Publicerat April 4, 201313 yr Vad kommer detta att innebära? Får alla som äger skogs/jordbruksmark oavsett areal jaga det dom vill på sin egen mark? http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.5747440-ovantad-dom-kan-forandra-algjakten
Publicerat April 4, 201313 yr Det är ju så sjukt att det skall gå att överklaga vad som helst i Sverige och ibland vet inte ens myndigheterna vilka befogenheter de har pga att lagen går att tolka olika.
Publicerat April 5, 201313 yr Vad kommer detta att innebära? Får alla som äger skogs/jordbruksmark oavsett areal jaga det dom vill på sin egen mark? http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.5747440-ovantad-dom-kan-forandra-algjakten Tja, det finns det ju faktiskt en jägarorganisation som uttalat tycker ... Har inte hunnit läsa domen, men det skulle förvåna mig mycket om man inte så snabbt det bara går skriver om vad som krävs, eller gör dett tillägg. Eftersom man tidigare fått tilldelning beroende på areal måste det rimligen finnas juridiska möjligheter att fortfarande ha det så.
Publicerat April 5, 201313 yr Det här låter ju lika det som har skett uppe i Kuivakangas, Övertorneå o likadant i Granån här utanför Kalix.
Publicerat April 5, 201313 yr Håller med! en lag skall inte gå att tolka den skall vara glasklar, avvikelser skall avgöras rättslig Det är ju så sjukt att det skall gå att överklaga vad som helst i Sverige och ibland vet inte ens myndigheterna vilka befogenheter de har pga att lagen går att tolka olika.
Publicerat April 5, 201313 yr Bara för att han får rätt att registrera är det ju inget som säger att han får licens på någon vuxen älg. Länsstyrelsen bestämmer väl fortfarande minimiareal för jakt på vuxna djur? Eller har jag fattat den saken fel? Om man inte är med i ett skötselområde dvs.
Publicerat April 5, 201313 yr Författare Hur som.... Det blir spännande och se hur fort de olika kvarnarna mal, för att utröna vad som gäller till hösten. Om vilken markplätt som helst får registrera sig, och hur dom ska ordna med tilldelning. Iof så behöver det inte innebära några problem..... Låt säga att inom ett visst sammanhängande område krävs det X antal ha för att bära en kalv och X antal ha för att bära en stor. Sen kan det området gränsa mot andra områden som också varierar i storlek men även i vinterstam och får således en annan avskjutningskvot/ha än det första. Utifrån det beräkna hur stor marken måste vara för att kunna skjuta älg. Finns det 10 plättar som tillsammans bär tex avskjutning av 1 älg inom det området, så får dom registrera sig och skjuta 1 varsin älg vart tionde år. Låt säga att ett område skulle vara 1000ha(enkelt att utgå ifrån, men förmodligen kommer dessa att vara större) där det beräknas kunna skjutas av 2+2 älgar. Där finns en stor markägare som har 500 ha och 8 små markägare med vardera 50ha, samt 4 om vardera 25ha. Den stora kan då få 1+1 i årlig tilldelning. De små får dela på 1+1 under 10 år. Kanske att 1 stor får fällas på en mark och kalven på en annan. Efter 10 år har alla små ägare fått skjuta varsin älg och en kalv. De med 25ha får dock vänta i 20 år innan alla har fått sina älgar. Efter ett visst datum tex 15 nov. Så blir alla oskjutna älgar fri på hela området. Dvs vilken markplätt som helst inom området, får ta den älgen som är kvar på tilldelningen Utan att den älgen registreras på marken den faller, men på den marken som haft den i tilldelning och misslyckats med att fälla den under den "paxade" tiden. Men att det ska rapporteras in och jakten avlyses på samma typ av sätt som det idag sker med björnjakten. Det skulle ge att det går att förvalta älg på ett större område utan att alla små markägare "tvingas" att jaga med grannar som dom har "problem" med. Förvaltningsområdena skall baseras på att inom hela området så är det tämligen likartad tillgång på älg. Där det blir färre eller fler älgar/ha så dras en gräns och ett nytt förvaltningsområde tar vid där detta antal älgar styr tilldelningen inom det området. Tilldelningen mellan olika markplättar kan då styras matematiskt och inte via tyckande och hävd.
Publicerat April 5, 201313 yr Oj, rena skillnaden mot mina hemtrakter!Läs: http://www.jaktojagare.se/aktuellt/skanska-jagare-flyttar-algpremiaren Jag kan bara se fördelar i detta, någon som inte tycker detta är bra?Detta gör att vi får en bättre reproduktion på älgarna och får en stadigare älgstam. Jaktlagen jag är med i har sett en del älg i områdena, men det är nästan bara vuxna älgar. Därför ser jag detta beslutet som viktigt för att få fler kalvar. Helt perfekt enligt mig!Bara synd att det inte var fler älgskötselområde som hoppade på detta. Hoppas de är mogna för detta om ett år och fler hoppar på. Hade varit kul att se resultatet om några år!
Publicerat April 5, 201313 yr Författare Oj, rena skillnaden mot mina hemtrakter! Läs: http://www.jaktojagare.se/aktuellt/skanska-jagare-flyttar-algpremiaren Jag kan bara se fördelar i detta, någon som inte tycker detta är bra? Detta gör att vi får en bättre reproduktion på älgarna och får en stadigare älgstam. Jaktlagen jag är med i har sett en del älg i områdena, men det är nästan bara vuxna älgar. Därför ser jag detta beslutet som viktigt för att få fler kalvar. Helt perfekt enligt mig! Bara synd att det inte var fler älgskötselområde som hoppade på detta. Hoppas de är mogna för detta om ett år och fler hoppar på. Hade varit kul att se resultatet om några år! Med tanke på uppståndelsen kring att skjuta dräktiga älgkor..... "Alla" hondjur kommer att vara dräktiga när dom skjuts. Jag hade väl hellre sett att jakt på kalv och hondjur med start 25 aug. Brunstuppehåll i slutet på sep tom mitten på okt. Där efter jakt på kalv och hornbärande djur där hondjur är fredade. Detta för att de bästa tjurarna ska få leva till dom fört sina anlag vidare. Sen när korna är dräktiga så sparas dom. Annars.... Jakt i norr skulle i praktiken kunna vara slut om vi följde exemplet. För det kan ramla ner en dryg halvmeter med snö när jakten äntligen kommer igång.... Svårt att jaga med hund om det blir djupsnö. Svårt att få passare i skogen om det blåser och faller blötsnö. Oftast är det mest bara hundförare(Om det inte är för mycket snö) och några entusiaster som orkar jaga efter brunsten. Eller första 1 eller 2 helgerna kan det gå att få ut folk, men sen stannar merparten inne.