Publicerat Mars 22, 201313 yr Funderar på att köpa en ren pyrschbössa och vill ha 7mm rem mag. Men vilket vapen ska jag ha? Ska vara bra precision på långt håll och ett driftsäkert vapen. Bryr mig inte så mkt om utseende och blir nog begagnat om jag köper. Har en browning bar nu och den är inget vidare på längre håll... så vad tror ni? Har tittat en del på tikka som verkar vara ett vettigt alternativ?
Publicerat Mars 23, 201313 yr Hej,Browning X-bolt kanske? Dom brukar ju skjuta bra som Tikkan. /Lars.
Publicerat Mars 23, 201313 yr Har en 7 mm RM och det är en Custom med sakolåda som bas. Det du skall se upp med är pipan. Den tar snabbt slut på en magnumkaliber och ligger på 7mm r troligen runt 1500 skott. Min ligger där ungefär och det är dags att byta pipa då precisionen börjar försämras. En underbar kaliber men skjut den innan för kan man inte handskas med den blir det inget tättskjutande. Vapnet bör också ha lite vikt för att fånga upp kraften och jag ser mig hellre ett vapen på ca 4,5 kilo än 3-3,5. Mina små tips å råd
Publicerat Mars 24, 201313 yr Författare Värdefulla tips! Värt att tänka på. Okej, jag har hört att X-bolt har ungefär samma träffbilder som Bar? Men det är spm sagt bara vad jag hört.
Publicerat Mars 24, 201313 yr Skulle nog säga med min erfarenhet att i dom flesta fall skjuter X-bolten mycket bättre än en Bar. /Lars.
Publicerat Mars 25, 201313 yr Tikka T3- ny, inte beg, en 7 Rem mag håller maximalt för 1500-2000 skott men det går lika bra att knäcka en sådan pipan med två vändor på älgbanan, 95 av 100 skyttar märker inte skillnaden, de andra sörjer tilltag av det slaget. /Christian
Publicerat Mars 25, 201313 yr Som ovan dvs en ny Tikka T3 är nog det enklaste. Alternativt köpa en sleten jävel billigt och räkna med att den behöver pipas om direkt.
Publicerat Mars 25, 201313 yr Författare Då antar jag att det gäller samma sak med 300 WM? Har funderat lite på den också och vad jag förstått så är den väldigt lik 7mm RemMag?
Publicerat Mars 25, 201313 yr Same, same, i teorin och i praktiken, det finns kulor som gör båda kalibrarna till rena långhållsmonster, av oklara skäl så laddas de långt oftare med exempelvis Oryx. /Christian
Publicerat Mars 25, 201313 yr Författare Nu får du förklara för den okunnige! av oklara skäl så laddas de långt oftare med exempelvis Oryx.
Publicerat Mars 25, 201313 yr Oryx har balistiska egenskaper som liknar en tegelsten, eller med andra ord, man köper, tränar och strävar efter att använda en mycket potent rigg, med räckvidd, precision och effekt, sedan stoppar man i en laddning med en kula som gör sig bäst inom 200 meters sträcket, på räv, ty annat vilt kommer den obönhörligen att göra en riktigt äcklig sörja av, tänk er ett bogskott med en 7 rem mag på 60 meter med en oryx!? En 7/300 Rem/Win mag är för mig en handladdares början, där man efter visst tänkande väljer en kula som passar den avsedda jakten och är anpassad till viltet, där man medvetet väljer att inte ta exempelvis bogskott på rå på 50 meter osv utan det skottet tas inte osv. Men det är jag, mitt tänk och mitt sätt att relatera till tillvaron. /CHristian
Publicerat Mars 25, 201313 yr Du skall köpa en sako 85 finnlight med snälltryck som finns på torsbo. vet vem som ägt den och den sköt snuskigt bra och i nyskick dessutom. det kunde hända att den öppnade upp en 3-skottsserie på en 15-18mm ibland men för det mesta blev det bara ett hål med ojämna kanter Bara ett tips
Publicerat Mars 25, 201313 yr Skall tillägggas, bössan har inte gått 100 smällar än! Du skall köpa en sako 85 finnlight med snälltryck som finns på torsbo. vet vem som ägt den och den sköt snuskigt bra och i nyskick dessutom. det kunde hända att den öppnade upp en 3-skottsserie på en 15-18mm ibland men för det mesta blev det bara ett hål med ojämna kanter Bara ett tips
Publicerat Mars 25, 201313 yr Författare Då har jag blivit något klokare! Tikka T3 Super varmint lär väl vara den av Tikkas modeller som är bäst lämpad för långhållsskytte?
