Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sätta pris för bockjakt

Featured Replies

Publicerat

Tja.

Ska sälja en långhelg (3 nätter) med bockjakt i år. Boende men inga måltider ska ingå i priset. Jag har jobbat hårt med mina rådjur och det handlar mycket om att skjuta rätt bockar genom guidning. Upp till 3 bockar kan jag släppa. Medaljgaranti kan jag utlova (förutsatt att någon av de utvalda bockarna skjuts).

Vad finns det för modeller jag kan följa/modifiera för att få till rätt pris?

Tilläggas kan att i dessa områden skjuter ingen annan än gästen bock på hela året. En återkommande gäst kan spara bockar till sig själv då ingen annan skjuter dem...

Publicerat

Var i landet och på hur stor mark?

Publicerat
  • Författare

Ca 500 ha i Östergötland 5 min från E4

Publicerat
  • Författare

Var i landet och på hur stor mark?

Publicerat
  • Författare

Eftersom max 3 bockar får skjutas är detta erbjudande för 1 gäst inte flera.

Publicerat

Billigt så kommer jag ;)

Publicerat

Om du har tur och hitter två danska bockjagare:

2 pers i 3 dagar. 1000,- pers/dygn.

Fallavgift: 5000,- pr medaljbock

Totalt 21.000,-

Vh Lars

Publicerat

Det där skulle jag säga är lågt räknat, jag och några kompisar hade som UF företag där vi sålde bockjakt. 2500kr per person för en kväll + morgonjakt. Boende och mat inräknat i det också + guidening.

2500kr för bock som inte håller medalj, brons 10-15k, silver 15-20k, guld 20-30k. Hittar du rätt köpare så är det här inga överpriser, finns det även hög chans på att skjuta en medalj bock så borde det göra det ännu attraktivare. 

Publicerat
  • Författare

Om du har tur och hitter två danska bockjagare:

2 pers i 3 dagar. 1000,- pers/dygn.

Fallavgift: 5000,- pr medaljbock

Totalt 21.000,-

Vh Lars

5000:- för medaljbock verkar väldigt förmånligt för kunden.. Det lät mer som att du ville bli kunden till ett förmånligt pris :wink:

Publicerat
  • Författare

Det där skulle jag säga är lågt räknat, jag och några kompisar hade som UF företag där vi sålde bockjakt. 2500kr per person för en kväll + morgonjakt. Boende och mat inräknat i det också + guidening.

2500kr för bock som inte håller medalj, brons 10-15k, silver 15-20k, guld 20-30k. Hittar du rätt köpare så är det här inga överpriser, finns det även hög chans på att skjuta en medalj bock så borde det göra det ännu attraktivare. 

Det tyckte jag också. Jag hittade denna sida som en måttstock till slut. http://www.skogssallskapet.se/skogsvarden/2009_1/sv27.php

Den går att modifiera lite t.ex. 

3 nätter (6 jakttillfällen) inkl boende och 1 bock t.om. Brons.

7500 exkl. moms

1 extra bock 4000:-

Medaljtillägg:

Brons 3000:-

Silver 8000:-

Guld 16000:-

Publicerat

Hej,

Vid normal bockpürsch gäller priser om ca 1500-2500 kronor per dygn och jägare exkl fällavgift. 

Fällavgifter tillkommer om ca; icke medaljbock 1500-2500 kr med tillägg 3000-4000 kr för brons, 5000-7500 kr för silver och 8000-12000 kronor för guld.

Dessa priser är dock vid normal jakt - dvs att jägarna kommer till marken, du visar var de kan välja att sitta och sedan jagar de själva och fäller de bockar de har möjlighet till. Möjligheten att komma åt någon av markens större bockar är således minimal. Den här prislistan är normal för ordinära rådjursmarker där chansen finns till en fin bock men inte är speciellt trolig

Då du har jobbat hårt för att få fram en god rådjursstam och verkar kunna leverera det vi i Sverige är kända för - dvs stora bockar ska du utnyttja situationen och sälja precis detta, precis som du är inne på. Prisbilden blir då lite annorlunda - förslagsvis betalar jägaren motsvarande normalt hyrespris för boende under en helg och sedan säljer du en guidning där guldbock ingår. Prisbilden bör då ligger mellan 25 000 till 40 000 kronor. Detta ställer dock rejäla krav på dig då du nästan måste kunna garantera att uppfylla önskemålen. Personen som betalar dessa summor är inte intresserad av att bli besviken trots att "jakt är jakt".  

Jag har hört om tyskar som betalat uppåt 100 000 kr för guldbockar på några av de skånska godsen - att sikta mot dessa summor anser jag dock vara dumdristigt.

