Publicerat Mars 24, 201313 yr Tänkte "lyssna" lite vad ni vildsvinsjägare/förvaltare anser om fällfångst av gris. Både erfarenheter och åsikter är ju intressant. Personligen anser jag att det är åt he-ete , baserat bara på tyckande , anser att vildsvinet är ett vilt som ska jagas/förvaltas med traditionella metoder ,vakjakt ,drevjakt ,med dokumenterat bra och ansvarsfulla skyttar!! , har dock "mjuknat" när det gäller åtelbelysning , kan ju faktiskt bidra till bättre skott och urval. Ska även ta kontakt med agusahägnet(Andersson där) Tyck , pågar & töser.
Publicerat Mars 24, 201313 yr Tycker som ovanstående inte om det. Men kan förstå att det kan användas när det sker stora skador på landbruk. De jävlarna har ju en förmåga att kosta lanbrukare stora belopp. Då kanske det kan användas som ett extra hjälpmedel. Men vet själv inte hur effektiv metod det egentligen är, krävs ju en del jobb med dessa fällor också. Sen så stressar det ju självklart djuren, vilket redan där gör att jag anser att det är en dålig metod. Detta skrev ju SVA i någon rapport för ett tag sedan om jag inte minns fel..
Publicerat Mars 24, 201313 yr Ja vildsvinen kan ju ställa till med stor skada givetvis. Dock så anser jag att fälla är lite för mycket att ta till ex. Vi har året runt jakt på årsgris. även möjlighet till dygnet runt jakt 7-24. Vi har oxså generös jakttid överlag på samtliga djur vuxna som små. relativt lätt att få tillstånd där skadorna är omfattande för skyddsjaga med lampa vid grödor o liknande.. Så nej till att fälla ett svin i en fälla. bättre att då vakjaga dem där skadorna finns
Publicerat Mars 24, 201313 yr då kommer frågan hur många timmar kan NI lägga ner för att skydda grödan hos en bonde ?? ni kommer aldrig slå en fälla som kan jaga 24/7
Publicerat Mars 24, 201313 yr Jag har 2 tunnelfällor som jag fångar Räv och Grävling i , för att inte tala om alla sommarkatter som våra varmvädersgäster bjuder på Det är en bra metod vid viltvård och eftersom jag själv använder den till att fånga djur i så kan jag ju inte klanka allt för hårt på etiken.. men om man tänkt äta det vilt som fångas och om det är så att Vildsvinen blir``oätliga´´ vid fällfångst så menar jag att det blir slöseri av fint kött!! Däremot så förstår jag om bönder använder metoden när de försöker skydda sin gröda , då är det ju viltvård igen. Specialtillstånd för fällfångst på Vildsvin kanske är en väg att gå !?!
Publicerat Mars 24, 201313 yr Fällor kommer alltid att behövas som komplement. Rätt skött är det väldigt effektiva och troligen mindre risk för fel djur än vid jakt med bössa. Rätt uppträdande vid fällan, är stressen inget problem. Har inte fångat några själv, men intervjuat en hel del och en hel del film.
Publicerat Mars 24, 201313 yr Jag tycker också att det borde krävas special tillstånd för grisfällor. Jag förstår lantbrukare som använder dom,men jag är emot dom för hög stress faktor.
Publicerat Mars 24, 201313 yr 1 fällor borde förbjudas till klövvilt. 2 lantbrukarna får arrendera ut till lokala jägare som kan hjälpa till med skyddsjakten... Inte alltid, eller tom sällsynt, att de som betalar mest ställer upp mest! 3 fällor ska ses till varje dag vilket är besvärligt det också! Till på köpet inget att räkna som jakt. 4 även mindre hondjur kan ha kultingar - djurplågeri om dessa fångas från sina kultingar....
Publicerat Mars 24, 201313 yr 1 fällor borde förbjudas till klövvilt. 2 lantbrukarna får arrendera ut till lokala jägare som kan hjälpa till med skyddsjakten... Inte alltid, eller tom sällsynt, att de som betalar mest ställer upp mest! 3 fällor ska ses till varje dag vilket är besvärligt det också! Till på köpet inget att räkna som jakt. 4 även mindre hondjur kan ha kultingar - djurplågeri om dessa fångas från sina kultingar.... varför ska dom förbjudas ?? fortfarande handlar det om tid har du tid att sitta 6-7 timmar varje natt vid ett fält ? att kolla till en fälla 2 ggr om dagen är ju så "ansträngande" sen så är fälla jakt tills den slår igen så kultingarna klarar sej bättre om den lilla suggan skjuts ute på fältet ist ?
Publicerat Mars 24, 201313 yr Amatörer bedriver skyddsjakt enligt ovan. Det absolut trevligaste är ett par timmars smygjakt kring de drabbade fälten. Effektivt och du lägger vittring för den aktuella kvällen.. Detta är en jaktflyg som bedrivs av få idag men som borde användas i allt större utsträckning. Fungerarar i all vegetation, förutom att majs/ärtor/raps(mognadsstadiet) där får man smyga i kantzonerna... Testa gärna istället för traditionell sittning....
Publicerat Mars 24, 201313 yr Dom som inte tycker om fälla verkar vara dom som aldrig sett nån. Våran mjölkbonde i byn har en fälla, jag brukar hålla koll på den så att den sköts rätt. Antalet grisar tagna med den är försumbart, typ 10 på 4 år. Däremot så har ingen gris i den uppvisat stress. Alla grisar har varit perfekta i smaken. Dom fångade har varit randiga, årsgris till 30 kg och en galt på 60 kg. Jag är övertygad om att mycket hittas på av folk som är emot fällfångst av princip, alltså rent BS.
