Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Instickspipa till drilling

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag funderar på att importera en drilling från Tyskland. Denna har redan en instickspipa inpassad. Jag har förstått att det förekommer att man får licens, även utan att bedriva yrkesmässig jakt. När jag senast frågade vapenhandläggaren här i Karlstad fick jag ett utdrag ur FAP som svar, och det verkade svårt.

Finns det som medlem någon hjälp eller råd att få från SJF? De som får licens, är det för att de redan är inpassade i vapnet?

Tack på förhand.

Jacob Holmqvist

Publicerat

Här svarar SJF. Denna fråga har vi diskuterat med myyndigheterna i evighet... Ola är den som är uppdaterad på de svar vi får.

Publicerat

Jo det roliga är att Rikspolisstyrelsen, Naturvårdsverket och vi har föreslagit regeringen att ändra vapenförordningen (det är lätt och kan ske varje torsdag på ett regeringssammanträde) så att det ska bli lättare att få tillstånd att inneha instickspipor, men inget händer! Under vilka förutsättningar de får användas vid jakt framgår av NVV regelverk och även för avlivning av vilt fångade i fångstredskap kan de vara lämpliga i vissa fall. Inget nytt under solen ändå utan det är som du skriver fortfarande formellt krav på "yrkesmässigt bedriven jakt och viltvård eller annat kvalificerat behov".

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar! Kvalificerat behov är ju rätt luddigt om man säger så. Kan man som hänvisa till SJF om eller när man söker licens? Vet ni något om de licenser som faktiskt redan utfärdats, vad jag kan googla mig fram till verkar detta ha skett när vapen med redan inpassad instickspipa förvärvats.

Jacob

Publicerat

Nej hur polisen resonerat i varje tillståndsärende måste du kolla med dem - och det lär de inte svara på eftersom det råder sekretess... Så det gäller att fråga de som har fått tillstånd. Hör gärna av dig så kan vi informera om vad som gäller och vilka krav som kan vara aktuella innan du söker tillstånd.

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Efter lite mer letande hittade jag en drilling i Sverige med instickspipa i 22 hornet. Licensförfarandet har gått rimligt till och utan att göra annat än att skriva en vettig motivering har jag licensen på ingång. Detta i Karlstad där jag alltid upplevt polisen som trevlig och tillmötesgående.

Tack för tidigare svar.

Jacob Holmqvist

Publicerat

Ibland skiner solen mer än vanligt!

Publicerat

Efter lite mer letande hittade jag en drilling i Sverige med instickspipa i 22 hornet. Licensförfarandet har gått rimligt till och utan att göra annat än att skriva en vettig motivering har jag licensen på ingång. Detta i Karlstad där jag alltid upplevt polisen som trevlig och tillmötesgående.

Tack för tidigare svar.

Jacob Holmqvist

Hej Jacob!

Jag hålls i Karlstad och har många ggr funderat på instickspipa till min drilling.

Är det en fullängdspipa och hur lyder en "vettig motivering"?

/Daniel

Publicerat

"Yrkesmässigt bedriven jakt- eller viltvård, eller annat kvalkificerat behov", står det. Ett anställningsintyg räcker långt och annars får man motivera behovet med en omfattande och varierad jakt och att det aktuella vapnet/instickspipan fyller ett behov som inte övriga vapen i den aktuella garderoben kan göra på ett tillfredsställande sätt. Ungefär så bör du resonera när du motiverar instickspipan.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.