Publicerat April 4, 201313 yr Hej på er. Har sökt en del i forumet men känner att jag vill fråga igen. På vilket avstånd skjuter ni in era bössor? Med eller utan överslag? Varför gör ni som ni gör? Har en 308w som ska skjutas in för klövvilts jakt. Har ni några bra tips? Mvh Mattias
Publicerat April 4, 201313 yr jag utgår från 100m och klickar för ökat avstånd. banbössa skjuts in på 300m.
Publicerat April 4, 201313 yr 3-5 cm överslag på 80-100 meter kommer att fungera fint för klövvilt, om du inte tänker skjuta väldigt långt... Använd bra stöd fram och bak. Och ta det lugnt. Skjut få skott, och låt pipan kallna mellan serierna. När du är nöjd med inskjutningen så kommer det viktigaste av allt: Rengör pipan och låt den svalna helt. Skjut sedan 1-3 smällar till. De ska då sitta exakt som du hade tänkt dig. Det visar att de första skotten från en ren och kall pipa sitter rätt - alltså helt avgörande för jakt... Jag brukar t.o.m. göra "dagen efter" testet för att vara säker.
Publicerat April 4, 201313 yr 3-5 cm överslag på 80-100 meter kommer att fungera fint för klövvilt, om du inte tänker skjuta väldigt långt... Använd bra stöd fram och bak. Och ta det lugnt. Skjut få skott, och låt pipan kallna mellan serierna. När du är nöjd med inskjutningen så kommer det viktigaste av allt: Rengör pipan och låt den svalna helt. Skjut sedan 1-3 smällar till. De ska då sitta exakt som du hade tänkt dig. Det visar att de första skotten från en ren och kall pipa sitter rätt - alltså helt avgörande för jakt... Jag brukar t.o.m. göra "dagen efter" testet för att vara säker. Det där sättet är onekligen bra, går själv efter den principen
Publicerat April 4, 201313 yr Innan kontrollskotten - fullständig rengöring. Och givetvis torrdragning. Pipan måste vara helt kall. Om sedan kontrollskotten sitter bra, så kommer nästa viktiga punkt: Nämligen att hälla upp en kopp kaffe, sitta ner i vårsolen och njuta av att man har ett välskjutande och pålitligt jaktvapen : )
Publicerat April 4, 201313 yr Författare Innan kontrollskotten - fullständig rengöring. Och givetvis torrdragning.Pipan måste vara helt kall. Om sedan kontrollskotten sitter bra, så kommer nästa viktiga punkt:Nämligen att hälla upp en kopp kaffe, sitta ner i vårsolen och njuta av att man har ett välskjutande och pålitligt jaktvapen : )Nu väcker du nästa fråga. Fullständig rengöring?Innehåller vad?
Publicerat April 4, 201313 yr Hur noga är du med pipan? Rengör som efter en övningsskjutning. Men du behöver inte gnugga vettet ur dig och bössan... Jag brukar använda både krut- och kopparlösare. Men ibland så nöjer jag mig med en bra krutlösare, det kan jag erkänna. Pipan ska vara "bruksren" och kall. Alltså samma tillstånd som när du tar bössan och åker till skogs. Det är det som är syftet med kontrollskotten. Och inga "läskskott". För det skjuts ju inget sådant i marken innan man ställer sig på passet heller, misstänker jag.
Publicerat April 8, 201313 yr Författare Tack för all hjälp. Ny fråga. Kall pipa. Vad räknas som kall? Hur länge mellan skotten ca?
Publicerat April 8, 201313 yr Tack för all hjälp. Ny fråga. Kall pipa. Vad räknas som kall? Hur länge mellan skotten ca? Kall för mig är när pipan har ungefär samma temperatur som omgivningen dvs som när du jagar och efter någon timme skjuter, då har pipan klimatiserat sig
Publicerat April 12, 201313 yr För jakt så kör jag 100 meter med 4-5 cm överslag. Som det redan nämnts så rengöring efteråt och sist en kontrollserie, jag kör treskottare, femskottare blir för dyrt för klövvilt som ändå är rätt stora måltavlor
Publicerat April 12, 201313 yr Förlåt för en fråga man kanske borde lärt sig på lektionerna. Men vad menas med överslag och varför ska man ha det ? Mvh // Johannes
Publicerat April 12, 201313 yr Det kulan går över riktpunkt, låt säga att du håller mitt i på 80m men kulan träffar 3-5cm över din riktpunkt, då har du skjutit in med 3-5cm överslag på 80m. En mkt vanlig variant i älgSverige.
Publicerat April 12, 201313 yr Förlåt för en fråga man kanske borde lärt sig på lektionerna. Men vad menas med överslag och varför ska man ha det ? Mvh // Johannes man låter kulan slå några cm över riktpunkt underlättar skytte på längre håll " hålla mitt i ut till 250m"