Lycka till -   

Publicerat
  • Författare

Tack för svar. Trots hårt arbete och god inventering skulle jag inte våga garantera något. Personen som kommer har varit på marken och han är en bockfantast med över 50 medaljbockar skjutna. Även om han många gånger betalat dyrt för att bli guidad fram till storbocken gillar han (som alla) frihet. D.v.s jag kommer att ha inventerat ordentligt och ha koll på var bockarna går och förmedla detta till honom.

Skulle det gå segt av någon anledning erbjuder jag min hjälp att försöka hitta bocken på andra boplatser, i skogen, kärret etc genom guidning. 

Han kommer ta del av bilder och filmer på de aktuella bockarna för att veta vilka som är utvalda (Detta fungerar bara på rutinerade bockjägare).

Som du säger finns det egentligen två modeller och det jag letar efter är något mellanting mellan de båda. Jag skulle säga att det är stor chans att skjuta brons och silver men guld vet jag inte förrän basten åkt av. Dom kapitala bockarna verkar ligga mellan 105-125p typ.

Gästen ska kunna åka upp och misslyckas utan att det ska svida allt för mycket, samtidigt som jag får någonting för allt jobb som lagts ner. Går jakten bra ska det också kosta utan att det blir för jävligt, gästen skall återkomma varje år.

Publicerat

Om man nu kan få de där priserna för rådjur, vad kan man få för att låta en fanatiker skjuta en älg, säg 16-taggare?

Publicerat

Håller med dig!va fan e det å ha ett bockhorn mot en 16 taggare på väggen,om man nu är troféjägare? :sleep:

Vad gäller priset??tja det kanske anses finare att jaga dom där förvuxna "bambi"än att dra ut i vildmarken och dess strapatser för att överhuvudtaget få skymten av en storoxe! :yes:

Publicerat

Om man nu kan få de där priserna för rådjur, vad kan man få för att låta en fanatiker skjuta en älg, säg 16-taggare?

Massor!   

Problematiken kring älgjakten är att det är svårare att garantera skytten att få skjuta just en så stor älg. En råbock håller sig ofta i samma område så en duktig viltvårdare kan "odla" fram en fin bock och sedan nästan garantera att den står på det avsedda fältet när den ska på morgonen den 16/8.  

Jag har inte hört om troféjakt på älg i Sverige likt det man har i Kanada där man spanar över enorma vidder från en höjd för att hitta just rätt älg så jag vet inte om det finns eller vad man i så fall skulle betala. Gällande vanlig älgjakt med hund så kostar det runt 10 000 kronor för 5 dagars jakt i norra Sverige. Möjligheten att skjuta en 16-taggare finns men jag vet många jägare som septemberjagat i norr i 10-tals år utan att lyckas.   

Publicerat

Tack för svar. Trots hårt arbete och god inventering skulle jag inte våga garantera något. Personen som kommer har varit på marken och han är en bockfantast med över 50 medaljbockar skjutna. Även om han många gånger betalat dyrt för att bli guidad fram till storbocken gillar han (som alla) frihet. D.v.s jag kommer att ha inventerat ordentligt och ha koll på var bockarna går och förmedla detta till honom.

Skulle det gå segt av någon anledning erbjuder jag min hjälp att försöka hitta bocken på andra boplatser, i skogen, kärret etc genom guidning. 

Han kommer ta del av bilder och filmer på de aktuella bockarna för att veta vilka som är utvalda (Detta fungerar bara på rutinerade bockjägare).

Som du säger finns det egentligen två modeller och det jag letar efter är något mellanting mellan de båda. Jag skulle säga att det är stor chans att skjuta brons och silver men guld vet jag inte förrän basten åkt av. Dom kapitala bockarna verkar ligga mellan 105-125p typ.

Gästen ska kunna åka upp och misslyckas utan att det ska svida allt för mycket, samtidigt som jag får någonting för allt jobb som lagts ner. Går jakten bra ska det också kosta utan att det blir för jävligt, gästen skall återkomma varje år.

Då skulle jag säga att du hittat en rätt bra prissättningsmodell i den du presenterade ovan

Publicerat
  • Författare

Då skulle jag säga att du hittat en rätt bra prissättningsmodell i den du presenterade ovan

Ok, tack

Publicerat

Visserligen har älgar stora hemområden men det är ändå inte helt omöjligt att få en tjur stationär så länge du har en ko på marken som den kan gå tillsammans med ;)

Publicerat

5000:- för medaljbock verkar väldigt förmånligt för kunden.. Det lät mer som att du ville bli kunden till ett förmånligt pris :wink:

Nej, tack! Tydligen var inte min gissning tilraklig hog...

Vh Lars

Publicerat
  • Författare

Ok, för om det skulle råka vara tre guldbockar för totalt 15 000 vore det onekligen ett klipp...