Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avsaknad av självbevarelsedrift hos skyttar...

Featured Replies

Publicerat

Fick ett samtal inatt av en äldre herre som skjutit på en årsgris. "-Jag har handspårat den en 500 meter och hör den framför mig men jag kommer inte ifatt" sa han.

"-Du gör vadå? Gå undan där ifrån! Du kan ju bli skadad!" Svarade jag.

När jag kom dit så gick jag i hans spår och när jag närmade mig där han hade slutat spåra så släppte jag och fick upptag bara 60-70 meter bort. Gick in och kunde skjuta grisen som stod under en liten gran. Skottet satt i närheten av mellangärdet och grisen var så dålig att den inte rörde en min mot hundarna.

Till saken hör att lampan som skytten hade när han gick efter grisen var så dålig att han inte hittade grisen när vi skulle lasta i bilen sen fast att den låg i öppen terräng 5 meter från vägen

/Mekus

Publicerat

Tycker det är vanligare att de inte ens vågar titta efter en död gris.

Härom året körde vi 3mil för att leta rätt på en gris som låg så nära skottplatsen att man kunde stått kvar och hållit i spårlinan. ;)

Publicerat
  • Författare

Tycker det är vanligare att de inte ens vågar titta efter en död gris.

Härom året körde vi 3mil för att leta rätt på en gris som låg så nära skottplatsen att man kunde stått kvar och hållit i spårlinan. ;)

Jag upplever det så också och är mycket gladare när djuret som eftersöks inte redan är uppstött men en del ska ju bara in och röra om...

//Mekus

Publicerat

Som redan nämnts så brukar det oftast va så att man inte vågar ta ett steg i löpan.

Haft tillfällen där skytten suttit kvar i tornet och inte vågat gå ner.. tills jag kom dit, typ 2,5 timme senare...

Men fan.. känner en som följde löpan efter en påskjuten gris i snön med hagelbössan i hand, efter nått hundratal meter blev han tvungen att krypa in under några granar intill ett dike för att kunna följa löpan.

Som han ligger på magen och tittar upp står grisen 3 m bort på andra sidan diket och glor på honom. Den grisen tålde givet inte US 5 i skallen på det hållet så det gick ju bra.

De jagade hare om jag mins rätt och grisskytten hade drilling men vågade inte gå efter.

Så hagelkillen tänkte att de iallafall kunde följa löpan en bit.

Men jag som flera andra tycker allt det är fan så mycket bättre om löpan är orörd än att det trampat runt en j-vla massa folk o letat.

Även om det ibland känns surt att åka ut mit i natten för att leta upp en gris som gått 20m...

Publicerat

Jag gillar dom som sitter kvar i kojan/tornet bättre än dom som står 500 meter in i löpan.

Publicerat

Men undersöker man skottplatsen kan man rätt snart konstatera om det är en bra smäll. Jag brukar iaf följa grisen och det har aldrig varit mer än 30-40 m. Dåligt med blod ger jag fan i det och ringer eftersök, detta vid åteljakt alltså.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Kan inte säga att jag haft några problem med folk som handspårar. Att man gör en skottplatsundersökning och följer spåret några meter är väl bara fullt naturligt. Men har hittills inte råkat ut för några som spårat flera hundra meter.

Publicerat

Men undersöker man skottplatsen kan man rätt snart konstatera om det är en bra smäll. Jag brukar iaf följa grisen och det har aldrig varit mer än 30-40 m. Dåligt med blod ger jag fan i det och ringer eftersök, detta vid åteljakt alltså. iPad Tapatalk HD

Beror på hur kompetent man är, har haft en del skyttar som absolut inte ska ner på skottplatsen då dom knappt vet hur blod ser ut.

Publicerat
  • Författare

Kan inte säga att jag haft några problem med folk som handspårar. Att man gör en skottplatsundersökning och följer spåret några meter är väl bara fullt naturligt. Men har hittills inte råkat ut för några som spårat flera hundra meter.

Jag har faktiskt inte koll på hur många eftersök jag varit på där folk har varit efter spåret ett antal hundra meter, ibland uppåt 500 meter, vet inte om det är en lokal företeelse för det är alltså inte samma person som är återkommande.

Rekordet tog nog ändå killen vars sambo/maka hade kört på en dovhjort för ett par månader sedan, han åkte till olycksplatsen för att märka ut den. Får för sig att följa spåret (givetvis obeväpnad) och stöter upp hjorten som lugnt och fint lämnar legan.

Han rapporterade inte till polisen att det var en hjort istället för som först rapporterats: ett rådjur.

Ja, just det. Killen påstod att han var jägare...

//Mekus

Publicerat

Jo jag har flera exempel där  bilist Gått efter en bit på trafikeftersöken,, orkar inte bli arg längre på dom,,

När det gäller jakt eftersöken så har vi en jaktledare i laget som anser sig ha den unika förmågan att spåra för handpå barmark utan hund på -älg jakten..-

För några år sen vart en älgoxe på skjuten  hörde på radion att dom hittat blod på platsen  jaktledaren gick efter men hunden sin lös -

Efter ett tag tar hunden upp ko med kalv o lämmnar området,,   jaktledaren säger att han ämnar spåra älgen för hand  efter ett tag ser han-

Att det är ett gammalt spår o går tillbaks till skytten o skottplats o säger denna älg är nog ingen fara med troligtvis ett köttsår,,

Nu stod skytten på sig o frågade mig om hjälp  kommer dit o sätter hunden på spåret o hunden går efter i band,, jaktledare o skytt följer med ,, efter ett tag-

Så kommer vi ut på en myr där är en blodlega o hunden är ivrig att komma loss så jag släpper på o en bit bort så blir det upptag ,,

Efter katt o råtta lek i skogen nån timme så går älgen ut på en väg o skjuts av passskytt  vi går dit o ska ta ur älgen-

Ser då att skott skadan sitter i baken på älg  i slakteriet när vi dragit av skinnet ser vi vad som hänt"

Kulan har gått in i ytterkant på skinkan vinklat o gått in ovan pungen o exploderat där med rejäla skador,, tittar på jaktledaren o frågar vad han lärt-

Sig av detta Eftersök?  ja tydligen inte mycket han håller på likadant i dag,, vart ju inte bättre att han är med ii trafikeftersöken  i dag ,, suck,,,,

Publicerat

Har haft en sådan där jaktledare som tyckte att inte behöver man ha hund för att spåra upp en skadeskjuten älg på barmark, kan dom gå undan så är det ingen fara med dom. Han införde som regel att efter avlossat skott skulle man lämna tornet och gå efter minst 100 meter så att vi skulle slippa åka ut med eftersökshund för en älg som var lungskjuten och låg död rätt snart. Vi var två hundförare som var eniga om att vi gärna åker ut och spårar en älg som ligger efter 50 m då vi endå är på marken, vi var ett jaktlag som var enigt i att det är ju hundförarna det innebär extra jobb för och då kan väl dom få bestämma men det var en jaktledare som var enig med sig själv om att han bestämmer och säger han att vi ska spåra 100 meter innan vi kallar in eftersökshund så ska vi spåra 100 meter innan vi kallar in eftersökshund.