Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Delade maximdämparen för rengöring, fick problem!

Featured Replies

Publicerat

Ja att jag betett mig korkat behöver ni inte skriva.....

1 Fick ta i med stora rörtänger för att della dessa så det blev märken på dämparen!

2 Körde både 9,3 dämparen med 308 dämparen i diskmaskinen..... skilljer det något i storlek på hålen i mellanbafflarna?

Detta kan jag ju mäta med skjutmått men vore bra att veta.

Hur fixar jag till skrapmärkena på ett nått enketl sätt?

slippapper eller sandblästring?

Hur lackar jag om dem?

OCH jag kommer att ha fett i gängorna för lättare demontering nästa gång!

Publicerat

Använd burköppnare eller va det heter så blir det inga märken i dämparen.

Hur stora märken blev det?

Publicerat

Det är just en sak som är viktigt med isärtagbara dämpare!! Man måste skruva isär dom regelbundet och fetta in gängorna, annars är dom inte isärtagbara efter ett tag. Oljefilteravdragare av en "äldre" modelle med skinnbandet är att föredra vid demontering.

Publicerat
  • Författare

Använd burköppnare eller va det heter så blir det inga märken i dämparen.

Hur stora märken blev det?

Jag måste slipa med sandpapper, stor inte julas lilla sandbläster funkar!

Publicerat
  • Författare

Det är just en sak som är viktigt med isärtagbara dämpare!! Man måste skruva isär dom regelbundet och fetta in gängorna, annars är dom inte isärtagbara efter ett tag. Oljefilteravdragare av en "äldre" modelle med skinnbandet är att föredra vid demontering.

Jo, märkte det!

Jag har inte fått loss alla metalbrickor ännu, 5-56 får jobba ett tag till!

Publicerat

Jo, märkte det!

Jag har inte fått loss alla metalbrickor ännu, 5-56 får jobba ett tag till!

Nu rengör jag inte min maxim dämpare sådär våldsamt ofta, men slagg/ krutrester släpper lätt om man är försiktig med en liten kopparborste. Använd en trästav och knacka lätt från motsatta sidan så släpper de lätt. Har gjort samma lärdom som dig Ozzian och jag har några smårepor efter verktyg då jag körde en jaktsäsong utan delning. Fast diskmaskinen hade jag nog inte kört den i...

M

Publicerat
  • Författare

Nu rengör jag inte min maxim dämpare sådär våldsamt ofta, men slagg/ krutrester släpper lätt om man är försiktig med en liten kopparborste. Använd en trästav och knacka lätt från motsatta sidan så släpper de lätt. Har gjort samma lärdom som dig Ozzian och jag har några smårepor efter verktyg då jag körde en jaktsäsong utan delning. Fast diskmaskinen hade jag nog inte kört den i...

M

Mina plåtbrickor går inte lossa med en träpinne, testat!

Och sen vill jag lossa/dela frontenså jag kommer åt den plåtbrickan med, men insexhålet har inte jag nån insexnyckel till!

Jag vill dela allt och sen kör jag allt i tumlaren med järnpinnar, därefter skall det oljas och rengöras minst varannan månad!

Publicerat

Hur mycket har du skjutit med din dämpare? Anser att det inte är värt att plocka isär dämparna för rengörning hela tiden.. Hade jag en delbar dämpare (har ingen kommer troligtvis inte att skaffa heller) så skulle jag bara skruva isär regelbundet för smörjning.

Publicerat

Hur mycket har du skjutit med din dämpare? Anser att det inte är värt att plocka isär dämparna för rengörning hela tiden.. Hade jag en delbar dämpare (har ingen kommer troligtvis inte att skaffa heller) så skulle jag bara skruva isär regelbundet för smörjning.

Instämmer med ovanstående./Christian

Publicerat
  • Författare

9,3x62 kanske 300-350 skott, 308 bara 20 skott, men den köptes beggad!

Vad händer om man stoppar ner det som är svårt att lossa i t-röd?

Publicerat

Proud member of VVD - Våga Vägra Dämpare :P;)

Skickat från mobil

Publicerat

Jag säger som Krallen,va fan ska man med dämpare till,Men Ozzian,när du nu skruvar ihop skiten då SKA du använda CRC Copperpaste! :thumbsup:

Du ser CRC fixar det mesta! :yes: :biggrin: :woot:

Publicerat

Kopparpasta på aluminium!? Ungefär som att bottenmåla en Buster med VC17 :lol:

Vitt litiumfett (också det CRC ;) ) körde jag på mina Stalondämpare (som jag alltså inte har kvar) och var också vad Stalon rekommenderade.

