Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

klasstillhörighet på "varmintkulor"

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag undrar om någon på förbundet kan svara på om s.k varmintkulor för en .222 rem räknas som klass 2, under förutsättninga att kulvikt och E100 klarar kraven?

Tanken var att skapa en bra laddning för lodjur där man ej får något utgångshål.

Publicerat

"Kula som är konstruerad för att expandera" är vad man får använda i klass 1 & 2. Man kan lugnt säga att en varmintkula uppfyller det kravet. Om det sedan är en bra kula för lo kan jag bara spekulera i. Risken är ju att om kulan är för expolosiv så penetrerar den inte tillräckligt för att nå vitala organ. Vi pratar ju intre om kråkor och liknande här utan ett djur av ett rådjurs storlek och större. Jag skulle därför tro att en normal ej bondad blykula som är åt det mjukare hållet vore att föredra framför en extremt explosiv kula.

Publicerat
  • Författare

Hej och tack för svaret.

Du har säkert rätt om kulan, men man ser ju filmer där det skjuts coyote med varmintkulor med minst sagt knallochfall-effekt och dessutom utan utgångshål. Det var därifrån som jag fick idén. Min tvekan med kravet på den expanderande kulan var om det var tänkt att kulan skulle måsta behålla den större diametern.

men, tack för svaret i alla fall.

Publicerat

Tror inte att det är någon fara att det inte blir nog djup inträngning. Sköt en råbock med 58grains V-max i 6mm PPC. Det blev inte genomskott men resterna av kulan satt på motsatt sida mot revbenen. Är övertygad om att samma händer med en stor kisse. Har just varit och tittat på skinnen från två stycken skjutna med 308win och blyspets och skinnet var ganska tilltygat.

Publicerat

Intressant - man måste ju testa för att veta. Här får man tänka till när det gäller kulvikter, kalibrar, kultyper och inte minst hastigheten. En 58gr Vmax i en 6PPC låter onekligen som en tämligen explosiv kombination. Sedan beror det ju på var träffen tar - är det bogbladet kanske det inte blir bra men är det mellan ett par revben så lär det ju vara mindre problem. Det var det som var min poäng - en säker död är högsta prioritet. En kula som inte når vitala organ och leder till ett eftersök skulle kunna utgöra ett brott mot § 27 i jaktlagen som säger att jakten inte ska bedrivas så att viltet orsakas onödigt lidande. Man får därför använda lite sunt förnuft och inte experimentera för mkt bara!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.