Publicerat Mars 27, 201313 yr Oryx har balistiska egenskaper som liknar en tegelsten, eller med andra ord, man köper, tränar och strävar efter att använda en mycket potent rigg, med räckvidd, precision och effekt, sedan stoppar man i en laddning med en kula som gör sig bäst inom 200 meters sträcket, på räv, ty annat vilt kommer den obönhörligen att göra en riktigt äcklig sörja av, tänk er ett bogskott med en 7 rem mag på 60 meter med en oryx!? En 7/300 Rem/Win mag är för mig en handladdares början, där man efter visst tänkande väljer en kula som passar den avsedda jakten och är anpassad till viltet, där man medvetet väljer att inte ta exempelvis bogskott på rå på 50 meter osv utan det skottet tas inte osv. Men det är jag, mitt tänk och mitt sätt att relatera till tillvaron. /CHristian Hrrm.... Hur tänker du då? Vilken typ av vilt menar du? Jag har skjutit ca 10-15 älgar med 7mm REM och Oryx. Allt från 20m tom 360m. Förutom något skott som tagits i väldigt tveksam vinkel, så har det varit genomgående väldigt lite köttförstörning. Det är ingen överdrift om jag säger att skottrensning av trasigt och blodigt kött har varit under 1 kg/älg på merparten av det fällda. Nu har jag iof försökt att undvika att placera mina skott där det finns som mest med ben, dvs helst inte genom bogleden..... Men utan tvivel så har mina skott förstört betydligt mindre än de i laget som skjutit med 8x57, 308, 30-06, 9,3x62, 338 och 45-70. Blandade kulor med tex någon woodleigh, oryx, vulkan, någon koppar kula, lapua mega, silvertipp mm. Dock har jag en älg på mitt samvete som skjutits i bogleden och en som jag lyckats träffa lågt i låret och lågt i ett framben (kalv) som gett ung likvärdig köttförstörelse som övriga älgar som skjutits i laget. Samt 2(? kanske 3, minnet sviktar) älgar med skott snett fram ifrån genom bogblad, där kasserades kanske runt 4-5kg/älg. Dessutom har kulan i ca 75% av fallen stannat i älgen. Men 3 av 5 älgar med genomskott sista hösten med kulan bidrog till att jag började söka en ny kula..... I höstast testade jag Scirocco på 4 älgar och alla blev genomskott. Iof lite köttförtörning även med den kulan, men som sagt så blev det genomskott och väldigt litet utgångshål. Jag gissar på att jag fått någonstans mellan 50-100 orrar och tjädrar också, fast då med fmj. Oftast på 150-200m men några har jag även skjutit på uppmot 300m och några under 100m. Hela och fina fåglar förutom 2 st. 1 orre skjuten genom bröstet och ut genom ryggen med en oryx. Fint ingångshål men hela ryggen var borta, men bröstfileerna var oskadade . Samt 1 tjäder där kulan tagit i en gren direkt framför tjädern. Där "slamsades" ca 1/3 del av fågeln, troligtvis pga tumlande kula samt träsplitter som följde med in i fågeln. Sammantaget är jag skitnöjd med kalibern som allround, (Men jag har inte fått något rå eller hjort med den än...) Dock står även jag snart inför pipbyte och börjar att fundera på om det finns någon kaliber som funkar i princip lika bra på "allt" vilt. Flack kulbana som når ut lite mer och inte blir lika dyr att skjuta med.(Pipbyten och kulor...Flack pga att jag har problem med avstånd pga utan syn på ett öga och då behöver en "förlåtande" kulbana)
Publicerat Mars 27, 201313 yr Vilken kula rekommenderar ni då som allround till allt från räv, bäver och uppåt i storlek? Tänkte börja handladda lite försiktigt när jag har lite mer tomhylsor...<br /><br />Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2<br /><br />
