Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gevär Armscor M1500, kaliber .22 MRF. Vad i hela friden är detta?

Featured Replies

Publicerat

Kalla mig okunnig, men jag har aldrig hört talas om .22 MRF.

Vad är det för kaliber? Är det .22 Winchester Magnum Rimfire som avses?

Anledningen till att jag frågar är att jag trillat över en billig pang av fabrikatet Armscor M1500, ett vapen från Filipinerna.

Någon som vet någonting om märket Armscor?

http://www.armscor.com.ph/boltrifle.htm

Publicerat

Oklart vilken kaliber som avses egentligen,

angående Armscor(e) kan man få lika många svar som personer man frågar, för mig är det bara en sak, asienkopior av förlagor tillverkande av andra, vettiga tillverkare eller mindre vettiga sådana. Köper man en pang från dem skall man inse att det saknas, så vitt jag vet, ÅF, det saknas reservdelar, det saknas....

I ett land som Sverige där man har en begränsning på antal vapen man får ha/nyttja så skulle jag aldrig köpa något så billigt som en Armscore, det kommer att bli dyrt i längden. Men visst en 22LR för avlivning i fälla, där det enda kravet är att det skall smälla det har jag inga bekymmer med att acceptera den för som bruk.

Nu är det säkert så att någon där ute har en slik o är supernöjd, en känsla som inte kan förringas eller bortrationaliseras men oaktat det har märket ett stort antal negativa omständighetern som tynger det. /Christian

Publicerat
  • Författare

Oklart vilken kaliber som avses egentligen,

angående Armscor(e) kan man få lika många svar som personer man frågar, för mig är det bara en sak, asienkopior av förlagor tillverkande av andra, vettiga tillverkare eller mindre vettiga sådana. Köper man en pang från dem skall man inse att det saknas, så vitt jag vet, ÅF, det saknas reservdelar, det saknas....

I ett land som Sverige där man har en begränsning på antal vapen man får ha/nyttja så skulle jag aldrig köpa något så billigt som en Armscore, det kommer att bli dyrt i längden. Men visst en 22LR för avlivning i fälla, där det enda kravet är att det skall smälla det har jag inga bekymmer med att acceptera den för som bruk.

Nu är det säkert så att någon där ute har en slik o är supernöjd, en känsla som inte kan förringas eller bortrationaliseras men oaktat det har märket ett stort antal negativa omständighetern som tynger det. /Christian

Hmmm... Tack.

Känns kanske lite onödigt spännande att köpa något så ovanligt när man kan få en kvalitetsbössa av välkänt märke för bara någon tusenlapp till.

Men kalibern? Är det ingen som har någon teori om vad det kan vara?

Säljaren TROR att det är 22LR.

Publicerat

Glöm skiten.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Glöm skiten.

-- Mats

Det ska jag absolut göra. :)

Publicerat

Läste men svarade aldrig. Man sa 22mrf förut men det är fel sätt att uttala det. Det är såklart 22wmr. Det går snabbt att googla. Visar vilken fantastisk kvalite när dom tar första bästa namn dom hört...

Publicerat

Exakt samma sak men vissa vill få del till .22magnum rim fire (mrf) istället för Winchester Magnum rimfire.

Publicerat

Wrf är en annan ;) den kan skjutas i .22wmr/.22mrf men du kan inte skjuta .22wmr skott i den då trillar bössan i bitar. .22wrf är en gammal seg kaliber. Med samma mått som. 22wmr men tröttare.

Publicerat
  • Författare

Läste men svarade aldrig. Man sa 22mrf förut men det är fel sätt att uttala det. Det är såklart 22wmr. Det går snabbt att googla. Visar vilken fantastisk kvalite när dom tar första bästa namn dom hört...

Tack för klargörandet.  :thumbsup:

Det känns inte direkt som att det blir affär på den där bössan.

Kostnaden för licensansökan verkar överstiga värdet på vapnet...  :tongue:

Publicerat

Kostnaden för elen som går åt när du fyller i PDFen på datorn överstiger värdet på bössan, med marginal.

Det finns rätt billiga och dugliga saker lite här och var... Vad får bössan kosta?

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Kostnaden för elen som går åt när du fyller i PDFen på datorn överstiger värdet på bössan, med marginal.

Det finns rätt billiga och dugliga saker lite här och var... Vad får bössan kosta?

-- Mats

-- Mats

Den får kosta så lite som möjligt, max 2-3,000:-, men då ska det sitta en kikare på den som är något att ha.

Är som sagt ute och letar efter en klass1 också.