Skickat från mobil

Publicerat

...när du nu skruvar ihop skiten då SKA du använda CRC Copperpaste!

Googla "galvanisk korrosion".

-- Mats

Publicerat

Om aluminiumet är blottat och vapnet används i salthaltig miljö så stämmer det,men en så dyr sak som en lj.dämpare förutser jag att aluminiumdelen är skyddsanodiserad,i annat fall ter sig kvaliten på produkten ganska billig,sedan finns det alu.legeringar som är oerhört korrisionshärdiga,i min branch använder vi oss av de kvaliteerna,de som inte är av den kvaliten,som tex svarvade axlar å muttrar å dyligt,de detaljerna skickar vi till ytbehandling för skyddsanodisering.

För att ytterligare förankra min erfarenhet så ringde jag upp en närstående som är sjöinjenjör på världsgående fartyg,han skratta lite lätt å sa ,de mesta experterna å förståsigpåarna hittar man långt upp på land å inte så sällan på läroinstitutioner å liknande,ibland skiljer sig teorin mot praktiken,använder mängder av kopparpasta själv,slut citat. :thumbsup:

Så Ozzian,ska du inte bada med bössan här hos oss på västkusten,så kan du med gått samvete använda kopparpasta! :yes:

Publicerat

Jag rengör som sagt inte så ofta. Däremot skruvar jag isär varje gänga något innan jag lägger dämparen i vapenskåpet. Detta har fungerat för mig och jag har inte haft problem med delning sedan dess!

Använder utan att veta om det är rätt eller fel samma fett/ smörja/ grejs som jag fick med mina Teague choker att smörja gängorna med där.

Publicerat
  • Författare

Hmm, jag tror nog mer på fett än kopparpasta.

Men jag har inte kunnat dela allt ännu.

Kanske får jag värma delarna med gasolbrännaren för att göra en del något större än den andra?

Publicerat

Hade samma problem. Skjöt 8 smällar sen gick de bra att öppna. Vad ska man smörja med?

S.

Publicerat

Hmm, jag tror nog mer på fett än kopparpasta.

Då är vi två! Jag har redan nämnt vad Stalons Svarv & Svets AB rekommenderar B)

Skickat från min XOOM 2 ME via Tapatalk 2

Publicerat

Stalons Svarv & SvetsAB ligger väl rätt långt upp på land om man nu tittar på Stalon på geografiskt vis ? :smile:

Publicerat

Rättning mittåt...eller åtminstone halvrättning...

I instruktionshäftet som följde med mina tidigare dämpare...rek Stalon vitt litiumfett. Kollade dock nu deras hemsida...och nu har de dock uppenbarligen tagit fram en egen smörja...antagligen för att tjäna nån kr extra på att få sälja en 'egen' produkt... :rolleyes: Antagligen nåt grafitfett (svart). Skulle det vara koppar i den lovar jag att sluta skita... ;)

http://www.stalon.nu/Tillbehor.htm

Skickat från min XOOM 2 ME via Tapatalk 2

Publicerat

Krallen,nu är vi snart tillbaks till varför din Rotaxmotor skär veven ideligen,men snackade ytterligare med maskinchefen om kopparpasta och ytterligare en gång så bekräftade han att de använder mängder av kopparpasta ombord i maskineriet och ett mer utsatt ställe för galvaniska strömmar än ett havsgående fartyg är väl svårt att hitta,dessutom går det tonvis med Zinkplattor för att skydda fartygsskrovet mot just galvaniska strömmar,Nåra galvaniska strömmar runt en ljuddämpare på ett gevär som är ute nån gång då och då,det är väl ändå att betrakta som ett" piss i missisippi" :tongue:

Men rekommenderar Stalon ett visst fett så OK kör med det,det är väl inga problem,eller? :smile:

NÄ,nu firar vi PÅSK :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Ps.Missisippi har sötvatten dessutom :thumbsup:

Publicerat

Å du Krallen,du kan nog skita i lugnan ro,ingen ska dömma dig för det! :tongue:

Publicerat

Min rekommendation om googling kvarstår. Då skulle du förstå hur det fungerar, och att något hav inte behövs.

-- Mats

Publicerat

Biltemas Mos2-fett funkar fint för mig, billigt är det också. 

Länk

Mvh

Cris