Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ännu en HVA 640 8x57IS - blivande projekt

Featured Replies

Publicerat

Licensansökan är inlämnad på min nya bössa, en oborrad HVA 640 8x57IS, med valnötsstock. Denna bössa ska byggas om jag ska kapa pipan och blästra. Montera en aimpoint och sätta på en gummistock...

...eller INTE. :wink:

Jag tänkte däremot slipa ner stocken och olja på nytt, den ska få en snygg orange bakkappa och ev nya öppna riktmedel. Jag velar lite om jag ska låta borra bössan och sätta på snabb-klackar men jag har inte bestämt mig än.

Eftersom bössan är tänkt som drevbössa vill jag helst ha kvar flaggsäkringen. Om det nu blir nån form av kikare så har jag funderingar på en sån här kan det passa? http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/473058&

Eller är det nån som har andra förslag? Bössan kommer ändå bli lite budget annars hade jag nog kört en M70-säkring, jag kommer nog att fixa kolven själv oxå. Dels för pengarna dels för att det är kul att pula lite. Det jag funderar att eventuellt göra att snickra om den befintliga kolven, slimma ner och öppna pistolgreppet lite. Det jag också funderade på var om en 146-stock och 640-stock är utbytbara (med inpassning). Det är ju ändå samma mekanism

OM bössan skjuter skapligt tajt så kanske min .308W får på foten. Jag vill inte ha för många bössor utan det är kul om man har en som passar till allt.

/M

Publicerat

Haha, höll på att bli lite less när jag läste inledningen. Tänkte "inte en sån tråd till" ;)

Beroende på hur de öppna riktmedlen är och hur bra du skjuter med dem skulle jag nog börja med att låta bössan vara oborrad. Det finns få sådana kvar...

Men om du inte känner dig bekväm med de öppna riktmedlen så är det klart att det först och främst är din jakt som ska prioriteras så då kan ju ett kikarsikte vara på sin plats. Varför inte i ett trevligt vrid-/snabbmontage så att du kan använda de öppna riktmedlen i nödfall.

Säkrigsflaggan kan säkert vara ett bra tillskott, har ingen erfarenhet av det själv dock.

Kolvarna borde ju rimligen vara utbytbara, kanske med lite inpassning men en M98 är ju en M98. ;)

Ser fram emot att följa tråden - snåla inte med bilder och lycka till! ;)

Publicerat
  • Författare

Det blir ingen kortisbössa iaf ;)

Det är ju ett dilemma detta med riktmedel men det lutar åt att låta den vara och vid behov sätta dit en docter med nåt snyggt montage. Men dit är det långt...

Bilder kommer var så säker...

/M

Publicerat

flaggsäkring skulle jag undvika för drevjakt tycker dom är lite för krångliga att manövrera snabbt.

Publicerat
  • Författare

flaggsäkring skulle jag undvika för drevjakt tycker dom är lite för krångliga att manövrera snabbt.

Har också varit inne på det. Får utvärdera det under jakt annars blir byte. Tänker inte göra nåt innan behov uppstår dock...

/M

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Sitter och lurar lite. Var och köpte mig ett aimpoint micro igår och blev lite frälst. Detta kommer förmodligen att sitta på hva:n... Funderade då också på att komplettera med en sidosäkring samt att gänga för en kikare.

Är det nån som har denna konfig och isf hur funkar det? Eller ska man satsa på en M70?

M

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har vart iväg och skjutit bössan och jäklar vad den va bra. INGEN upplevd rekyl med jaktmatch, .308:an sparkar mer, skjuter tätt inom 15 cm på 100 m med en aimpoint micro, vad mer behöver man :D

Det enda är väl att det blir stök med att borra den bakre klacken. Känns som att slutstycket tar i ev. sikte...

Kolven blir nog inte mycket gjort med heller den var i toppskick.

Det som ska göras är att uppgradera de öppna riltmedlen

Tips på bra sådana mottages tacksamt

Och återigen 8x57IS: vilken fullträff.

M

Publicerat

Trevligt att höra att allt gick bra i ditt projekt.

Håller själv på och restaurerar upp en HVA 640 i 8*57JS. Tyvärr gick inte min kolv att rädda gå gamgubben spräckt den fullständigt (och senare spikat ihop den med 2" som han slipat ner!) så det blir en hogue. Slipat all rost och ska nu skicka in den för omblånering. på den åker en 2-10*38 Weaver Classic V och på med timey säkring och bort med flaggan.

Förhoppningsvis är allt klart tills det är dags att panga på pappers-älg i år.

