Publicerat Mars 25, 201313 yr Hej! Min sambo har problem med nerver i höger arm, 2 operationer och sjukskriven av och till nu snart i 4 år. Vi har nu även flyttat ut på landet så när det nu är dags igen för henne att försöka börja jobba igen så ska vi uppgradera bilparken från den Huyndai Tucson hon har idag till någon annan suv med automatlåda framför allt. Var ute och provkörde en Santa Fe och en X5 helgen som gick och det var bra bilar men det som var riktigt bra för henne var att det i Santa Fe fanns variabel servostyrning, hård-mellan-snorlätt. Jag undrar därför om det finns fler bilar som har denna funktion eller som är rent ut sagt för j-vla lätta i styrningen? Tacksam för tips. /Markus
Publicerat Mars 25, 201313 yr För kraftig servor verkan gör en farlig och osäker bil i högre hastigheter. Därfrö vissa moderna bilar har högre tröghet i högre farter. Även en del som inte har ratten monterade i sentrum av cirkeln för att få mindre utslag i ratten när man kör raktfram!
Publicerat Mars 25, 201313 yr Valfri amerikan funkar bra, under förutsättning att hon har tillräckligt mycket muskelkontroll för att kunna ringa bärgaren varannan dag. -- Mats
Publicerat Mars 25, 201313 yr Aj,aj aj,Mats Du har rätt många ggr.måste jag erkänna Men här är du helt snett ute,har haft Volvo,Mercedes om vartannat sen jag fick körkort,men för ca 10 år sen kan jag bara konstatera att de Amerikanska bilarna väl tål att jämföras med både Svenska å Tyska,riskokare å katolikburkar vill jag inte ens ta i med tång. Det är kanske enkelt att förstå den amerikanska kvalitetshöjningen när sådana som Volvo å Mercedes har bistått med tekniken,läs hos Ford resp.Chrysler
Publicerat Mars 25, 201313 yr Författare Amerikan nej tack, att åtgärda/lätta styrningen i efterhand är inte heller ett alternativ. Hyundais system verkade bra, gick hem hos sambon i alla fall, så finns det på fler modeller? Målet är att hon ska kunna köra bilen helst utan att använda högerarmen, på landsväg etc är det inga bekymmer, det är sista biten genom Linköping som är problemet. /Markus
Publicerat Mars 25, 201313 yr Då skall hon ha ett fordon med smala däck,för desto bredare däck ju mer påfrestning för servon och desto tyngre går det,jag skriver fordon istället för bil pga.mina höga krav på det som får kallas bil! TEX,en Renualt en bil för två,en sitter i å en puttar på!
Publicerat Mars 25, 201313 yr santa fen är en ok bil, man får det man betalar för inte mer. det får kanske ändå räknas som bra. det är väl bara att testa sig fram.
Publicerat Mars 25, 201313 yr Däckdimensionen är helt ovidkommande: en Range Rover med 3,2 ton ståendes på 275/45-19 är lätt som en plätt att ratta, en gammal Fiesta med 155/70-13 sparar gymkortspengar. Habila biltilverkare - alltså icke-amerikanska - anpassar ju servokraften efter förhållandena... -- Mats
Publicerat Mars 25, 201313 yr Amerikan nej tack, att åtgärda/lätta styrningen i efterhand är inte heller ett alternativ. Hyundais system verkade bra, gick hem hos sambon i alla fall, så finns det på fler modeller? Målet är att hon ska kunna köra bilen helst utan att använda högerarmen, på landsväg etc är det inga bekymmer, det är sista biten genom Linköping som är problemet. /Markus Jag brukar köra med bara vänsterhanden då jag har automat och bara en spak bakom ratten för både blinkers o vindrutetorkare och farthållare. Så högern har man inte så mycket nytta av annat än till att pilla på pun... stereon. Nu är den ju amerikansk så den går ju bort för dig, men vill minnas att Merca har samma konfiguration på vissa bilmodeller. En lösning är kanske att sätta dit en rattkula, ala gammal lastbil. Finns i många handikappbilar men de där kulorna ska tydligen inte vara så roliga att slå skallen i om man krockar så det är inget man bör ha monterat om man inte behöver det.