Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

en ombyggd HVA 649 9,3x62

Featured Replies

Publicerat

Alltihop startade med att man blev fast på diverse forum. Satt och läste, kollade och läste lite till innan jag bestämde mig att bygga en lite grövre älgdräpare som även står pall om nalle kommer fram. 6,5an jag har tyckte jag skulle enbart få tjäna som småvilts och övningsvapen.

En oborrad HVA 649 inhandlades i vintras för under tusingen. Jaha, va händer sen då tänkte jag...Att det var en laminatstock jag ville ha hade jag redan bestämt mig för innan jag köpte bössan. gick i Bobergtankar,men pga att jag bor i lägenhet, och saknar tillgång till verkstad så bestämde jag mig för en färdigbehandlad laminatstock. En Boyd laminat införskaffades från midway för ca 2700kr. än så länge är jag iaf nöjd med den. visst är det roligare att själv få fixa till ett grovfräst ämne, men det får bli ett senare projekt, tror jag hör lite tongångar i hemmet att mor och far vill köpa hus, och då har jag blivit lovad ett rum i källarn till att pyssla med vapen och handladdning;D då kanske...

Fick även tag på ett oanvänt Bold-trycke med sidosäkring på blocket för 650 kr tror jag det var. det inhandlades, och bössan lämnades in till smeden för montering av trycket, borrning samt montering av Warneklackar.

Efter det lämnades bössan in till Kolvmakaren här på forumet för inpassning och bäddning av stocken samt byte av bakkappa. för den som var orginal hade Boyd kunnat skippa helt.

Kikarsiktet blev en begagnad Leupold 2-7x33 Scandinavian, tycker den passar ypperligt både på bössan samt till det jag ska ha den till. Warnefästen fasta inhandlades och siktet monterades...va nu? går inte slutstycket att öppna med siktet på? jaha, 650kr senare så var det klart, samt en gummikula fick jag på köpet, vilket är välbehövligt tycker jag.

Har enbart provat Normas jaktmatch i bössan, 7 skott satt inom en snusdosa, 3 skottserierna ligger i snitt på 30mm. större precisionskrav har jag inte på en storviltsbössa. ska dock bli intressant att prova med nån annan ammunition. Tilläggas skall att den är väldigt fin att skjuta med, rekylen är absolut inget att tala om.

Det som ev skall göras på den i framtiden är kapa pipan, byte av öppna riktmedel vilket medöför att snabbfästen måste inhandlas, byte av underbeslag. Lååååååååååååångt bort i drömmarnas värld ser jag en mörk fin valnötsstock , orange bakkappa, 416 taylor eller varför inte 375 Taylor...men det är som sagt när man drömmer sig bort ;D

Publicerat

Den var fin hulken och kändes bra när man fick hålla i den på skjutbanan.

:D

Publicerat

Var det möjligtvis från luleå du köpte trycket?

Publicerat

fin fint hulken äntligen fick man se bild på den, ser mycket bra ut!

Publicerat
  • Författare
Var det möjligtvis från luleå du köpte trycket?

jajjamen.

Publicerat

Fin.

Har även sett den, kändes bra.

Återstår väl för dig att se hur den funkar i kött.... ;)

Publicerat

Tjusigt!! vad har du tänkt ladda för jaktammo i bössan?

Publicerat

Snyggt hulken!

Jag har som bekant precis köpt en likadan bössa, det enda som är omgjort i dagsläget är tryck och säkring som blev väldigt bra.

Mitt stora dilemma är om det skall sitta en kikare eller rödpunkt på den? Den skall användas som hundförarbössa och på trånga pass under drevjakterna, så det är "närstrid" vi pratar om. Har ett 3-9 x 40 på den andra studsaren, så den får bli lite av vak/tornbössa i framtiden.

Tar även tacksamt emot tips på lämplig fabriksammo till 9,3 x 62, tänkte att man kanske skulle köra 18,5 grams Oryx och gå över till 11,7 grams Accubond i 30-06 an. Känns lite tråkigt att köra Oryx i båda..

Mvh Kalle

Publicerat

Blev lite sugen på ett såntdär bygge.. Synd bara att garderoben behöver 22lr och hagel först och som student blir de till å prioritera  :-

Publicerat
jajjamen.

Då kanske det var mitt du köpte, funkar d bra??

Publicerat
  • Författare
Tjusigt!! vad har du tänkt ladda för jaktammo i bössan?

jag tror jag ska prova oryx 15g..det handlarn har på hylla är oryx 15g,18,5g, alaska,vulkan och sako hammerhead och plastspets...iaf vad jag vet..på nåt sätt känns det som att 15g oryx lär passa bra.

Då kanske det var mitt du köpte, funkar d bra??

mycke möjligt :) har du haft nåt projekt på en 8x57a?? jofan, det funkar kanon tycker jag.

Publicerat

Skulle göra i ordning en 57:a men en 358 NM kom ivägen, men det gjorde inget ;D

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej,

hämtade min 649 idag, ser kanonbra ut, problemet är bara att jag inte fattar hur man öppnar underbeslaget för att plundra bössan.

Eller går det inte att öppna? Tips mottages tacksamt...

Mvh Kalle

Publicerat
Hej,

hämtade min 649 idag, ser kanonbra ut, problemet är bara att jag inte fattar hur man öppnar underbeslaget för att plundra bössan.

Eller går det inte att öppna? Tips mottages tacksamt...

Mvh Kalle

Plundra bössan??? säsongen har ju knappt börjat ;) ;D

Är det inte en pigg som man trycker in, men jag tror morfar matade ut patronerna med slutstycket, för det var enklare.

• 3 months later...
Publicerat

Uppdaterar tråden med lite bilder min 649 som utlovades. De enda modifieringar som gjorts hittils är byte av trycke och säkring samt montering av rödpunktsikte. Bössan är kanon att skjuta med, ger en lugn men tydlig knuff..

Mvh Kalle

post-547-1165954838_thumb.jpg

Publicerat

lite fler

post-547-1165955138_thumb.jpg

post-29-1165955138_thumb.jpg

Publicerat

Va blev det för trycke

Publicerat

Är ett Boldtrycke, ställt på 1,2 kg. Fungerar mkt bra