Publicerat
  • Författare

Japp toknöjd. Bilder kommer ikväll när ungarna lagt sig...

Lite besviken är jag nog ändå, hade sett fram emot att pula lite med den ;)

/M

Publicerat

Här är min motsvarande... men 146:a i 9,3x57.

http://jagareforbundet.se/sv/jakten/jaktnyheter/2013/04/nu-borjar-vildsvinsjakten-igen/

Ghost ring i vanliga siktesbasen gör att den fortfarande är vackert oborrad. Begränsar användningsområdet något, men jag har fler bössor för andra ändamål. Gillar att ha en smidig retro. Om jag skulle borra den tror jag att jag skulle kosta på ett hak. Dyrt och inte flexibelt jämfört med vrid, men känns mer rätt. OM man ska ha något.

Instämmer dock med Mad dog. M70 med Bush guard står på listan. Kanske även ett Timney-trycke. Gillar tvåpunktstryckets känsla för detta ändamål, men har tvingats inse att jag inte skjuter lika bra med det på rörliga mål. Helt otrimmat idag; rent, men väl hårt.

Publicerat
  • Författare

Grann bössa.

Min tanke för framtiden är att kosta på ett vrid eller hakmontage men just nu finns inte ekonomin. Så det fick bli borrning istället men det gör bössan mer mångsidig.

Just nu så har jag bara denna studsarn i skåpet då jag krängde av min .308 nyss så man vill ju ha möjligheten till punkten.

/M

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har bössan vart hos mig ett tag. Resultatet är att det dykt lite torrsprickor vid bakkappan, den ska mao bytas. Blir förmodligen en röd och att jag oljar upp kolven med en mörkare olja. Har hittat "Schaftöl". Nån som kan uttala sig om den? Nån som har tips på hur man får bort oljan i nätskärningen utan att paja den. Den e jäkligt fin och behöver inte göras om.

Sen kommer jag ev att lämna den för att borra en bakre klack också då jag funderar på att kunna ha en fast vakkikare att skifta Micron med.

Detta innebär i sin tur att det förmodligen blir ett nytt trycke med sidosäkring. Det jag klurar lite är huruvida man kan byta detta själv? Handlar det om avancerat smide eller brukar det vara mer "bolt-on". Jag är inget tekniskt geni men inte helt tappad bakom en vagn heller... Jag är också medveten om riskerna så för att bespara vissa kommentarer om det kommer jag vid minsta frågetecken lämna in bössan. Flaggan får vara kvar för den skull man ska in bland granarna och leta gris...

Det kommer också med tanke på kikaren att bli en höj-o-sänkbar kolvkam. Även detta blir hemmavid.

/M

Publicerat

Du kan ta en "fluckt" på min tråd i grannforumet!!

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=160349

Gillar org,kolven och därför byggde jag på den!

MVH Mollskinnaren!

Publicerat
  • Författare

Du kan ta en "fluckt" på min tråd i grannforumet!!

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=160349

Gillar org,kolven och därför byggde jag på den!

MVH Mollskinnaren!

Trevlig pang. Var det klurigt att byta trycke?

Själva träarbetet är inget som oroar mer än tips på bra olja och bets...

/

Publicerat

Trycket är hyffsat lätt att byta. Däremot är justeringen av trycket lite svårare.

Jag fick lite hjälp med finjusteringen.

Bets är väl en personlig sak och välj den kulör du gillar.

Olja! Ja, min egen favorit är Tru-Oil. Mer väderbeständig och slitstark

får man nog leta efter. Ger en hård yta!!

MVH Mollskinnaren!

Publicerat
  • Författare

Trycket är hyffsat lätt att byta. Däremot är justeringen av trycket lite svårare.

Jag fick lite hjälp med finjusteringen.

Bets är väl en personlig sak och välj den kulör du gillar.

Olja! Ja, min egen favorit är Tru-Oil. Mer väderbeständig och slitstark

får man nog leta efter. Ger en hård yta!!

MVH Mollskinnaren!

Ok får se om det blir tryckbyte själv eller inlämning?

Jag var lite på igår kväll så jag kapade kolven och betsade med narvsvärta. Det blev helt ok. Tyvärr när jag köpte bakkappan idag så är jag tvungen att slipa ner kolven ett par mm för inpassningen. Så det blir till att slipa ner hela skiten igen :( där fick man för att man hade bråttom...

Var får man tag på tru-oil? Är det ett varumärke eller eller namn på oljan per se?

/M