Publicerat Mars 27, 201313 yr Kias Husse- så egentligen håller du med mig? Att dunka in en oryx från en 7 Rem mag i bogen på ett valfritt klövvilt på korta avstånd kommer att vara rejält slaskigt... Att det sedan finns skyttar som har den goda smaken, kunskapen och förmågan att "Nu har jag iof försökt att undvika att placera mina skott där det finns som mest med ben, dvs helst inte genom bogleden....." placera sina skott är en annan fråga, likväl relevant men har inget med resultatet av det jag skulle kunna kalla för missbruket av kula/kaliber/skottplacering som jag beskrev ovan. För min del är en 7 Rem mag en perfekt kaliber för jakt där det förväntade avståndet är 200+ meter och eller där man kan medges möjlighet till särskilt bra skottplacering, för det mesta viltet känns Accubond och A-max som två kulor som kan vara intressanta, 162:or om jag minns rätt. /Christian
Publicerat Mars 27, 201313 yr Jag har skjutit oryx i många år och med 7mm 2-3 år och den fungerar som tänkt när jag gör rätt, alltså - Pang du är död. Har inte haft nå konstigare sönderskjutningar med den än nån annan kula/kaliber, snarare tvärt om på mindre vilt(minsta matvilt är hare) då effekten blir mer FMJ om skottplaceringen sitter bakom bogarna. Har vänner som handladdar och testar kulor hejvilt för att hitta den optimala kombin men de har nu efter några år kommit till insikt att de skjuter för lite vilt per år(ca 10 per/år för att kunna dra egna slutsatser om kulors/kalibrars väl och ve. De har nu sansat sig till bevisligen fungerande kulor till laddningar som skjuter bra i bössorna. Sen att det kan vara kul att testa olika är en annan femma.
Publicerat Mars 27, 201313 yr Kias Husse- så egentligen håller du med mig? Att dunka in en oryx från en 7 Rem mag i bogen på ett valfritt klövvilt på korta avstånd kommer att vara rejält slaskigt... Att det sedan finns skyttar som har den goda smaken, kunskapen och förmågan att "Nu har jag iof försökt att undvika att placera mina skott där det finns som mest med ben, dvs helst inte genom bogleden....." placera sina skott är en annan fråga, likväl relevant men har inget med resultatet av det jag skulle kunna kalla för missbruket av kula/kaliber/skottplacering som jag beskrev ovan. För min del är en 7 Rem mag en perfekt kaliber för jakt där det förväntade avståndet är 200+ meter och eller där man kan medges möjlighet till särskilt bra skottplacering, för det mesta viltet känns Accubond och A-max som två kulor som kan vara intressanta, 162:or om jag minns rätt. /Christian Nja... I den mening att det ger mindre förstörelse att skjuta i staketet än i bogleden oavsett kaliber, håller jag med om. De gånger jag skjutit i bogben/blad så har dessa djur inte sett sämre ut än de som skjutits med andra kul/kaliber val. Oftast tom att 7mm har slagit sönder mindre än liknande skott från tex 8x57, 308 osv. Och som sagt jag har testat på älg från allt mellan ca 20 m och ut på 360m, med samma resultat. Dock tillstår jag att jag inte testat så många olika kulor i min kaliber, att jag kan jämföra just Oryx i förhållande till andra i 7 mm. Så det kan finnas skillnader om man väljer den "bästa" kulan i tex 308 och "bästa" kulan i 7mm och där skottet placerat exakt lika. Den jämförelsen har inte kunnat göras, utan jag kan bara jämföra slamshögarna från mina och de andras älgar. Sen tvivlar jag inte på att det går att hitta en bättre kulan än Oryx som fungerar bättre på både kortare och längre håll, tom till ett bättre pris än Oryxen.
Publicerat Mars 27, 201313 yr Författare Nosler är inget alternativ? Har det till maxladdade 30-06 och där är utgångshål som ett lillfinger på en 60 kg gris.