Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur kan jag få veta om en Fias sabatti Alfasab klarar stålhagel

Featured Replies

Publicerat

Hej , min far har en gammal Alfasab som det inte skjutits många skott med , och eftersom jag har börjat med lerduveskytte (nordisk Trap) så tänkte jag ta över hans bössa, problemet är att den är inte märkt med "liljan" och det beror ju på att vapnet är byggt innan 1992 , så jag ställde frågan till Classic, Bollebygd , och fick till svar att är där ingen lilja" så är den inte godkänd, 

detta visste jag ju redan :-(

kan man få bössan godkänd på ngt sätt , är detta dyrt ? 

och i så fall , rekommenderar ni mig att köpa ett annat vapen. 

vill ni i så fall även ge mig rekommendationer på vad jag ska köpa , givetvis i en hyfsad prisklass 

mvh

Martin

Publicerat

Sök på sidan så hittar du info. Förmodligen kan du utan problem skjuta trapskott med den även utan lilja...

M

Publicerat

Hej , min far har en gammal Alfasab som det inte skjutits många skott med , och eftersom jag har börjat med lerduveskytte (nordisk Trap) så tänkte jag ta över hans bössa, problemet är att den är inte märkt med "liljan" och det beror ju på att vapnet är byggt innan 1992 , så jag ställde frågan till Classic, Bollebygd , och fick till svar att är där ingen lilja" så är den inte godkänd,

detta visste jag ju redan :-(

kan man få bössan godkänd på ngt sätt , är detta dyrt ?

och i så fall , rekommenderar ni mig att köpa ett annat vapen.

vill ni i så fall även ge mig rekommendationer på vad jag ska köpa , givetvis i en hyfsad prisklass

mvh

Martin

Är det fast trångborrning eller lösa choker?

Du kan utan problem skjuta övningsammo i stål, 24 g, förutsatt att du har inte har mer än 1/2 choke.

Kolla på www.shotguns.se

PMT's sida där du kan läsa mer om stålhagel, mm...

David

Skickat från min Sony Acro S via Tapatalk 2

Publicerat

Vi kör den korta varianten:

1) Liljan är inget "godkännande", utan ett kvitto på att den är provtryckt med ett visst tryck.

2) Liljan är alltså inget som "behövs".eller krävs.

3) Du kan problemfritt skjuta 24 g stålammo i tamefaan allt du fysiskt kan knöla in patronen i.

4) Skjut och var glad.

-- Mats

Publicerat

Vi kör den korta varianten:

1) Liljan är inget "godkännande", utan ett kvitto på att den är provtryckt med ett visst tryck.

......

-- Mats

För en gångs skull har bror faktiskt bara rätt till 50%, liljan innebär även att pipans gods har en viss styrka det så kallade Q-talet. För att förhindra skottbulor bakom choken.

Att det sedan i praktiken inte har någon som helst betydelse om man inte ska använda högeffektspatronerna är ju liksom självklart. Men det skiljer lite mellan magnumprovet(1370 bar) och stålprovet (1370 bar och Q-tal), och den skillnaden har bara betydelse på 2 3/4" eller 70mm patronlägen, för i princip alla pipor med 3" patronläge håller Q-talet i alla fall.

Därav att man kan säga att alla bössor med 3" patronlägen är stålgodkända om de chokar Max 1/2, men för 70mm tarvas det en lilja....

T

Publicerat
  • Författare

För en gångs skull har bror faktiskt bara rätt till 50%, liljan innebär även att pipans gods har en viss styrka det så kallade Q-talet. För att förhindra skottbulor bakom choken.

Att det sedan i praktiken inte har någon som helst betydelse om man inte ska använda högeffektspatronerna är ju liksom självklart. Men det skiljer lite mellan magnumprovet(1370 bar) och stålprovet (1370 bar och Q-tal), och den skillnaden har bara betydelse på 2 3/4" eller 70mm patronlägen, för i princip alla pipor med 3" patronläge håller Q-talet i alla fall.

Därav att man kan säga att alla bössor med 3" patronlägen är stålgodkända om de chokar Max 1/2, men för 70mm tarvas det en lilja....

T

ok , skulle du vilja kolla på bössan om jag kommer ner med den till dig , så att jag får ditt expertutlåtande , innan jag börjar använda den 

bor i Åstorp , så det är inga direkta avstånd 

Publicerat
  • Författare

Är det fast trångborrning eller lösa choker?

Du kan utan problem skjuta övningsammo i stål, 24 g, förutsatt att du har inte har mer än 1/2 choke.

Kolla på www.shotguns.se

PMT's sida där du kan läsa mer om stålhagel, mm...

David

Skickat från min Sony Acro S via Tapatalk 2

lösa choker , har tot. 5 st , men har ingen aning om vilken som är vilken , det kan ni gärna få berätta för mig , vilken som är vilken , 

Publicerat

lösa choker , har tot. 5 st , men har ingen aning om vilken som är vilken , det kan ni gärna få berätta för mig , vilken som är vilken , 

I streck eller hack är full, II är 3/4, III är 1/2, IIII är 1/4 och IIIII är cylinder.

ok , skulle du vilja kolla på bössan om jag kommer ner med den till dig , så att jag får ditt expertutlåtande , innan jag börjar använda den 

bor i Åstorp , så det är inga direkta avstånd 

Visst inga problem. Men det behövs knappast för övningshaglen på banan.

T

Publicerat
  • Författare

I streck eller hack är full, II är 3/4, III är 1/2, IIII är 1/4 och IIIII är cylinder.

Visst inga problem. Men det behövs knappast för övningshaglen på banan.

T

ok 

har kollat upp på din fina hemsida att vapnet är tillverkat 1990 "AZ" 

ska jag ha IIIII i undre pipan och IIII i övre när jag ska skjuta TRAP

Publicerat

ok 

har kollat upp på din fina hemsida att vapnet är tillverkat 1990 "AZ" 

ska jag ha IIIII i undre pipan och IIII i övre när jag ska skjuta TRAP

Jag hade tagit 1/4 i underpipan, och 1/2 eller 1/4 i överpipan, men det hänger lite på laddvikten med.

T

Publicerat
  • Författare

Jag hade tagit 1/4 i underpipan, och 1/2 eller 1/4 i överpipan, men det hänger lite på laddvikten med.

T

ok , 28 gr övningsammunition 

Publicerat

Då borde du klara dig bra med 1/4 i bägge.

T

Publicerat

T

Publicerat

T