Publicerat Mars 24, 201313 yr Dom som inte tycker om fälla verkar vara dom som aldrig sett nån. Våran mjölkbonde i byn har en fälla, jag brukar hålla koll på den så att den sköts rätt. Antalet grisar tagna med den är försumbart, typ 10 på 4 år. Däremot så har ingen gris i den uppvisat stress. Alla grisar har varit perfekta i smaken. Dom fångade har varit randiga, årsgris till 30 kg och en galt på 60 kg. Jag är övertygad om att mycket hittas på av folk som är emot fällfångst av princip, alltså rent BS. Vilken sorts fälla har han ?
Publicerat Mars 24, 201313 yr Vilken sorts fälla har han ? Har han haft den i fyra år finns det bara en..
Publicerat Mars 24, 201313 yr Författare Borde gå att hålla styr på grisarna genom att ordna foderplatser (inte åtlar) bortom hagar och grödor , vi jägare borde nog också lära oss mer om grisarna och deras beteende , avser själv gå förvaltningskursen å Agusa här i Skåne. Istället för melodifestivalen och annat kulturberikande kan ju fler spendera några kvälls/nattimmar för vakjakt.
Publicerat Mars 24, 201313 yr Har han haft den i fyra år finns det bara en.. Då hoppas jag han har slutat använda den.. http://news.silobreaker.se/sinkabirumflla-inte-lngre-godknd-fr-vildsvin-5_2266626477803962513
Publicerat Mars 24, 201313 yr Då hoppas jag han har slutat använda den.. http://news.silobreaker.se/sinkabirumflla-inte-lngre-godknd-fr-vildsvin-5_2266626477803962513. I alla fall för vildsvin.. Även om det beslutet är taget under ruskigt märkliga turer.. :/
Publicerat Mars 24, 201313 yr jag tycker som max att fällor behövs som ett komplement. Inte på alla marker, det finns marker med jägare som har lust och ork att hålla ned grisstammen med både hundjakt och skyddsjakt. men i många jaktlag är grisjakten ungefär- vi jagar älg, men kommer det en gris får ni ju skjuta med. och det här med stress, jag har avlivat fyra grisar i fälla och de satt samtidigt. gick väldigt lugnt till. jag tror inte en gris är mer stressad än en räv i en fälla, eller när kråkor hoppa runt som idioter fast det inte är en människa i närheten av fällan. jo förresten inne i fällan för gris låg det ett par kilo majs som va helt uppäten, en kråka äter inte mer när den blivit fångad vad jag har sett
Publicerat Mars 24, 201313 yr I vissa lägen kan fällor vara befogat. I samhällen där kulskott inte kan avlossas säkert är enligt mig ett av ställena. Angående stressnivån i fällan är jag av helt annan uppfattning än Max & Co. Kompisen avlivade 4 kultingar som satt i en fälla, de var allt annat än lugna. Ett annat exempel var en 70-80 kilos gris som satt i fällan, den hördes tidligt på ett par 100 meters håll hur den slog mot luckan/sidorna. Ytterligare nått exempel var när 5 eller om det var 6 kultingar satt i fällan, även dem rusade omkring och skrek. Fällan fylldes snabbt av krutröken och avlivningen tog längre tid än vad som är önskvärt. För att förtydliga, NEJ, det är varken min fälla eller jaktmark. En mark där jag gästjagar på endel.
Publicerat Mars 24, 201313 yr jag har ju inte varit med om fler grisar än dom fyra, så inte så stort underlag. men poängen va väl lite att om man pratar stress så är det andra djur som inte heller trivs med att bli instängda fast där hör man inte så mycket om att förbjuda fällor
Publicerat Mars 24, 201313 yr Då hoppas jag han har slutat använda den.. http://news.silobreaker.se/sinkabirumflla-inte-lngre-godknd-fr-vildsvin-5_2266626477803962513 Mannen bakom den fällan (Evald Hellgren, ideverkstaden) har uppmanat till att använda fällan ändå trots att den anses vara stressframkallande bland annat, det är samma man som ligger bakom kritiken mot att skjuta älgkor under skyddsjakr för att de kan vara dräktiga! Tydligen så kan samvetet vara rymligt ang vad som anses etiskt beroende på om ens egen plånbok påverkas.
Publicerat Mars 24, 201313 yr Emanuell Nu har jag ingen större erfarenhet av fällfångst av annat vilt men det sägs ju att man ofta hittar exempelvis grävling som sover i fällan och då är den med stor sannolikhet inte så stressad...
Publicerat Mars 25, 201313 yr Jag har svårt att säga så mycket om stressfaktorn för grisar i fälla. Men det känns som att NVV efter sina tester borde ha ganska bra koll. Så har de bara rätt riktlinjer och sedan godkänner fällan borde det vara ok. Om det inte orsakar onödigt lidande tycker jag inte att vi som jägare skall vara så snabba på att dömma ut andra jägares jaktmetoder. Däremot borde NVV vara lite mer lyhörda och snabbfotade när det visar sig att de gjort en felaktig bedömning. Ibland kommer det fram mer info när fler jägare använt fällor. Då gäller det att utreda snabbt och eventuellt justera reglerna för den fällan.