tub, lingonlysen har sin rätt/plats i tillvaro men inte på en passkytts drevjaktspang, detta är då min åsikt.

Kulval/ammo osv, tja det som skjuter bra i din pang, Hornady ammo om sådan finns i närheten är inte dumt alls, SST är en bra, billig och adekvat välskjutande kula för att motivera att nyttjas, tycker inte att du skall syssla med mer än 1 laddning,

kommer bara att sluta med att du har en pang nollad för den andra ammon, den som är slut/glömd/tappad osv. /CHristian

Publicerat
  • Författare

För det fall att du någonsin jagar med begränsningar för sugga/för visst antal taggar på hornbärande osv, helt klart en lågförstorande tub, lingonlysen har sin rätt/plats i tillvaro men inte på en passkytts drevjaktspang, detta är då min åsikt.

Kulval/ammo osv, tja det som skjuter bra i din pang, Hornady ammo om sådan finns i närheten är inte dumt alls, SST är en bra, billig och adekvat välskjutande kula för att motivera att nyttjas, tycker inte att du skall syssla med mer än 1 laddning,

kommer bara att sluta med att du har en pang nollad för den andra ammon, den som är slut/glömd/tappad osv. /CHristian

Var helt inställd på att använda rödpunkt men har under senaste veckan tänkt mer och mer på en lågförstorande tub ist, och det pga just det du säger om taggar och att helt enkelt kunna vara 100% säker.

Är inte bekant med Hornady eller SST men dessa ska kollas upp.

Jo jag har tänkt på det under dagen att det vore väl vettigast att när jag ändå skaffar en .308w till så är det bäst att skjuta båda med lika kula.

Men om jag går ifrån winschesters 9,7g. Ska jag då tänka på vikten på kulan när jag väljar ammunition till bössorna?

Ni med större erfarenhet kan väl svara på vad ni skulle välja och hur ni skulle resonera vid ett val av kula om ni jagar så som jag kommer göra och med två olika bössor.

Publicerat

Tja det första och huvudsakliga som beslutar åt en är om pangen skjuter tillräckligt bra med ammon,

om båda skjuter bra eller ok med en sorts pilar är det bra och kom ihåg,

gör jaktens praktiska moment så enkla som möjligt för dig, dvs det du kan påverka göra enkelt, funkis osv skall vara det, allt för att resultaten skall bli så bra som möjligt.

Lite för att göra hål på en bubbla men viltet dör av i praktiken vilken på marken förekommande kula som helst, det svaret, tråkigt som det är gör att du kan fokusera valet på det som skjuter väl i pangen,

det är bara det man träffar väl som dör, annars springer viltet vidare och det blir en massa tråkigheter. /Christian

Publicerat
  • Författare

Tja det första och huvudsakliga som beslutar åt en är om pangen skjuter tillräckligt bra med ammon,

om båda skjuter bra eller ok med en sorts pilar är det bra och kom ihåg,

gör jaktens praktiska moment så enkla som möjligt för dig, dvs det du kan påverka göra enkelt, funkis osv skall vara det, allt för att resultaten skall bli så bra som möjligt.

Lite för att göra hål på en bubbla men viltet dör av i praktiken vilken på marken förekommande kula som helst, det svaret, tråkigt som det är gör att du kan fokusera valet på det som skjuter väl i pangen,

det är bara det man träffar väl som dör, annars springer viltet vidare och det blir en massa tråkigheter. /Christian

Jo jag har väl förstått att bara hitta en ammo som skjuter bra i båda vapnen kan vara en utmaning i sig.

En träff på rätt ställe är a och o, självklart. Det är inte mycket som tar sig långt vid en bra träff oavsett kula.

Skulle ändå vara roligt att höra era resonemang vad gäller olika .308w kulor, vad ni tycker och tänker och vad fick er att välja den kulan ni har förutom att den skjuter bra i era bössor?

/Mattias