Publicerat Mars 22, 201313 yr Utan att ha ägt någon av bössorna (har dock skjutit med båda) skulle jag utan tvekan välja Blasern. Merkeln tycker jag känns något "rapplig" och den ger inte ett särskilt helgjutet intryck. Visserligen kan det ju vara bra (teoretiskt) att kunna byta pipa utan verktyg men jag tror att nackdelarna med bössan äter upp denna fördel. Själva repeteringen tycker jag känns hårdare och trögare på merkeln medan blasern går mycket jämnt och relativt lätt, visserligen har blasern en längre repeteringsrörelse men för mig går det fortare att ladda om med blasern än med merkeln då jag måste ta i mer med den sistnämnda. Jag är heller inte helt såld på merkels konstruktion med kugghjul och mekaniska länkage utan föredrar blasers konstruktion, dessutom borde väl merkeln kräva att man demonterar pipan för att kunna göra vapenvård på ett vettigt sätt (alltså inte bore-snake) medan det räcker att ta loss slutstycken på blasern. Så jag skulle välja en blaser framför en merkel alla dagar i veckan - även om jag själv valt en icke rakrepeterande pipbytesbössa. /Daniel
Publicerat Mars 22, 201313 yr Har en fundering när det gäller Helixen: vad händer,och hur lätt är det att det kommer skit, typ barr i kuggen?? Borde inte vara otroligt att det letar sig in nåt skit där? Blasern är ju lättare att ruska ur diverse dynga inbillar jag mig.
Publicerat April 30, 201313 yr Jag går i samma tankar, och har slagit Blaser ur hågen. Det beror på att jag är lång och både 93an och 8an är korta. Jag får alltså slutstycket i ansiktet vid repetering. Tyvärr ett ofrånkomligt faktum. Har läst mycket i olika forum, och många är rädda att barr od i helixen är svåra att få bort. Både blaser o helix har sin uppspänningsmekanism. Det gör att man kan vara tyst i skogen, ha laddat men inte uppspänt när man förflyttar sig. Inget barr kommer in. Jag upplever bägge bössorna som säkra och bra, och tror att barr inte är ett reellt problem. Under min tid i försvaret fick jag aldrig eldavbrott pga barr. Vi ska röra oss i skogen några timmar, inte ut i strid...:-) Om helix 1:2 mekanism håller borde visa sig snart. Jag försöker att inte vara framstegsfientlig. Det kanske håller jättebra. :-) Det verkar vara svårt att uttala sig i de forum som finns utan att röra upp känslor. Jag försöker sakligt jämföra: känsla, precision, kvalitet, funktioner. Sen sammanfatta. För mig går alltså blaser tyvärr bort av ovan nämnda skäl. Helixen leder pga repeteringen, men kanske finns det andra märken... Jag letar!
Publicerat April 30, 201313 yr Brownings variant är ju intressant, marel heter den har jag för mig! Kolla den Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Publicerat April 30, 201313 yr Vad är problemet med att man behöver lyfta på skallen när man repeterar en Blaser? Lyft på huvve, få en överblick och sen på't igen. Bara stirra genom kikaren kan innebära en avsevärt större risk för en hund som kommer in på spelplanen till exempel. Jag kan inte se en enda situation där det skulle vara en fördel med att inte behöva lyfta på skallen. Maral ja... Vilken revolution, sälja en trasig halvautomat för dubbelt så mycket pengar mot en som fungerar
Publicerat April 30, 201313 yr Lite svårt att se att längden har någon betydelse i det här som många andra fall . Är själv nästan 2 meter och jag tror mer på anläggning och vilken bakkappa man har, har själv aldrig fått slutstycket i ansiktet! Men som svar på frågan så skulle jag köpa Blaser men då R8 om du ska köpa nytt. Ingen större skillnad i pris och en nyare konstruktion. Har själv en R93 och ser ingen anledning att byta till R8 men om jag inte hade någon bössa innan hade det blivit R8.
Publicerat April 30, 201313 yr Både Blaser och Helix är skrivbordsprodukter av tyska ingenjörer, därav utseende och funktion, den enda skillnaden är att R93:an har visat sig hålla/fungera/skjuta väl efter att ha prövats intensivt under ett stort antal år och antal vapen. Helixen har jag sett/läst så mycket tveksamt om att jag inte ens skulle för en sekund överväga den. Har man sådan kroppskonstitution att man tror sig slå kind/nästa i bulten på en R93, föreslår jag en kolvförlängare eller en vettigare skjutstil, endera kommer att hantera problemet, om det existerar. /Christian
Publicerat April 30, 201313 yr Helix hade jag sönder på 5 min! Toklåste sig i mekanismen? Min blaser har hållt i 5 år. Sen är valet ditt. S.
Publicerat April 30, 201313 yr Min helix är skit, det finns inga roliga kalibrar att köpa till den har funkat till 100% den är lättare än r8 som efter jag köpt helixen känns som en klump. r8 går att få kortare totallängd på. Efter träning skjuter du lätt fyra skott på ena hållet på älgbanan. den funkar att ta bort pipa och kikare på utan träfflägesförändring!
Publicerat April 30, 201313 yr Jo ni kan ju gå in på rs och söka , min helix, så ser ni min provserie med 9,3x62 och pipbyte och kikarbyte mellan skotten och efter jag breakat in så drog jag ca 24 skott i snabb följd med ett extra mag och extra laddare och den funkade! denna serie tog ca 40 sec så pipan var het! Jag håller helixen något bättre än blasern men jag har beställt en r93 med grs kolv i kaliber 6xc så helt skit tycker jag inte den är
Publicerat April 30, 201313 yr Den jag prova höll 3 repeteringar sedan fastnade slutstycket? Är inte särskilt imponerad. Skulle vara kul och köra en som hunförarblssa en säsong. S.
Publicerat April 30, 201313 yr Den jag prova höll 3 repeteringar sedan fastnade slutstycket? Är inte särskilt imponerad. Skulle vara kul och köra en som hunförarblssa en säsong. S. slängde dom skiten? du kan få testa min om du vill 37000kr, välj mellan 308 med maxim eller 9,3x62 med maxim! Ah du får bägge för priset!
Publicerat April 30, 201313 yr Den försvann fort som tusan:O Nja 37000:- får man en dubbel studsare för. S